CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM5008 Hemşirelik Esasları Bahar 3 8 7 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SELDA POLAT
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Bu derste öğrenci hemşireliğin dört temel kavramını olan insan, sağlık, çevre ve hemşireliği anlayarak, psikomotor beceri gelişim teori ve modellerini etik ilkeleri ve bakım yapma bilgi ve becerisini kazanır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hemşirelik Esasları alanında hemşireliğin dört kavramını açıklama,
2) Erişkin bireyin sağlığını koruma, geliştirme, tedavi, rehabilite etmede Hemşirelik Esasları Uygulamaları çerçevesinde hemşirenin rol ve sorumluluklarını yerine getirebilme,
3) Bireye bütüncül anlayış ile hemşirelik bakımı verebilme,
4) Temel Hemşirelik uygulamalarıyla ilişkili gerekçeleri, dayandığı bilimsel temelleri açıklama becerilerini kazanır.

Dersin İçeriği

Hemşirelik Esasları ile ilgili önemli konular.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı
2) * Hemşirelik ve hemşireliğin doğası * Sağlık bakım sistemi içinde hemşirenin rol ve sorumlulukları
3) * Oksijen tedavisi * Beslenme
4) * Barsak boşaltımı ve Ostomili bireyin bakımı - Üriner boşaltım * Uyku - Cinsellik
5) * Yaşamsal bulgular * Hijyen uygulamaları
6) * Duyusal değişimler * Hareket ve egzersiz
7) * Doku bütünlüğünün sağlanması ve yara bakımı * Enfeksiyonu önleme ve kontrol
8) * Ağrı ve yönetimi * Sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesi
9) * İlaç yönetimi * Parenteral ilaç uygulamaları
10) * İntravenöz sıvı tedavisi * Kan transfüzyonu uygulaması
11) * İlaç hataları * Ameliyat öncesi, esnası ve sonrası hemşirelik bakımı
12) * Benlik kavramı * Stres yönetimi
13) * Palyatif bakım * Kayıp ve ölüm süreci
14) Dersin değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık olarak verilecektir.
Course notes will be given weekly.
Diğer Kaynaklar: 1. Ackley BJ, Ladwig GB. Nursing Diagnosis Handbook: A Guide to Planning Care: Mosby, 7 edition, 2005.
2. Babadağ K, Atabek Aştı T. (Ed) Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2008.
3. Berman A, Snyder S, Kozier B et al. Kozier & Erb s Fundamentals of Nursing. Concepts, Process and Practice, 8th ed., St. Louis, 2008.
4. Carpenito-Moyet LJ Handbook of Nursing Diagnosis, Lippincott Williams & Wilkins; 11th edition, 2005.
5. Craven RF, Hırnle CJ. Fundamentals of Nursing Human Health and Function. 3rd Ed., Lippincott Co., Philadelphia, 2000.
6. Gulanic M, Kloop A, Galanes S, Gradishar D, Puzas MK. Nursing Care Plans. 4th. Ed. Mosby-Year Book Inc., St. Louis, 1998.
7. Kozier B, Erb G, Berman AJ, Snyder S, Berman A. Fundamentals of Nursing: Concepts, Process, and Practice, Seventh Edition Prentice Hall, 2003.
8. Nettina SM Lippincott Manual of Nursing Practice, 8th edition, Lippincott Williams & Wilkins,2005.
9. Ochs G Study Guide & Skills Performance Checklists to accompany Fundamentals of Nursing, 6 edition, Mosby, 2004.
10. Perry AG, Potter PA. Clinical Nursing Skills and Techniques, 6th Edition, Mosby, 2005.
11. Potter, P.A and Perry A.G Fundamentals of Nursing 7th Edition, Mosby Company, Canada 2009.
12. Roper N, Logan W, Thierney AJ. The Elements of Nursing. Churchill Livingstone, London, 1996.
13. Sabuncu N, Babadağ K, Taşocak G, Atabek T. Hemşirelik Esasları. Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No:225, ETAM AŞ., Eskişehir, 1991.
14. Sabuncu N, Ay F. (Ed). Klinik Beceriler, Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2010.
15. Taylor C, Lillis C, Lemore P ve ark. Fundamentals of Nursing The Art and Science of Nursing Care. 6th ed. Philadelphia: J.B. Lippincott Company, 2008.
16. Timby BK. Fundamental Skills and Concept in Patient Care. 7th. Ed., Lippincott Co., Philadelphia, 2001.
17. Tomey, A.M, Alligood, M.R Nursing Theorists and Their Work 6th Edition, St. Louis, Missouri: Mosby Elsevier 2006.
18. White L. Foundations of Basic Nursing, 2 edition Thomson Delmar Learning, 2004.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Uygulama 14 3 42
Arazi Çalışması 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 3 15
Sunum / Seminer 5 5 25
Toplam İş Yükü 194

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. 5
2) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. 5
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 5
4) Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. 5
5) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. 4
6) Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 4
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. 5
8) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. 3
9) Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. 4
10) Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. 5
11) En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak, kültürlerarası bakıma katkı sağlayacak çalışmalar yapmak. 2
12) Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. 4