HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM6021 Araştırma Etiği Bahar 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Hemşirelik eğitimindeki uygulamaların etik kurallarını ve değerlerini incelemektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1 Araştırma etiğini içselleştirebilme
2 Hemşirelik felsefesini içselleştirebilme
3 Hemşirelik bakımını etik ilkeler ve meslek ahlak yasasına uygun olarak yürütebilme

Dersin İçeriği

Felsefi anlamda ahlak ve etik
Etiğin dünyada ve ülkemizdeki tarihi
Klinik çalışmalarda “daha iyi etik standartlar” için neler yapılabilir?
Bilimsel Yanıltma Biçimleri
İnsan ve hasta hakları
Hemşirelik ve etik, hemşirelik etiğinin tarihçesi
Etik kavramlar
Etik sorunlar
Hemşirenin görev, yetki ve sorumlulukları, hemşirelikle ilgili yasa, tüzük ve yönetmelikler.
Malpraktis

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı
2) Felsefi anlamda ahlak ve etik
3) Etiğin dünyada ve ülkemizdeki tarihi
4) Klinik çalışmalarda “daha iyi etik standartlar” için neler yapılabilir?
5) Klinik çalışmalarda “daha iyi etik standartlar” için neler yapılabilir?
6) Bilimsel Yanıltma Biçimleri
7) İnsan ve hasta hakları
8) Hemşirelik ve etik, hemşirelik etiğinin tarihçesi
9) Etik kavramlar
10) Etik sorunlar
11) Etik sorunlar
12) Hemşirenin görev, yetki ve sorumlulukları, hemşirelikle ilgili yasa, tüzük ve yönetmelikler
13) Malpraktis
14) Dersin değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: haftalık verilecek
Diğer Kaynaklar: Üstün Ç. (2002) Tıp Etiği Kavramlarına Giriş, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları, no. 154, İzmir. 2. Demirhan A.D, Oğuz Y., Elçioğlu Ö., Doğan H. (2001) Klinik Etik, Klinik Uygulamalarda Etik Sorunlar, Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 6 24
Sunum / Seminer 4 8 32
Proje 4 8 32
Ödevler 5 10 50
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 252

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. 4
2) Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. 5
3) Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. 4
4) Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. 3
5) Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. 3
6) Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. 4
7) Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. 3
8) Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. 5
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. 3
10) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. 5
11) Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. 1
12) Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. 4