PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY4077 Adli Psikoloji Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BAHAR TANYAŞ
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Adli psikoloji, psikoloji bilgisini yasal sisteme uygular. Bu dersin amacı öğrencilere adli psikoloji alanını ve yasal sistemdeki uygulanmasını geniş bir çerçevede tanıtmak olacaktır. Ayrıca öğrencileri, adli psikologların rolü, suç davranışı, suçlu profilleri ve şiddette risk değerlendirmesi konularında bilgilendirmek de amaçlanmaktadır. Suçlu sorumluluğunun ve ülkemizdeki hukuki sistemin tartışılmasına da özellikle değinilecektir

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Adli Psikoloji alanını ve hukuki sistemdeki belirli uygulama alanlarını tanımlamak.
2. Adli psikolojide değerlendirme işlemini ve yöntemi ayırt etmek
3. Adli psikologların hukuki sistemdeki rolünü açıklamak.
4. Suçlu davranışı ve şiddetin psikopatiyle ilişkisini tanımlamak.
5. Şiddetin nedenlerini ve risk değerlendirmesini tartışmak.
6. Cinsel suçluların tedavisini ve başa çıkma planlarını tartışmak.
7. Suçluların profillerini ve suç korkusunu belırmek.
8. Adli psikolojinin hukuki sisteme katkılarını tartışmak.

Dersin İçeriği

Bu derstte ele alınacak belli başlı konular,adli psikolojiye giriş,adli psikolojide değerlendirme, tedavi, ve danışmanlık,bilirkişi tanıklığı ve bilirkişinin rolü,psikopati,özel gruplar ve psikopati,şiddette risk değerlendirmesi,cinsel suçlular ve suçlu profilleri şeklinde olacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse genel bakış: Adli psikolojiye giriş
2) Adli psikolojide değerlendirme, tedavi, ve danışmanlık
3) Bilirkişi tanıklığı ve bilirkişinin rolü
4) Psikopati
5) Özel gruplar ve psikopati
6) Şiddette risk değerlendirmesi
7) 1. Arasınav
8) Cinsel suçlular
9) Suçlu profilleri
10) Suç korkusu
11) Delilik ve suçlukta sorumluluk
12) Suç ve ferdi yeterlilik
13) 2. Arasınav
14) Medeni hukukta kişisel yaralanma ve ayrımcılık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Huss, M. T. (2009). Forensic Psychology: Research, Clinical Practice, and Applications. Sussex: Wiley-Blackwell.
Howitt, D. (2006). Introduction to Forensic and Criminal Psychology. London: Pearson.
Diğer Kaynaklar: "."

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 2 % 50
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 5 60
Ara Sınavlar 2 15 30
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 147

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. 5
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 4
3) Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. 5
4) Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). 3
5) Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. 5
6) Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). 2
7) Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. 4
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. 2
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. 4