HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM6007 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği I | Güz | 3 | 8 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ZERRİN ÇİĞDEM |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | 1-Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde krizli dönemler, çocuk ve aile üzerindeki etkileri ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak 2- Hastanede yatmanın çocuk çocuk ve aile üzerindeki etkileri ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak 3- Kronik hastalık, çocuk ve aile üzerindeki etkileri ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak 4- Ölümcül hastalık, çocuk ve aile üzerindeki etkileri ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak 5- Özürlülük, psikososyal yönü ve rehabilitasyon, özürlülüğün çocuk ve aile üzerindeki etkileri ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak 6- Çocukluk çağında sık görülen ruhsal sorunlar ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde krizli dönemleri ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışacak 2- Hastanede yatan çocuk ve ailesine yönelik hemşirelik yaklaşımlarını açıklayacak 3- Kronik hastalığı olan çocuk ve ailesine yönelik hemşirelik yaklaşımlarını açıklayacak 4- Ölümcül hastalığı olan çocuk ve ailesine yönelik hemşirelik yaklaşımlarını açıklayacak 5- Sakatlık, psikososyal yönü ve rehabilitasyon hizmetlerini açıklayacak 6- Çocukluk çağında görülen ruhsal sorunları açıklayacak |
1- Dünyada Ve Türkiye’de Çocuk Sağlığı (Çocuğun özellikleri, Çocuğun gereksinimleri, Çocuk hakları, Çocuğa sağlanan hizmetler, Çocuk sağlığı sorunları, Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığının durumu) 2- Çocuk Sağlığına Etki Eden Etmenler (Doğumlar, Ölümler, Boşanmalar, Bulaşıcı hastalıklar, Geleneksel Uygulamalar, Genetik...) 3-Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Krizli Dönemler (Kriz tanımı, tipleri, Adölesan dönemi, Adölesan gebelik, Adölesan annelik, Madde kullanımı, Prematüre bebeği olan aile, Boşanma, Anne-baba ölümü, Hastalık, Ayrılık) 4- Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Krizli Dönemler (Kriz tanımı, tipleri, Adölesan dönemi, Adölesan gebelik, Adölesan annelik, Madde kullanımı, Prematüre bebeği olan aile, Boşanma, Anne-baba ölümü, Hastalık, Ayrılık) 5- Hastanedeki Çocuk Gereksinimi, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuğun ve ailenin hastaneye yatmaya ilişkin tepkileri, etkileyen faktörler, baş etme yöntemleri, Çocuğun yaş dönemlerine göre hastaneye ve işlemlere hazırlanması, Ebeveynlerin çocuğun hastaneye yatması ile baş etmelerine yardım) 6- Hastanedeki Çocuk Gereksinimi, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuğun ve ailenin hastaneye yatmaya ilişkin tepkileri, etkileyen faktörler, baş etme yöntemleri, Çocuğun yaş dönemlerine göre hastaneye ve işlemlere hazırlanması, Ebeveynlerin çocuğun hastaneye yatması ile baş etmelerine yardım) 7- Kronik Hastalıklar, Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Kronik hastalık tanımı, özellikleri, Kronik hastalığın çocuk ve aile üzerine etkisi, Çocuk ve ailenin kronik hastalığa tepkileri ve baş etme yöntemleri, Psikososyal uyum, Hemşirenin rolü, Özbakım, Evde bakım, Rehabilitasyon ve Kronik hastalıklarda korunma) 8- Kronik Hastalıklar, Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Kronik hastalık tanımı, özellikleri, Kronik hastalığın çocuk ve aile üzerine etkisi, Çocuk ve ailenin kronik hastalığa tepkileri ve baş etme yöntemleri, Psikososyal uyum, Hemşirenin rolü, Özbakım, Evde bakım, Rehabilitasyon ve Kronik hastalıklarda korunma) 9- Ölümcül Hastalığı Olan Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuklarda ölüm kavramının gelişimi, Ölümcül hastalığın aile üzerindeki etkileri, Çocuğun ve ailenin ölümcül hastalığa ilişkin tepkileri ve baş etme yöntemleri, Terminal dönemde hemşirenin rolü, Evde bakım, Ailenin desteklenmesi, palyatif bakım, Ölümcül hastalıkta hemşirenin tepkileri) 10- Ölümcül Hastalığı Olan Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuklarda ölüm kavramının gelişimi, Ölümcül hastalığın aile üzerindeki etkileri, Çocuğun ve ailenin ölümcül hastalığa ilişkin tepkileri ve başetme yöntemleri, Terminal dönemde hemşirenin rolü, Evde bakım, Ailenin desteklenmesi, palyatif bakım, Ölümcül hastalıkta hemşirenin tepkileri) 11- Sakatlık, Psikososyal Yönü ve Rehabilitasyon (Sakatlık, özür, bozukluk kavramlarının tanımlanması, Özürlülerin sınıflandırılması, Türkiye’de özürlü çocukların durumu, Ailenin özürlü çocuğa ilişkin duyguları, tutumları, tepkileri, Özürlülerin hakları, özürlü çocuğa yaklaşımlar, aile rehberlik hizmetleri, topluma uyumlandırma, Rehabilitasyon, Çocuk ve ailenin uyumu, okul-aile-sağlık ekibi işbirliği 12- Sakatlık, Psikososyal Yönü ve Rehabilitasyon (Sakatlık, özür, bozukluk kavramlarının tanımlanması, Özürlülerin sınıflandırılması, Türkiye’de özürlü çocukların durumu, Ailenin özürlü çocuğa ilişkin duyguları, tutumları, tepkileri, Özürlülerin hakları, özürlü çocuğa yaklaşımlar, aile rehberlik hizmetleri, topluma uyumlandırma, Rehabilitasyon, Çocuk ve ailenin uyumu, okul-aile-sağlık ekibi işbirliği 13- Çocukta Ruhsal Sorunlar (Erken bebeklik otizmi, Otistik çocuk, Okul korkusu, Enürezis, Enkoprezis, Kekemelik, Tikler, Çocukluk depresyonu) 14- Çocukta Ruhsal Sorunlar (Erken bebeklik otizmi, Otistik çocuk, Okul korkusu, Enürezis, Enkoprezis, Kekemelik, Tikler, Çocukluk depresyonu) |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı | |
2) | Dünyada Ve Türkiye’de Çocuk Sağlığı (Çocuğun özellikleri, Çocuğun gereksinimleri, Çocuk hakları, Çocuğa sağlanan hizmetler, Çocuk sağlığı sorunları, Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığının durumu) | |
3) | Çocuk Sağlığına Etki Eden Etmenler (Doğumlar, Ölümler, Boşanmalar, Bulaşıcı hastalıklar, Geleneksel Uygulamalar, Genetik...) | |
4) | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Krizli Dönemler (Kriz tanımı, tipleri, Adölesan dönemi, Adölesan gebelik, Adölesan annelik, Madde kullanımı, Prematüre bebeği olan aile, Boşanma, Anne-baba ölümü, Hastalık, Ayrılık) | |
5) | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Krizli Dönemler (Kriz tanımı, tipleri, Adölesan dönemi, Adölesan gebelik, Adölesan annelik, Madde kullanımı, Prematüre bebeği olan aile, Boşanma, Anne-baba ölümü, Hastalık, Ayrılık) | |
6) | Hastanedeki Çocuk Gereksinimi, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuğun ve ailenin hastaneye yatmaya ilişkin tepkileri, etkileyen faktörler, baş etme yöntemleri, Çocuğun yaş dönemlerine göre hastaneye ve işlemlere hazırlanması, Ebeveynlerin çocuğun hastaneye yatması ile baş etmelerine yardım) | |
7) | Hastanedeki Çocuk Gereksinimi, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuğun ve ailenin hastaneye yatmaya ilişkin tepkileri, etkileyen faktörler, baş etme yöntemleri, Çocuğun yaş dönemlerine göre hastaneye ve işlemlere hazırlanması, Ebeveynlerin çocuğun hastaneye yatması ile baş etmelerine yardım) | |
8) | Kronik Hastalıklar, Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Kronik hastalık tanımı, özellikleri, Kronik hastalığın çocuk ve aile üzerine etkisi, Çocuk ve ailenin kronik hastalığa tepkileri ve baş etme yöntemleri, Psikososyal uyum, Hemşirenin rolü, Özbakım, Evde bakım, Rehabilitasyon ve Kronik hastalıklarda korunma) | |
9) | Kronik Hastalıklar, Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Kronik hastalık tanımı, özellikleri, Kronik hastalığın çocuk ve aile üzerine etkisi, Çocuk ve ailenin kronik hastalığa tepkileri ve baş etme yöntemleri, Psikososyal uyum, Hemşirenin rolü, Özbakım, Evde bakım, Rehabilitasyon ve Kronik hastalıklarda korunma) | |
10) | Ölümcül Hastalığı Olan Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuklarda ölüm kavramının gelişimi, Ölümcül hastalığın aile üzerindeki etkileri, Çocuğun ve ailenin ölümcül hastalığa ilişkin tepkileri ve baş etme yöntemleri, Terminal dönemde hemşirenin rolü, Evde bakım, Ailenin desteklenmesi, palyatif bakım, Ölümcül hastalıkta hemşirenin tepkileri) | |
11) | Ölümcül Hastalığı Olan Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuklarda ölüm kavramının gelişimi, Ölümcül hastalığın aile üzerindeki etkileri, Çocuğun ve ailenin ölümcül hastalığa ilişkin tepkileri ve baş etme yöntemleri, Terminal dönemde hemşirenin rolü, Evde bakım, Ailenin desteklenmesi, palyatif bakım, Ölümcül hastalıkta hemşirenin tepkileri) | |
12) | Sakatlık, Psikososyal Yönü ve Rehabilitasyon (Sakatlık, özür, bozukluk kavramlarının tanımlanması, Özürlülerin sınıflandırılması, Türkiye’de özürlü çocukların durumu, Ailenin özürlü çocuğa ilişkin duyguları, tutumları, tepkileri, Özürlülerin hakları, özürlü çocuğa yaklaşımlar, aile rehberlik hizmetleri, topluma uyumlandırma, Rehabilitasyon, Çocuk ve ailenin uyumu, okul-aile-sağlık ekibi işbirliği | |
13) | Çocukta Ruhsal Sorunlar (Erken bebeklik otizmi, Otistik çocuk, Okul korkusu, Enürezis, Enkoprezis, Kekemelik, Tikler, Çocukluk depresyonu) | |
14) | Dersin değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | haftalık verilecektir |
Diğer Kaynaklar: | 1. Çavuşoğlu, H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği II., Sistem Ofset, Ankara, 2013. 2. Potts.,NL., Mandleco, BL., Pediatric Nursing: Caring for Children and Their Families, (2nd Ed). New York: Thomson Delmar Cengage Learning. Delmar Thomson Learning Inc., Albany, 2007. 3. Hockenberry, M.J., Wilson, D. Wong’s Nursing Care of Infant and Children, 8th Edition, Mosby Elsevier Inc., St. Louis-Missouri, 2007. 4. Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B. (Eds) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2013. 5. Törüner, E.K., Büyükgönenç, L. Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık, Amasya, 2012. 6. İnternet (Sağlık Bakanlığı, UNICEF, WHO, UNDP.... web sayfaları ve ders konularına ilişkin makaleler...) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 9 | 126 |
Uygulama | 14 | 8 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 3 | 3 | 9 |
Ödevler | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 261 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. | 2 |
2) | Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. | 5 |
3) | Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. | 3 |
4) | Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. | 4 |
5) | Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. | 4 |
6) | Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. | 4 |
7) | Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. | 5 |
8) | Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. | 2 |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. | 3 |
10) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. | 3 |
11) | Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. | 2 |
12) | Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. | 4 |