HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM6011 Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği I Güz 3 8 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Bu ders öğrenciye kadın ve anne sağlığının korunması, yükseltilmesi ve kadına ve anneye özgü fiziksel, psiko-sosyal sorunları yeni gelişmelerin ışığı altında kazandırır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1- Üreme Sağlığı, Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Bakımını Tanımı ve Önemi, Amacı ve Kapsamı, Uluslar Arası Kararlarda ve Türkiye’de Üreme Sağlığı Alanındaki Uygulamalar)tanımlayabilme
2- Ülkemizde Kadın Sağlığının Durumunu açıklayabilme
3- Dünyada ve Türkiye’de Anne Ölümleri, İstenmeyen Gebelik ve Düşüklerin Kadın Sağlığına Etkisini açıklayabilme
4- Kadınla İlgili Yapılan Uluslar Arası Toplantılar ve Ülkemize Yansımalarını açıklayabilme
5- Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Kadın Sağlığına Etkisini anlatabilme
6- Kadın-Çalışma Yaşamı, Politika ve Din, Kentleşme-Göçler ve Kadın Konularını açıklayabilme
7- Kadın Sağlığına şiddetin etkisini açıklayabilme
8- Güvenli anneliği açıklayabilme

Dersin İçeriği

1- Derse Giriş-Dersin Tanımı, İçeriği, Öğretim Yöntemi ve Kaynakların Tanıtılması-
2- Kadının Dünya ve Türkiye’deki Durumu, Erişkin Dönemdeki Kadının Özellikleri, Kadın Hayatının Devreleri
3- Ülkemizde Kadın Sağlığının Durumu
4- Dünyada ve Türkiye’de Anne Ölümleri, İstenmeyen Gebelik ve Düşüklerin Kadın Sağlığına Etkisi
5- Üreme Sağlığı, Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Bakımı (Tanımı ve Önemi, Amacı ve Kapsamı, Uluslar Arası Kararlarda ve Türkiye’de Üreme Sağlığı Alanındaki Uygulamalar)
6- Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Kadın Sağlığına Etkisi
7- Kadınla İlgili Yapılan Uluslar Arası Toplantılar ve Ülkemize Yansımaları
8- Kadının İnsan ve Sağlık Hakkı ( Medeni Kanun, Avrupa Birliğinin Ön gördüğü Yasal Düzenlemeler, Üreme Sağlığı Hakları)
9- Güvenli Annelik
10- Hemşirelik kanunu, hemşirelik yönetmeliği, Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları
11- Şiddet ve Kadın,Kadın-Çalışma Yaşamı, Politika ve Din, Kentleşme-Göçler ve Kadın Konuları
12- Toplum, Kültür ve Sağlık ilişkisi ve kadın sağlığına yansımaları

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş-Dersin Tanımı, İçeriği, Öğretim Yöntemi ve Kaynakların Tanıtılması-
2) Kadının Dünya ve Türkiye’deki Durumu, Erişkin Dönemdeki Kadının Özellikleri, Kadın Hayatının Devreleri
3) Kadının Dünya ve Türkiye’deki Durumu, Erişkin Dönemdeki Kadının Özellikleri, Kadın Hayatının Devreleri
4) Ülkemizde Kadın Sağlığının Durumu
5) Dünyada ve Türkiye’de Anne Ölümleri, İstenmeyen Gebelik ve Düşüklerin Kadın Sağlığına Etkisi
6) Üreme Sağlığı, Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Bakımı (Tanımı ve Önemi, Amacı ve Kapsamı, Uluslar Arası Kararlarda ve Türkiye’de Üreme Sağlığı Alanındaki Uygulamalar)
7) Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Kadın Sağlığına Etkisi
8) Kadınla İlgili Yapılan Uluslar Arası Toplantılar ve Ülkemize Yansımaları
9) Kadının İnsan ve Sağlık Hakkı ( Medeni Kanun, Avrupa Birliğinin Ön gördüğü Yasal Düzenlemeler, Üreme Sağlığı Hakları)
10) Güvenli Annelik
11) Hemşirelik kanunu, hemşirelik yönetmeliği, Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları
12) Şiddet ve Kadın,Kadın-Çalışma Yaşamı, Politika ve Din, Kentleşme-Göçler ve Kadın Konuları
13) Toplum, Kültür ve Sağlık ilişkisi ve kadın sağlığına yansımaları
14) Dersin değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık olarak verilecektir.
Diğer Kaynaklar: 1- Cumhuriyetin 75. Yılında Türkiye’de Kadının Durumu (2002) “Sağlık” T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü, Ankara, s:15-23 16- 2- Türmen T. (2003) Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı, Toplumsal Cinsiyet, Sağlık ve Kadın, Ed: Akın A, Hacettepe Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi, Ankara.
3- Cüceloğlu D (2000) Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitabevi, İstanbul
4- Cüceloğlu D (2003) İletişim Donanımları, Remzi Kitabevi, İstanbul
5- Terakye G (1998) Hasta- Hemşire İlişkileri, Zirve Ofset, Ankara
6- Bilen M. Sağlıklı İnsan İlişkileri,5. Baskı,Armoni LTD Şirketi, Ankara
7- Öztürk Y. Ve Günay O. (2011) Yetişkin Sağlığı , Halk Sağlığı Genel Bilgiler, Erciyes Üniversiyesi yayınları No:172,Kayseri
8- Emiroğlu N. Yıldız A., İş Yeri Hemşireliği, Teknik Rapor No:6, Halk Sağlığı Kurumu Derneği, Sağlık Ve Sosyal Yardım Vakfı.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 6 84
Uygulama 14 10 140
Sınıf Dışı Ders Çalışması 3 2 6
Ödevler 4 4 16
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 248

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. 2
2) Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. 5
3) Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. 4
4) Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. 4
5) Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. 4
6) Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. 4
7) Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. 4
8) Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. 4
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. 3
10) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. 3
11) Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. 2
12) Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. 4