MEKATRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
NMD3202 Medya Eleştirisi Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Bu ders yaşamımızı çevreleyen medyaya içkin olan önyargılar ve ideolojiler hakkında bilinci artırmayı amaçlamaktadır. Ders belirli bir politik bakış açısını desteklemez; diğer yandan, katılımcıların kitle iletişim araçlarından gelen mesajları eleştirel olarak değerlendirmelerini ve böylece daha bilinçli vatandaşlar olmalarını amaçlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- medya platformlarındaki haberleri analiz etme yetisini kazanacaktır,
- haberdeki kelime seçiminden başlıklara, fotoğraflardan cümle yapıların tüm bileşenleri değerlendirme becerisi kazanacaktır,
- medyanın sosyal inşa becerisini eleştirel bir bakışla değerlendirebilecektir.

Dersin İçeriği

Bu ders gazetecilik ve haber medyası üzerine eleştirel düşünce geliştirir. Ders kapsamında kolonyalizm, postkolonyalizm, ideoloji, toplumsal cinsiyet, görme biçimleri ve daha pek çok teorinin ışığında öğrencilerin medyayı eleştirel bir gözle ele almalarına yardımcı olacak konular incelenecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş
2) Medya eleştirisine yaklaşım: Güdüler, materyaller ve yöntemler üzerine düşünceler
3) Rızanın İmalatı: İfadelerimiz ve basınımız ne kadar özgür?
4) Eleştirel haber tüketicileri olmak
5) Görme biçimi
6) Tartışma: Black Mirror
7) İdeoloji analizi olarak söylem analizi
8) Vize
9) Toplumsal cinsiyet, ırk ve medya temsili
10) Post-kolonyal eleştiri: Post-kolonyal teori
11) Douglas Kellner: McLuhan ve Baudrillard'da Modernite ve Postmodernite Üzerine Düşünceler
12) Görsel medya eleştirisine yaklaşımlar ve TV yayınlarındaki karşılıkları
13) Medya taraflılığına 2 örnek
14) Final öncesi dönem değerlendirmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) Gender, Race, and Class in Media : A Critical Reader / editors, Gail Dines, Wheelock College, Jean M. Humez, University of Massachusetts, Boston.
2) Stokes, Jane (2003) How to do Media and Cultural Studies. London: Sage.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 127

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, Fen Bilimleri ve Mekatronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir.
2) Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
3) Karmaşık mekatronik sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.
4) Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
5) Karmaşık Mekatronik Mühendisliği  problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlar ve yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
6) Mekatronik Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır.
7) İngilizce ve Türkçe (eğer Türk vatandaşı ise) sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde Ingilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanir; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olur.
9) Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinci sahibidir; Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgilidir.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir.
11) Mekatronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; Mekatronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.