SOSYOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FTV4968 A'dan Z'ye Film Yapımı Bahar 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. ARYA SU ALTIOKLAR
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. ARYA SU ALTIOKLAR
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere film prodüksiyonunun her aşamasını uygulamalı bir şekilde öğretmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Film prodüksiyonuna ait terimleri tanır
2. Senaryo yazabilir
3. Preprodüksiyon, çekim ve postprodüksiyon aşamalarında çalışabilir
4. Film prodüksiyonunda gerekli malzemenin ve dijital programları kullanabilir
5. Genel olarak film prodüksiyonuna ve kendi eserine karşı kritik bir bakış açısı kazanır

Dersin İçeriği

Öğrenciler her aşaması kendi ellerinden çıkmış bir kısa metrajlı filmin prodüksiyonunu yapacaklardır. Preprodüksiyona geçilmeden önce örnek bir senaryo ve bağıntılı ödevler üzerinden gerekli teknikler öğretilecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Film yapımının aşamaları: Preprodüksiyon, prodüksiyon, postprodüksiyon Preprodüksiyon: Senaryoyu geliştirme, film ekibini seçme, prodüksiyon dizaynı, oyunculuk tarzı, kurgu yapısı, oyuncu seçme, kontratlar, halkla ilişkiler, finansal yapı, çekim takvimi Prodüksiyon: Çekim, sahneler, kayıt, kamera açıları, hareketler, lensler, ışıklandırma, vinçler, özel efektler Postprodüksiyon: Kurgu, ses dizaynı, ses efektleri, film müziği, premix, final mix, dijital grafik görüntüleme, görsel efektler, renk düzeltme, baskı Ödev 1: Bir senaryo okuma
2) Senaryo: Fikir, hikaye, senaryo Fikir: İlk ödevde verilen senaryo üzerinden fikir, yönlendirici fikir ve "logline" terimlerinin açıklanması Hikaye: İlk ödevde verilen senaryo üzerinden başlatıcı olay, dönüm noktaları, doruk noktası, çözüm ve sonuç terimlerinin açıklanması Senaryo: İlk ödevde verilen senaryo üzerinden sinopsis, tretman ve senaryo terimlerinin açıklanması Ödev 2: Önceden belirlenmiş bir senaryoda karakter analizi Ödev 1: Bir senaryo okuma
3) Karakter: Ödev 2'nin eleştirisi, karakterin hikayesi, karakterin gelişimi Ödev 2'nin eleştirisi: Ödev 2'nin analizi ve soru-cevap Karakterin hikayesi: Kimin hikayesi? İç ve dış çatışmalar? Karakterin gelişimi: Sosyal altyapı, psikolojik analiz, kişilik, burç, baskı altında yapılan seçimler Ödev 3: Önceden belirlenmiş bir hikaye ve karakterle senaryo yazma Ödev 2: Önceden belirlenmiş bir senaryoda karakter analizi
4) Senaryo yazımı: Ödev 3'ün eleştirisi, yönlendirici fikir & son, sinopsis Ödev 3'ün eleştirisi: Öğrencilerin senaryolarının analizi ve soru-cevap Yönlendirici fikir & son: "logline"ın önemi, yönlendirici fikir ve hikayenin sonu üzerindeki etkisi Sinopsis: Sinopsisin sınıfta öğrencilerle beraber başlatıcı olay, dönüm noktaları, çatışmalar, doruk noktası, çözüm ve sonuç eklenerek tekrar yazılması Ödev 4: Tretmanın tekrar yazımı Ödev 3: Önceden belirlenmiş bir hikaye ve karakterle senaryo yazma
5) Senaryonun gelişimi: Ödev 4'ün eleştirisi, tretman, karakterin gelişimi Ödev 4'ün eleştirisi: Öğrencilerin tretmanlarının analizi ve soru-cevap Tretman: Tretmanın sınıfta öğrencilerle beraber başlatıcı olay, dönüm noktaları, çatışmalar, doruk noktası, çözüm ve sonuç eklenerek tekrar yazılması Karakterin gelişimi: Karakterin sosyal altyapı, psikolojik analiz, kişilik, burç, baskı altında yaptığı seçimlerin tretmanın tekrar yazımına etkileri Ödev 5: Senaryonun tekrar yazımı Ödev 4: Tretmanın tekrar yazımı
6) Tarz: Ödev 5'in eleştirisi, işitsel görsel tarz, oyunculuk tarzı & rol dağıtımı Ödev 5'in eleştirisi: Soru-cevap ve öğrencilerin senaryolarının analizi, en iyisinin seçilmesi İşitsel görsel tarz: Ses ambiyansı, ses kaydı, ses efektleri, müzik, kamera açıları, lensler, hareketler, ışıklandırma, renkler, prodüksiyon tasarımı, set dekorasyonu, kostümler, makyaj, özel efektler, dijital grafikler vb. Oyunculuk tarzı & rol dağıtımı: Klasik, komedi, drama, grotesk, metot, minimalist, aşırı oyunculuk vb., doğru kişiyi bulmak için seçmeler Ödev 6: Film ekibinin tanımlanması, görevlerin öğrenciler arasında dağıtılması ve preprodüksiyona başlangıç Ödev 5: Senaryonun tekrar yazımı
7) Preprodüksiyon: Ödev 6'nın eleştirisi, "storyboard", çekim takvimi Ödev 6'nın eleştirisi: Prodüksiyon için gerekli olan her şeyin iyi yapılıp yapılmadığının kontrolü "Storyboard": "Storyboard" nasıl hazırlanır, sahnenin çekimlere bölünmesi Çekim takvimi: Çekim takvimi nasıl hazırlanır Ödev 6: Film ekibinin tanımlanması, görevlerin öğrenciler arasında dağıtılması ve preprodüksyona başlangıç
8) Çekim: Çekim, çekim, çekim Çekim: Setin hazırlanması: prodüksiyon tasarımı, dekorasyon, kostümler, makyaj, ışıklandırma, kamera pozisyonu, lensler, hareketler, vinçler, araçlar Çekim: Oyuncuların hazırlanması: Prova, kostümler, makyaj Çekim: Bir sonra çekilecek sahne için hazırlık
9) Çekim: Çekim, çekim, çekim Çekim: Setin hazırlanması: prodüksiyon tasarımı, dekorasyon, kostümler, makyaj, ışıklandırma, kamera pozisyonu, lensler, hareketler, vinçler, araçlar Çekim: Oyuncuların hazırlanması: Prova, kostümler, makyaj Çekim: Bir sonra çekilecek sahne için hazırlık
10) Postprodüksiyon: Kurgu, kurgu, kurgu Kurgu: İşitsel görsel kurgu Kurgu: Dijital grafiklerin yaratılması ve kurgulanması Kurgu: Dramatik yapı
11) Postprodüksiyon: Kurgu, kurgu, kurgu Kurgu: İşitsel görsel kurgu Kurgu: Dijital grafiklerin yaratılması ve kurgulanması Kurgu: Dramatik yapı
12) Postprodüksiyon: Revizyon, ses tasarımı, final miks & son kopya Revizyon: Görüntülere son bir bakış Ses tasarımı: Diyalog, ses efektleri, ambiyans, ses kanalları Final miks & son kopya: Son adımlar
13) Postprodüksiyon: Revizyon, ses tasarımı, final miks & son kopya Revizyon: Görüntülere son bir bakış Ses tasarımı: Diyalog, ses efektleri, ambiyans, ses kanalları Final miks & son kopya: Son adımlar
14) Film gösterimi: Ürünün izlenmesi, ürünün eleştirisi, yönlendirme Ürünün izlenmesi: Bebeğe dokunmak Ürünün eleştirisi: Önce özeleştiri Yönlendirme: Öğrencilerin notlandırılması ve vasıflarına ve davranışlarına göre yönlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: yok - none
Diğer Kaynaklar: yok - none

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 15
Uygulama 3 % 15
Ödev 6 % 30
Projeler 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 3 5 15
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Proje 1 15 15
Ödevler 6 3 18
Toplam İş Yükü 118

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. 1
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek 1
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak 1
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek 1
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme 1
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek 1
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi; siyaset sosyolojisi; toplumsal cinsiyet sosyolojisi; beden sosyolojisi; görsel sosyoloji; iş sosyolojisi; din sosyolojisi; bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak 1
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak 1
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek 1
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. 1
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak 1
12) Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek 1