PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY4077 | Adli Psikoloji | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BAHAR TANYAŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders, lisans seviyesinde adli psikoloji kavramlarını kapsamlı bir şekilde ele almayı amaçlamaktadır. Temel hukuki kavramlar, adli psikologların rolleri ve şiddet ile suç davranışının psikolojik boyutları ve psikopatolojiyle ilişkisi detaylı bir şekilde ele alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Adli psikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir. 2. Adli psikologların hukuki ortamlardaki rollerini anlayabilir. 3. Ehliyet kavramlarına ve adli ortamlardaki psikolojik değerlendirmelere aşina olur. 4. Görgü tanıklığı ve bilirkişilik süreçlerini açıklayabilir. 5. Suç davranışı, şiddet ve psikopatoloji arasındaki ilişkiyi tanımlayabilir. 6. Belirli suç davranışlarının psikolojik boyutlarını açıklayabilir. 7. Adli psikoloji uygulamalarında etik hususları ve ikilemleri değerlendirebilme. |
Bu ders, adli psikoloji alanına bir giriş niteliğindedir. Konular, temel hukuk bilgilerini, adli psikologların rollerini, şiddetin ve suç davranışının psikolojik boyutunu ve psikopatolojilerle ilişkisini kapsamaktadır. Dersin öğretim yöntemleri anlatım, okuma, uygulama, tartışma, bireysel çalışma şeklinde olacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma ve Derse Giriş | |
2) | Adli Bilimlere Giriş- Adli Psikolojiye Giriş | Wrightsman 1. Bölüm |
3) | Türk Mevzuatı ve Temel Hukuki Kavramlar- Ceza Ehliyeti- Yaş Küçüklüğü | İlgili makale verilecek. |
4) | Adli Psikologların Görev ve Sorumlulukları | Wrightsman 2. Bölüm |
5) | Bilirkişilik | Wrightsman 2. Bölüm |
6) | Görgü Tanıklığı | |
7) | Şiddet ve Saldırganlık | Bartol & Bartol 5. Bölüm |
8) | Ara Sınav | |
9) | Çocuk İstismarı ve İhmali | |
10) | Psikopatoloji ve Suç | Bartol & Bartol 8. Bölüm |
11) | Suç Davranışının Psikolojik Boyutu | Öğrenci sunumları |
12) | Suç Davranışının Psikolojik Boyutu | Öğrenci sunumları |
13) | Suç Davranışının Psikolojik Boyutu | Öğrenci sunumları |
14) | Genel Tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | Wrightsman, L.S., & Fulero, S. M. (2005). Forensic Psychology. Thomson Wadsworth Second Edition. Bartol, C. R., & Bartol, A. M. (2017). Criminal behavior: A psychological approach. Pearson. Other resources will be shared by the instructor |
Diğer Kaynaklar: | "." |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | 39 |
Sunum / Seminer | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü | 150 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. | 5 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 4 |
3) | Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. | 5 |
4) | Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). | 3 |
5) | Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 5 |
6) | Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). | 2 |
7) | Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. | 4 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. | 2 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | 4 |