HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM6023 | Geriatri | Güz | 3 | 0 | 3 | 9 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Yaşlı sağlığına ilişkin temel kavram ve ilkeleri, yaşlı bireylerin sağlık sorunlarına ilişkin birincil ve ikincil korunma, yaşlı bireylerde sık karşılaşılan sağlık sorunlarında tanılama, bakımını planlama, uygulama ve değerlendirme süreci doğrultusundaki bilgileri kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Yaşlı hastalıklarının etiyolojisini, semptomlarını, tedavi ve bakımlarını bilir 2. Yaşlılarla iletişim becerileri gelişir 3. Yaşlılarda yaşam kalitesini değerlendirir 4. Yaşlılarda beslenme ve sıvı elektrolit dengesini değerlendirir 5. Yaşlılarda ilaç kullanım özelliklerini bilir 6. Yaşlı rehabilitasyon programını bilir 7. Yaşlı istismarını değerlendirir |
Yaşlılıkta genel prensipler, yaşlı tanımı, Dünya’da ve ülkemizde yaşlı nüfus, yaşlanma teorileri, yaşlı hastalara yaklaşım, yaşlıdaki fizyolojik değişikler, yaşlılarda yaşam kalitesi, yaşlılarda beslenme ve sıvı dengesi, yaşlılarla iletişim, yaşlı hastalıkları, ev kazalarının ve düşmelerin önlenmesi, yaşlılara ilaç kullanımı, yaşlılarda psikososyal gereksinimler, yaşlılarda rehabilitasyon, yaşlı istismarı |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı | |
2) | Yaşlılıkta Genel Prensipler | |
3) | Yaşlı Tanımı, Dünya'da ve Ülkemizde Yaşlı nüfus | |
4) | Yaşlanma Teorileri | |
5) | Yaşlı Hastalara Yaklaşım | |
6) | Yaşlıdaki Fizyolojik Değişikler | |
7) | Yaşlılarda Yaşam Kalitesi | |
8) | Yaşlılarda Beslenme ve Sıvı Dengesi | |
9) | Yaşlılarla İletişim | |
10) | Yaşlı Hastalıkları | |
11) | Ev Kazalarının ve Düşmelerin Önlenmesi, Yaşlılara İlaç Kullanımı | |
12) | Yaşlılarda Psikososyal Gereksinimler | |
13) | Yaşlılarda Rehabilitasyon | |
14) | Yaşlı İstismarı ve dersin değerlendirilmesi. |
Ders Notları / Kitaplar: | Haftalık verilecek. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Cobbs EL, Duthie EH, Murphy JB. (2002) Geriatrics Review Syllabus 5th Ed. New York, Kendall/Hunt Publishing 2. Durna Z. (2012). Kronik Hastalıklar ve Bakım, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri 3. Karadakovan A , Eti Aslan F (2014) Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım, Geliştirilmiş 3. Baskı, Ankara, Akademi Kitabevi. 4. LeMone P, Burke K. (2008) Medical Surgical Nursing 4 th Ed. New Jersey, Prentice Hall 5. Altındiş M. (2013) Yaşlılarda Güncel Sağlık Sorunları ve Bakımı, İstanbul, İstanbul Tıp Kitabevleri 1. Roach S. (2000) İntroductory Gerontological Nursing. 1 st Ed. Philadelphia, Lippincott Williams & Wilkins |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 9 | 126 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 5 | 8 | 40 |
Sunum / Seminer | 5 | 9 | 45 |
Ödevler | 5 | 8 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 253 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. | |
2) | Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. | 4 |
3) | Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. | 4 |
4) | Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. | 3 |
5) | Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. | 3 |
6) | Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. | 4 |
7) | Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. | 2 |
8) | Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. | 2 |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. | 5 |
10) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. | 4 |
11) | Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. | 3 |
12) | Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. | 4 |