TIBBİ GÖRÜNTÜLEME TEKNİKLERİ (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
TGT2008 Radyasyon Güvenliği ve Korunma Bahar 2 0 2 3
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: ÖNLİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. FIRAT KARA
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. FURKAN GÖZEL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Görünteleme Merkezleri
Dersin Amacı: Bu dersin amacı radyasyon ile ilgili temel kavramlar ile kişinin kendisinin, yakın çevresinin ve doğanın radyasyondan nasıl korunabileceğinin aktarılmasıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1- Radyoaktivite ve radyoaktif bozulmayı açıklar.
2- Radyasyonun erken ve geç dönem etkilerini tanımlar.
3- Radyasyon güvenliği kurallarını uygular.
4- Radyasyon güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası uygulamaları karşılaştırır.

Dersin İçeriği

Radyasyonla ilgili temel kavramlar, radyasyonun kısa ve uzun dönem etkileri, radyasyondan korunma yöntemleri, ulusal ve uluslararası radyasyon güvenliği düzenlemeleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Radyasyonun tanımı ve özellikleri I Yok
2) Radyasyonun tanımı ve özellikleri II Yok
3) İyonize radyasyonun insan vücudu üzerine etkileri Yok
4) Moleküler ve hücresel radyobiyoloji Yok
5) Radyasyonun geç dönem etkileri Yok
6) Epidemiyolojik çalışmalar Yok
7) Radyasyondan korunmada temel ilkeler Yok
8) Çalışanın radyasyondan korunması Yok
9) Hasta, hasta yakınları, hastane çalışanları ve çevreyi radyasyondan koruma Yok
10) TAEK radyasyon güvenliği mevzuatı Yok
11) Radyasyon Güvenliği Mevzuatı Yok
12) Radyasyon güvenliği ile ilgili diğer mevzuatlar Yok
13) Acil durum planlarının yapılması ve uygulanması Yok
14) İyonize radyasyon kullanılan odaların tasarım özellikleri Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık olarak dağıtılacaktır.
Weekly distributed by the course lecturer.
Diğer Kaynaklar: 1- Robert A. Fosbinder, Densie Orth, Essentials of Radiologic Science, Lippincott Williams & Wilkins, 2011
2- Demir Mustafa, Nükleer Tıp Fiziği ve Klinik Uygulamaları, Bayrak Ofset Matbaacılık Ltd. Sti, Ankara, 2008
3- Peter Ell, Sam, Gambhir, Nuclear Medicine in Clinical Diagnosis and Treatment 2004
4- Tamgaç F., Erselcan T., Klinik Uygulamalarda Nükleer Tıp,Ünal Ofset, İstanbul, 2001

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Küçük Sınavlar 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 74

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbi Görüntüleme Teknikleri programı alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular. 5
2) Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır; görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. 5
3) Radyoloji, radyoterapi ve nükleer tıp alanlarında kullandığı cihaz ve ekipmanların kontrol ve bakımını yapabilme veya gerektiği durumlarda (arıza, periyodik medikal bakım, vb.) yaptırabilme bilgi ve becerisine sahiptir. 5
4) Radyasyon güvenliğini ve radyasyondan korunmayı bilir, koruyucu önlemlerle kendisini, hastaları ve toplumu radyasyondan korur. 5
5) Mesleki bilgi ve becerisini artırmak ve gelişimini sağlamak için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır. 2
6) Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. 2