PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY4074 Psikoloji Tarihi Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ITIR KAŞIKÇI
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ITIR KAŞIKÇI
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu dersin amacı psikolojik düşüncenin ve araştırmanın gelişimini gözden geçirmektir. Psikoloji bilimini felsefi ve sosyokültürel çerçevelerin nasıl etkilediği araştırılacaktır. Yapısalcılık, Fonksiyonalizm, Gestalt, Davranışçılık, Psikanaliz ve Varoluşçu kuramlar incelenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Psikoloji bilimini şekillendiren bakış açıları, kuramlar ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olmak.Modern psikolojinin gelişimine katkıda bulunmuş olan önemli düşünce akımları, bu akımların öncüleri hakkında bilgi sahibi olarak, analitik değerlendirmelerini yapabilmek.

Dersin İçeriği

Psikoloji tarihinin neden önemli olduğunun anlaşılmasının ardından psikoloji üzerindeki felsefi ve fizyoloji temelli akımların etkileri tartışılacaktır. Daha sonraki haftalarda yapısalcılık, fonksiyonelcilik, uygulamalı psikoloji,davranışçılık, Gestalt, , psikanaliz, varoluşculuk ve bilişsel akımlar incelenecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikoloji tarihinin çalışılmasının önemi
2) Psikoloji üzerinde felsefi etkiler
3) Psikoloji üzerinde fizyolojinin etkileri
4) Yapısalcılık akımları
5) Fonksiyonalizm akımları
6) Dünya savaşları ve uygulamalı psikoloji
7) Arasınav
8) Davranışçılık akımının öncülleri
9) Davranışçılık akımı
10) Gestalt psikolojisi
11) psikanalizin öncülleri
12) Psikanaliz
13) Varoluşçuluk
14) Bilişsel devrim

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Schultz & Schultz, (2011) A History of Modern Psychology
Cengage:Belmont, CA.
Diğer Kaynaklar: "."

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ara Sınavlar 2 % 50
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 60
Ara Sınavlar 2 30
Final 1 18
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. 4
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 4
3) Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek.
4) Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması).
5) Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek.
6) Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). 4
7) Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek.
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak.
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. 5