HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM6009 Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği I Güz 3 8 7 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Öğrenciye hasta ve ailesine holistik bir yaklaşımla bakım verme cerrahi yolla tedavi edilecek hastanın ameliyat öncesi, sırası ve sonrası bakımını sürdürebilme konusunda bilgi ve beceri kazandırmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Cerrahinin gelişimini ve uğraş alanını bilir, cerrahide temel kavramları tanımlar.
2. Cerrahide yasal ve etik konuları bilir ve uygular.
3. Cerrahinin hasta üzerine etkilerini bilir ve değerlendirir.
4. Cerrahide risk yaratan durumları saptar ve önlemeye yönelik girişimde bulunur.
5. Cerrahide sıvı elektrolit denge/dengesizliklerini bilir ve değerlendirir.
6. Cerrahi asepsiyi bilir ve uygular.
7. Cerrahi süreci: ameliyat öncesi-sırası ve sonrası bakım ilkelerini bilir ve uygular.
8. Kültürel farklılıkların cerrahiye etkisini bilir ve kültürel hasta değerlendirmesi yapar.
9. Kanser cerrahisi ilkelerini bilir, ameliyat öncesi barsak hazırlığı ve stoma bakımını bilir ve uygular.
10. Yandaş hastalıkları tanımlar, cerrahiye etkisini bilir.
11. Hızlı iyileşme protokollerini bilir ve uygular

Dersin İçeriği

Cerrahinin gelişimi ve uğraş alanı, cerrahide temel kavramlar, cerrahide yasal ve etik konular, cerrahinin hasta üzerine etkileri, cerrahide risk yaratan durumlar ve önlenmesi, cerrahide sıvı elektrolit denge/dengesizlikleri, cerrahi asepsi, cerrahi süreç: ameliyat öncesi-sırası-sonrası, kültürel farklılıkların cerrahiye etkisi, kanser cerrahisi, barsak hazırlığı, stoma, yandaş hastalıklar ve cerrahi.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Cerrahi ve cerrahi hemşireliğinin tarihçesi
3) ERAS protokolleri doğrultusunda ameliyat öncesi, değerlendirme ve hazırlık
4) ERAS protokolleri doğrultusunda ameliyat sırası bakım
5) ERAS protokolleri doğrultusunda ameliyat sonrası erken ve geç dönem bakım
6) ERAS protokolleri doğrultusunda ameliyat Sonrası olası komplikasyonların erken dönem saptanmasına yönelik bakım
7) Ara sınav
8) Cerrahi kavramlar 1
9) Cerrahi kavramlar 2
10) Cerrahi kavramlar 3
11) Sistem cerrahisi-1
12) Sistem cerrahisi-2
13) Özellikli hastaların cerrahi bakımı
14) Her bir öğrencinin beş gün izlediği Vaka vakanın sunumu Dersi değerlendirme, öğrenci görüş ve Önerilerinin alınması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık verilecek
Diğer Kaynaklar: 1. Eti Aslan F (2015). Cerrahi Bakım. Vaka Analizleri ile Birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara.
2. Eti Aslan F. (2015). Asepsi, Acıbadem Yayınları, İstanbul.
3. Eti Aslan F. (2014). Ağrı; Doğası ve Kontrolü, 2. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
4. Karadakovan A, Eti Aslan F. (2014). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım, Geliştirilmiş 3. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara
5. Aksoy G, Kanan N, Akyolcu N. (2012). Cerrahi Hemşireliği I, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
6. Lewis SL, Dirksen SR, Heitkemper MM, Bucher L, Camera IM. (2011). Medical-surgical nursing: Assessment and management of clinical problems 8 th Ed. St.Louis Missouri: Mosby Elsevier
7. Smeltzer SC, Bare BG. (2010). Medical Surgical Nursing 9th Ed. Philadelphia: Lippincott.
8. Woods SL. (2010). Medical Surgical Nursing: A Pathophysiological Approach 1st Ed. Philadelphia: Lippincott Williams &Wilkins.
9. Guyton AC, Hall J. (2007) Tıbbi Fizyoloji (Çev. Edt.) Çavuşoğlu H., Çağlayan Yeğen B, Aydın Z, Alican İ, 11.Basım, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul
10. Alhan C, Kılıç L. (2011) Erişkin Kalp ve Damar Cerrahisi Ameliyathane Süreçleri. İstanbul: Acıbadem Üniversitesi Yayınları,
11. Çağlayan Yeğen B, Alican İ, Solakoğlu Z. (2013) Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji, 12. Baskı, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri
12. Durna Z. (2012). Kronik Hastalıklar ve Bakım, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri
13. LeMone P, Burke K, Bauldoff G. (2011) Medical-Surgical Nursing: Critical Thinking in Patient Care. 5th Ed. United States: Pearson Education
14. Lewis SL, Dirksen SR, Heitkemper MM, Bucher L, Camera IM. (2011) Medical-surgical nursing: Assessment and management of clinical problems 8 th Ed. St.Louis Missouri: Mosby Elsevier
15. Sweitzer BJ. (2008) Preoperative Assesment and Management 2th Ed. Philadelphia, Lippincott Williams &Wilkins
16. Urden LD, Stacy KM, Lough ME. (2009) Critical Care Nursing: Diagnosis and Management, 6th Ed. USA, Mosby
17. Woods SL. (2010) Medical Surgical Nursing: A Pathophysiological Approach 1 st Ed. Philadelphia,Lippincott Williams &Wilkins

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 6 84
Uygulama 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 5 25
Sunum / Seminer 2 5 10
Ödevler 3 5 15
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 248

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. 2
2) Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. 5
3) Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. 3
4) Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. 5
5) Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. 4
6) Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. 4
7) Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. 4
8) Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. 4
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. 4
10) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. 4
11) Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. 2
12) Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. 5