İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
NMD3202 Medya Eleştirisi Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. MELİS ÖZBEK
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Bu ders yaşamımızı çevreleyen medyaya içkin olan önyargılar ve ideolojiler hakkında bilinci artırmayı amaçlamaktadır. Ders belirli bir politik bakış açısını desteklemez; diğer yandan, katılımcıların kitle iletişim araçlarından gelen mesajları eleştirel olarak değerlendirmelerini ve böylece daha bilinçli vatandaşlar olmalarını amaçlar.

Dersin öğretme yöntemi: ders anlatımı, okumalar, grup sunumu, tartışmalar, vaka çalışmaları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- Yapısalcılık ve göstergebilim yaklaşımlarını kullanarak medya metinlerini analiz edebilir; gösterge, göstergebilim, mit, söylem ve ideolojik yapılar gibi temel kavramları tanımlamak,
- Temsil, çerçeveleme, gündem belirleme ve söylem analizi teorilerini kullanarak medya içeriklerini inceleyebilir ve çeşitli toplumsal grupların ve konuların nasıl tasvir edildiğini analiz etmek,
- Medya anlatılarını, özellikle ırkçılık, ideoloji ve güç ilişkileri bağlamında Eleştirel Söylem Analizi yöntemleriyle değerlendirmek,
- Medyanın azınlıklar, mülteciler, kadınlar, LGBTQ+ bireyler ve ırksallaştırılmış gruplar hakkındaki algıları nasıl şekillendirdiğini araştırmak ve incelemek,
- Gazetecilik uygulamalarını afet haberciliği bağlamında analiz edebilir; etik kaygıları, mağdur temsillerini ve medyanın önyargılarını ortaya çıkarmak.

Dersin İçeriği

Bu ders bizi günlük olarak çevreleyen medyada bulunan önyargı ve ideolojilere dair farkındalık oluşturmayı amaçlamaktadır. Ders, medyayı eleştirel bir şekilde değerlendirmenizi sağlayarak, çağdaş kültürel, sosyal ve politik konularda daha eleştirel ve bilgili olmanızı hedefler.

Ana amaç, öğrencilere modern medya kurumlarının temelinde yatan kalıpları ve süreçleri anlamaları, eleştirel bir gözle değerlendirmeleri için gerekli bilgi ve problem çözme becerilerini kazandırmaktır. Bu kalıpların ve süreçlerin, medya izleyicilerinin dünyayı anlama ve yorumlama biçimleri üzerindeki etkileri de ele alınmaktadır.

Bu ders, küresel medya endüstrilerini (film, televizyon, haber, yeni medya vb.) ve içeriklerini, belirli ulusal ve uluslararası vaka çalışmaları üzerinden incelemektedir. Ayrıca, medyanın politik ve kültürel rollerini öğrenmek amacıyla kültürel, medya ve iletişim teorilerini gözden geçirir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş
2) Medya eleştirilerine giriş Hartley: medium/media, news values, objectivity, literacy
3) Seeking for meaning of media text: Structuralism & Semiotics Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press. pp. 3-12. Bignell, J. (2002). Media semiotics: An introduction. Manchester University Press, pp. 5-16 Hartley: binary oppositions, language, functions of langue, meaning, myth, narrative, parole, rhetoric, semiotics/semiology, sign, signification, structuralism
4) Seeking for meaning of media text: Semiotics, ideology, and discourse Easthope, A., & McGowan, K., pp. 33-42 & 94-102 Bignell, pp. 16-27 Hartley: discourse, hegemony, ideology, ideological state apparatus, interpellation, myth
5) Medya içeriğini analiz etme yaklaşımları: Temsil, çerçeveleme, gündem oluşturma, söylem analizi Bignell: pp. 79-104 Hartley: bias, content analysis, representation, gatekeeper, mass communication, stereotype, text/textual analysis Hall, 1997, Representation, pp. 79-104 Hall, 1980, Culture, Media & Language, pp. 117-128
6) Critical Discourse Analysis Wodak, 2015, Critical Discourse Analysis. Fairclough, 2010, Critical Discourse Analysis, pp. 230-255 Van Dijk, 2000, New(s) racism - A discourse analytical approach. Van Dijk, 2008, News, Discourse and Ideology Van Dijk, 2015, Racism in the Press.
7) Göç ve Medya: Türkiye'de Azınlıklar Koksal, 2016, Memory, Identity: The Turkish Context, pp. 1-25. Özbek, 2022, The Netflix Effect on Turkish Television, pp. 75-93. Ek ders malzemeleri Itslearning üzerinden duyurulacaktır.
8) Vize
9) Göç ve Medya II: Mülteciler ve Göçmenler Bingell, pp. 79-104 Hall, Representation, 1997, pp. 223-291 Supplementary course material will be announced through Itslearning.
10) Irk, toplumsal cinsiyet ve medya: Spor ve ırk ve ırkçılığın yeni konseptleri Easthrope & McGowan; pp. 87-90 Hartley: Ethnic/ethnicity; race; subjectivity
11) Irk, toplumsal cinsiyet ve medya II: Kadınların ve LGTB+'lara yönelik haberler Easthrope & McGowan: pp.143-177 & 191-197 & 102-108 Hartley: subjectivity, gender
12) Felaketler ve Medya I: Medya Kuruluşları ve Gazetecilik Faktörleri Supplementary course material will be announced through Itslearning.
13) Felaketler ve Medya II: Mağdurların haber kapsamı - kadınlar, çocuklar, hayatta kalanlar Supplementary course material will be announced through Itslearning.
14) Final öncesi dönem değerlendirmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bignell, J. (2002). Media semiotics: An introduction. Manchester University Press.

Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press.

Hartley, J. (2012). Communication, cultural and media studies: The key concepts. Routledge.

Ott, B. L., & Mack, R. L. (2020). Critical media studies: An introduction. John Wiley & Sons.
Diğer Kaynaklar: Bignell, J. (2002). Media semiotics: An introduction. Manchester University Press.

Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press.

Hartley, J. (2012). Communication, cultural and media studies: The key concepts. Routledge.

Ott, B. L., & Mack, R. L. (2020). Critical media studies: An introduction. John Wiley & Sons.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 127

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve İşletme mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık işletme mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) İşletme Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi.
5) İşletme Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yönetim ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi. 3
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. 4
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12) Etkin ve verimli yönetme ve/veya liderlik becerisi.