SİNEMA VE TELEVİZYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NMD3202 | Medya Eleştirisi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Bu ders yaşamımızı çevreleyen medyaya içkin olan önyargılar ve ideolojiler hakkında bilinci artırmayı amaçlamaktadır. Ders belirli bir politik bakış açısını desteklemez; diğer yandan, katılımcıların kitle iletişim araçlarından gelen mesajları eleştirel olarak değerlendirmelerini ve böylece daha bilinçli vatandaşlar olmalarını amaçlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; - medya platformlarındaki haberleri analiz etme yetisini kazanacaktır, - haberdeki kelime seçiminden başlıklara, fotoğraflardan cümle yapıların tüm bileşenleri değerlendirme becerisi kazanacaktır, - medyanın sosyal inşa becerisini eleştirel bir bakışla değerlendirebilecektir. |
Bu ders gazetecilik ve haber medyası üzerine eleştirel düşünce geliştirir. Ders kapsamında kolonyalizm, postkolonyalizm, ideoloji, toplumsal cinsiyet, görme biçimleri ve daha pek çok teorinin ışığında öğrencilerin medyayı eleştirel bir gözle ele almalarına yardımcı olacak konular incelenecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş | |
2) | Medya eleştirisine yaklaşım: Güdüler, materyaller ve yöntemler üzerine düşünceler | |
3) | Rızanın İmalatı: İfadelerimiz ve basınımız ne kadar özgür? | |
4) | Eleştirel haber tüketicileri olmak | |
5) | Görme biçimi | |
6) | Tartışma: Black Mirror | |
7) | İdeoloji analizi olarak söylem analizi | |
8) | Vize | |
9) | Toplumsal cinsiyet, ırk ve medya temsili | |
10) | Post-kolonyal eleştiri: Post-kolonyal teori | |
11) | Douglas Kellner: McLuhan ve Baudrillard'da Modernite ve Postmodernite Üzerine Düşünceler | |
12) | Görsel medya eleştirisine yaklaşımlar ve TV yayınlarındaki karşılıkları | |
13) | Medya taraflılığına 2 örnek | |
14) | Final öncesi dönem değerlendirmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | 1) Gender, Race, and Class in Media : A Critical Reader / editors, Gail Dines, Wheelock College, Jean M. Humez, University of Massachusetts, Boston. 2) Stokes, Jane (2003) How to do Media and Cultural Studies. London: Sage. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 127 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | 4 |
2) | Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | 3 |
3) | Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | 1 |
4) | Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | 1 |
5) | Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | 2 |
6) | Çekime hazır bir senaryo yazabilen | 2 |
7) | Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | |
8) | Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | |
9) | Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | |
10) | Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | |
11) | Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | 3 |
12) | Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip | 5 |