HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SAB6001 İleri Araştırma Yöntemleri Güz 3 0 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. İSHAK AYDEMİR
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Bu derste, öğrenciye bilimsel bir araştırma sürecinin aşamaları olan planlı ve sistemli olarak verilerin toplanması, çözümlenmesi, yorumlanarak değerlendirilmesi ve rapor edilmesi aşamalarında liderlik yapabilme becerisi kazandırılması amaçlanır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1 Araştırma önceliklerini bilir,
2 Araştırma probleminin çözümü için uygun nitel yada nicel yaklaşımı seçebilir,
3 Araştırmanın kavramsal çerçevesini kuram/modele dayalı olarak oluşturabilir,
4 Makaleleri kanıt değerine göre sınıflandırabilir,
5 Hemşirelikte araştırma kullanımı ve kanıta dayalı uygulama aşamalarını bilir,
6 Bir araştırma makalesini eleştirel olarak okur ve değerlendirir.

Dersin İçeriği

Hemşirelik alanındaki sorunlara çözüm aramak ve hemşirelik uygulamalarını geliştirmek için nitel ve nicel araştırma yaklaşımları, araştırma etiği, hemşirelikte araştırma kullanımı ve kanıta dayalı uygulamalar bu dersin içeriği oluşturmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma/ Dersin tanıtımı
2) Bilim, Araştırma ve Hemşirelik Araştırmaları
3) Bilimsel Araştırma Süreci
4) Literatür Tarama ve İnceleme
5) Bilim ve Araştırma ile İlgili Temel Kavramlar
6) Araştırma Amacı, Araştırma Soruları, Hipotez Oluşturma, Sınırlılıklar
7) Araştırma Konusu Seçimi
8) Nitel Araştırmalar
9) Veri Toplama Yöntem ve Araçları Araçların Geçerlik ve Güvenirliği
10) Verilerin Analizi
11) Araştırma Raporunu Yazma
12) Araştırmalarda Etik
13) Hemşirelikte Araştırma Kullanımı ve Kanıta Dayalı Uygulamalar
14) Dersin Değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin öğretim üyesi tarafından her hafta öğrenciye okuma yapacağı kaynaklar önerilir./ The suggested references for reading are offered by the course instructor to the students weekly.
Diğer Kaynaklar: 1. Akdur, R. (1996). Sağlık bilimlerinde araştırma ve tez yapma rehberi: Projelendirme, uygulama, rapor yazma. Ankara.
2. Aksayan, S., Bahar, Z., Bayık, A., Emiroğlu, O.N., Erefe, İ., Görak, G., Karataş, N., Kocaman, G., Kubilay, G., Seviğ, Ü. (2012). Hemşirelikte araştırma ilke süreç ve yöntemleri. Erefe İ. (Ed.). 4.baskı. Ankara: Odak Ofset.
3. Burns, N., & Grove, S.K. (1997). The practice of nursing research: Conduct, critique & utilization (3th ed.). Philadelphia: W.B. Saunders Company.
4. Burns, N.,& Grove, S.K. (2009). The practice of nursing research: Appraisal, synthesis, and generation of evidence (6th ed.). St. Louis, Missouri: Saunders & Elsevier.
5. Dempsey, P.A., & Dempsey, A.D. (2000). Using nursing research process, critical evaluation and utilization (5th ed.). Philadelphia: Lippincott.
6. Erdoğan,S., Nahcivan, N., Esin M.N. (2014). Hemşirelikte araştırma, süreç, uygulama ve kritik. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul.
7. LoBiondo-Wood,G., & Haber, J.(2002). Nursing research: Methods, critical appraisal, and utilization (5th ed.). St.Louis, Missouri: Mosby Year.
8. LoBiondo-Wood, G., & Haber, J. (2010). Nursing research: Methods and critical appraisal for evidence-based practice (7th ed.). St. Louis, Missouri: Mosby & Elsevier.
9. Özdamar, K. (2003). Modern bilimsel araştırma yöntemleri. 1.Baskı, Eskişehir: ETAM A.Ş. Matbaası.
10. Parahoo, K. (1997). Nursing research: Principles, process and ıssues. Great Britain: MacMillan Press. Ltd.
11. Polit, D.F., & Beck, C. T. (2010). Essentials of nursing research: Appraising evidence for nursing practice (7th ed.). Philadelphia: Wolters Kluwer, Lippincott Williams & Wilkins.
12. Talbot, L.A. (1995). Principles and practice of nursing research. St.Louis: Mosby Year Book Inc.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 10 50
Sunum / Seminer 4 6 24
Proje 4 8 32
Küçük Sınavlar 2 4 8
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. 5
2) Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. 3
3) Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek.
4) Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. 5
5) Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. 5
6) Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. 5
7) Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. 5
8) Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. 4
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. 5
10) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. 4
11) Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. 3
12) Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. 2