HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM6002 Sağlık Bilişimi Bahar 3 0 3 9
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Sağlık bilişimi, bilgisayara dayalı bilgi sistemlerinin gereksinimlerinin tanımlanması, sağlık uygulamalarındaki bilgi sistemlerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi ve bu sistemlerin sağlık alanında uygulamalar ve hasta sonuçları üzerindeki etkilerinin ölçümüne odaklanır. Bu kavramların Sağlık kurumlarında görev yapan hemşirelerce yeterli derecede algılanmasını ve verilen hizmete etkin bir şekilde yansıtılması için gerekli bilgi ve becerinin kazanılmasını amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Sağlık bilişimi gelişimini, kapsamını ve uygulamalarını tanımlar
Sağlık bilişimine uygulanan veri tabanını yönetebilmeli ve email, internet araştırması, word kullanımı, sunum, yazılım kullanır
Hemşirelik bakımının sağlanmasında bilişimin kullanılmasındaki yasal, etik, eğitim ve ekonomik konuları ve klinik bilginin yönetimini tartışır

Dersin İçeriği

Sağlık Bakım Profesyonelleri için İnformatik
Donanım, Yazılım ve Personel Destek Sistemleri
Kaliteli Bilgi Sağlama
Elektronik İletişim ve İnternet
Sağlık Bakım Bilgi Sistemi
Sağlık Bakım Bilgi Sistemini Seçme
Sisteme Uygulama ve Sürdürme
Bilgi Sistemi Eğitimi
Bilgi Güvenliği ve Gizlilik
Sistem Entegrasyonu
Elektronik Sağlık Kayıtları
Sağlık Bakım Eğitiminde Bilgisayarın Kullanımı
Telesağlık

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı
2) Sağlık Bakım Profesyonelleri için İnformatik
3) Donanım, Yazılım ve Personel Destek Sistemleri
4) Kaliteli Bilgi Sağlama
5) Elektronik İletişim ve İnternet
6) Sağlık Bakım Bilgi Sistemi ve Sağlık Bakım Bilgi Sistemini Seçme
7) Sisteme Uygulama ve Sürdürme
8) Bilgi Sistemi Eğitimi
9) Bilgi Güvenliği ve Gizlilik
10) Sistem Entegrasyonu
11) Elektronik Sağlık Kayıtları
12) Sağlık Bakım Eğitiminde Bilgisayarın Kullanımı
13) Telesağlık
14) Dersin değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: haftalık verilecektir.
Diğer Kaynaklar: Thede, L. (2003), Informatics and Nursing: Opportunities and Challenges. Philadelphia: Lippincott. Hebda, T., Czar, P., Mascara, C. (2005), Handbook of Informatics for Nurses & Health Care Professionals, Pearson Education Inc, New Jersey

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 9 126
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 10 50
Sunum / Seminer 3 6 18
Proje 3 6 18
Ödevler 4 8 32
Küçük Sınavlar 2 2 4
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 250

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. 5
2) Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. 5
3) Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. 3
4) Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. 3
5) Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. 5
6) Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. 4
7) Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. 4
8) Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. 4
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. 3
10) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. 3
11) Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. 2
12) Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. 4