HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM6011 | Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği I | Güz | 3 | 8 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrenciye kadın ve anne sağlığının korunması, yükseltilmesi ve kadına ve anneye özgü fiziksel, psiko-sosyal sorunları yeni gelişmelerin ışığı altında kazandırır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Üreme Sağlığı, Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Bakımını Tanımı ve Önemi, Amacı ve Kapsamı, Uluslar Arası Kararlarda ve Türkiye’de Üreme Sağlığı Alanındaki Uygulamalar)tanımlayabilme 2- Ülkemizde Kadın Sağlığının Durumunu açıklayabilme 3- Dünyada ve Türkiye’de Anne Ölümleri, İstenmeyen Gebelik ve Düşüklerin Kadın Sağlığına Etkisini açıklayabilme 4- Kadınla İlgili Yapılan Uluslar Arası Toplantılar ve Ülkemize Yansımalarını açıklayabilme 5- Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Kadın Sağlığına Etkisini anlatabilme 6- Kadın-Çalışma Yaşamı, Politika ve Din, Kentleşme-Göçler ve Kadın Konularını açıklayabilme 7- Kadın Sağlığına şiddetin etkisini açıklayabilme 8- Güvenli anneliği açıklayabilme |
1- Derse Giriş-Dersin Tanımı, İçeriği, Öğretim Yöntemi ve Kaynakların Tanıtılması- 2- Kadının Dünya ve Türkiye’deki Durumu, Erişkin Dönemdeki Kadının Özellikleri, Kadın Hayatının Devreleri 3- Ülkemizde Kadın Sağlığının Durumu 4- Dünyada ve Türkiye’de Anne Ölümleri, İstenmeyen Gebelik ve Düşüklerin Kadın Sağlığına Etkisi 5- Üreme Sağlığı, Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Bakımı (Tanımı ve Önemi, Amacı ve Kapsamı, Uluslar Arası Kararlarda ve Türkiye’de Üreme Sağlığı Alanındaki Uygulamalar) 6- Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Kadın Sağlığına Etkisi 7- Kadınla İlgili Yapılan Uluslar Arası Toplantılar ve Ülkemize Yansımaları 8- Kadının İnsan ve Sağlık Hakkı ( Medeni Kanun, Avrupa Birliğinin Ön gördüğü Yasal Düzenlemeler, Üreme Sağlığı Hakları) 9- Güvenli Annelik 10- Hemşirelik kanunu, hemşirelik yönetmeliği, Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları 11- Şiddet ve Kadın,Kadın-Çalışma Yaşamı, Politika ve Din, Kentleşme-Göçler ve Kadın Konuları 12- Toplum, Kültür ve Sağlık ilişkisi ve kadın sağlığına yansımaları |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş-Dersin Tanımı, İçeriği, Öğretim Yöntemi ve Kaynakların Tanıtılması- | |
2) | Kadının Dünya ve Türkiye’deki Durumu, Erişkin Dönemdeki Kadının Özellikleri, Kadın Hayatının Devreleri | |
3) | Kadının Dünya ve Türkiye’deki Durumu, Erişkin Dönemdeki Kadının Özellikleri, Kadın Hayatının Devreleri | |
4) | Ülkemizde Kadın Sağlığının Durumu | |
5) | Dünyada ve Türkiye’de Anne Ölümleri, İstenmeyen Gebelik ve Düşüklerin Kadın Sağlığına Etkisi | |
6) | Üreme Sağlığı, Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Bakımı (Tanımı ve Önemi, Amacı ve Kapsamı, Uluslar Arası Kararlarda ve Türkiye’de Üreme Sağlığı Alanındaki Uygulamalar) | |
7) | Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Kadın Sağlığına Etkisi | |
8) | Kadınla İlgili Yapılan Uluslar Arası Toplantılar ve Ülkemize Yansımaları | |
9) | Kadının İnsan ve Sağlık Hakkı ( Medeni Kanun, Avrupa Birliğinin Ön gördüğü Yasal Düzenlemeler, Üreme Sağlığı Hakları) | |
10) | Güvenli Annelik | |
11) | Hemşirelik kanunu, hemşirelik yönetmeliği, Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları | |
12) | Şiddet ve Kadın,Kadın-Çalışma Yaşamı, Politika ve Din, Kentleşme-Göçler ve Kadın Konuları | |
13) | Toplum, Kültür ve Sağlık ilişkisi ve kadın sağlığına yansımaları | |
14) | Dersin değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık olarak verilecektir. |
Diğer Kaynaklar: | 1- Cumhuriyetin 75. Yılında Türkiye’de Kadının Durumu (2002) “Sağlık” T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü, Ankara, s:15-23 16- 2- Türmen T. (2003) Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı, Toplumsal Cinsiyet, Sağlık ve Kadın, Ed: Akın A, Hacettepe Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi, Ankara. 3- Cüceloğlu D (2000) Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitabevi, İstanbul 4- Cüceloğlu D (2003) İletişim Donanımları, Remzi Kitabevi, İstanbul 5- Terakye G (1998) Hasta- Hemşire İlişkileri, Zirve Ofset, Ankara 6- Bilen M. Sağlıklı İnsan İlişkileri,5. Baskı,Armoni LTD Şirketi, Ankara 7- Öztürk Y. Ve Günay O. (2011) Yetişkin Sağlığı , Halk Sağlığı Genel Bilgiler, Erciyes Üniversiyesi yayınları No:172,Kayseri 8- Emiroğlu N. Yıldız A., İş Yeri Hemşireliği, Teknik Rapor No:6, Halk Sağlığı Kurumu Derneği, Sağlık Ve Sosyal Yardım Vakfı. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 6 | 84 |
Uygulama | 14 | 10 | 140 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 3 | 2 | 6 |
Ödevler | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 248 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. | 2 |
2) | Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. | 5 |
3) | Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. | 4 |
4) | Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. | 4 |
5) | Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. | 4 |
6) | Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. | 4 |
7) | Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. | 4 |
8) | Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. | 4 |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. | 3 |
10) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. | 3 |
11) | Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. | 2 |
12) | Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. | 4 |