PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY4077 Adli Psikoloji Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BAHAR TANYAŞ
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders, lisans seviyesinde adli psikoloji kavramlarını kapsamlı bir şekilde ele almayı amaçlamaktadır. Temel hukuki kavramlar, adli psikologların rolleri ve şiddet ile suç davranışının psikolojik boyutları ve psikopatolojiyle ilişkisi detaylı bir şekilde ele alınacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Adli psikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir.
2. Adli psikologların hukuki ortamlardaki rollerini anlayabilir.
3. Ehliyet kavramlarına ve adli ortamlardaki psikolojik değerlendirmelere aşina olur.
4. Görgü tanıklığı ve bilirkişilik süreçlerini açıklayabilir.
5. Suç davranışı, şiddet ve psikopatoloji arasındaki ilişkiyi tanımlayabilir.
6. Belirli suç davranışlarının psikolojik boyutlarını açıklayabilir.
7. Adli psikoloji uygulamalarında etik hususları ve ikilemleri değerlendirebilme.

Dersin İçeriği

Bu ders, adli psikoloji alanına bir giriş niteliğindedir. Konular, temel hukuk bilgilerini, adli psikologların rollerini, şiddetin ve suç davranışının psikolojik boyutunu ve psikopatolojilerle ilişkisini kapsamaktadır. Dersin öğretim yöntemleri anlatım, okuma, uygulama, tartışma, bireysel çalışma şeklinde olacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve Derse Giriş
2) Adli Bilimlere Giriş- Adli Psikolojiye Giriş Wrightsman 1. Bölüm
3) Türk Mevzuatı ve Temel Hukuki Kavramlar- Ceza Ehliyeti- Yaş Küçüklüğü İlgili makale verilecek.
4) Adli Psikologların Görev ve Sorumlulukları Wrightsman 2. Bölüm
5) Bilirkişilik Wrightsman 2. Bölüm
6) Görgü Tanıklığı
7) Şiddet ve Saldırganlık Bartol & Bartol 5. Bölüm
8) Ara Sınav
9) Çocuk İstismarı ve İhmali
10) Psikopatoloji ve Suç Bartol & Bartol 8. Bölüm
11) Suç Davranışının Psikolojik Boyutu Öğrenci sunumları
12) Suç Davranışının Psikolojik Boyutu Öğrenci sunumları
13) Suç Davranışının Psikolojik Boyutu Öğrenci sunumları
14) Genel Tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Wrightsman, L.S., & Fulero, S. M. (2005). Forensic Psychology. Thomson Wadsworth Second Edition.

Bartol, C. R., & Bartol, A. M. (2017). Criminal behavior: A psychological approach. Pearson.

Other resources will be shared by the instructor
Diğer Kaynaklar: "."

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 3 39
Sunum / Seminer 1 12 12
Ara Sınavlar 1 25 25
Final 1 35 35
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. 5
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 4
3) Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. 5
4) Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). 3
5) Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. 5
6) Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). 2
7) Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. 4
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. 2
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. 4