HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM6001 | Sağlık Bilimlerinde Kuram ve Modeller | Güz | 3 | 0 | 3 | 9 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin birinci amacı, mesleği her yönden ileriye taşıyacak, sorunlarına bilimsel yaklaşımlarla çözüm üretecek, yenilikler katacak hemşire insan gücü yetiştirmektir. İkinci amacı ise, bu anlayışla derste, hemşirelikte bugüne kadar profesyonelleşme ve bilimselleşme alanlarındaki gelişmelerin tartışılması, verilen bu emeğin bundan böyle sürdürülmesinde öğrencilerin kendi sorumluluk ve konumlarını görebilmesi, bütünsel bakımın sürdürülebilmesi için temel oluşturan hemşirelik kuramlarının kronolojik olarak incelenmesidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu ders sonunda 1. Öğrenci hemşireliğin tıptan bağımsızlaşma/ profesyonelleşme ve bilimselleşme süreci içindeki gelişmelerini fark edebilir 2. Öğrenci hemşirelikteki profesyonelleşme ve bilimselleşme süreci içinde kendi sorumluluğunu görebilir 3. Öğrenci bir hemşirelik modeli/kuramına göre bir vaka inceleyebilir ve kuramın kliniğe uygunluğunu değerlendirebilir |
Hemşireliğe etki eden kavram ve kuramlar, kuramcılar, bakımda kullanılan model/kuramlar, |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | HEM6001 dersine giriş | |
2) | Kuram model, felsefe, Hemşireleri kuram geliştirmeye iten nedenler | |
3) | Hemşireliğin yakın tarihi içinde profesyonelleşme çabaları ve örnekler | |
4) | Hemşirelikte bilimselleşme süreci | |
5) | Bir hemşirelik modeline göre klinik uygulaması Araştırma örneği | |
6) | Değer ve kuram ile ilgili makaleler örnek olarak incelenecek | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Karşılaştırmalı kuram ve kuramcıların incelenmesi | |
9) | Karşılaştırmalı kuram ve kuramcıların incelenmesi | |
10) | Sağlık ve Hemşirelikte değerler ve önemi | |
11) | İyileştirici çevre ile ilgilenen bir kuramcı ve kuramının incelenmesi | |
12) | Öğrencinin belirleyeceği yakın zaman kuramcısının kuramını kliniğe uyarlama ve bu dergiye makale olarak hazırlama | |
13) | Öğrencinin belirleyeceği yakın zaman kuramcısının kuramını kliniğe uyarlama ve bu dergiye makale olarak hazırlama | |
14) | Dersi değerlendirme, öğrenci görüş ve önerilerini tartışma |
Ders Notları / Kitaplar: | Haftalık verilecek |
Diğer Kaynaklar: | 1. Alligood, M R. (Ed.) (2010). Nursing theory: utilization and application 4th ed. Elsevier Mosby, Mariland. 2. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, N., Seçginli, S., Coşansu, G., Arduç, A. (2016) Omaha Sistemi Hemşirelikte Bilgi Yönetimi. İstanbul: Nobel 3. Karadağ, A., Çalışkan, N., Göçmen Baykara, Z. (Ed.) (2017) Hemşirelik Teori ve Modelleri. İstanbul: Akademi. 4. Ocakçı, A F., Ecevit Alpar, Ş. (Ed.) (2013) Hemşirelikte Kavram, Kuram ve Model Örnekleri. İstanbul: İstanbul Tıp. 5. Özaydın, Z. (2001) Hemşirelikte Bir Öncü Perihan Velioğlu. İstanbul: Matbaa 70. 6. Pektekin, Ç. (2013) Hemşirelik Felsefesi. İstanbul: İstanbul Tıp. 7. Sagan, C. (1998) The Demon-Haunted World – Science as a Candle in the Dark. Göktepeli,M. (Çev.). Ankara: Tübitak. 8. Smith, M J, Liehr, P R. (Ed.) (2014). Middle Range Theory for Nursing Third Edition., Springer: New York Woodham-Smith, C. (2006) Florence Nightingale Türkiye’de ve Dünya’da Hemşireliğin Kuruluşu. İlhan, H. (Çev.). Ankara: Birlik. 9. Smith, M C., and Parker, M E. (2015). Nursing theories and nursing practice. Philadelphia: FA Davis Co. 10. Şentürk, S E. (2014) Hemşirelik Tarihi. İstanbul: Nobel. 11. Terakye, G., Ocakçı, A. (1995) Seçmeler. Ankara: Aydoğdu 12. Velioğlu, P. (1994) Hemşireliğin Düşünsel Temeli. İstanbul: Alaş. 13. Velioğlu, P. (1985) Hemşirelikte Bilimselleşmeye Doğru. İstanbul: Bozak. 14. Velioğlu, P. (2012) Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 20 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 5 | 60 |
Sunum / Seminer | 5 | 5 | 25 |
Ödevler | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 126 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. | 4 |
2) | Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. | 5 |
3) | Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. | 4 |
4) | Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. | 5 |
5) | Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. | 3 |
6) | Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. | 5 |
7) | Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. | 4 |
8) | Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. | 3 |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. | 3 |
10) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. | 4 |
11) | Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. | 4 |
12) | Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. | 4 |