HALKLA İLİŞKİLER
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
NMD3202 Medya Eleştirisi Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MELİS ÖZBEK
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Bu ders yaşamımızı çevreleyen medyaya içkin olan önyargılar ve ideolojiler hakkında bilinci artırmayı amaçlamaktadır. Ders belirli bir politik bakış açısını desteklemez; diğer yandan, katılımcıların kitle iletişim araçlarından gelen mesajları eleştirel olarak değerlendirmelerini ve böylece daha bilinçli vatandaşlar olmalarını amaçlar.

Dersin öğretme yöntemi: ders anlatımı, okumalar, grup sunumu, tartışmalar, vaka çalışmaları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- Yapısalcılık ve göstergebilim yaklaşımlarını kullanarak medya metinlerini analiz edebilir; gösterge, göstergebilim, mit, söylem ve ideolojik yapılar gibi temel kavramları tanımlamak,
- Temsil, çerçeveleme, gündem belirleme ve söylem analizi teorilerini kullanarak medya içeriklerini inceleyebilir ve çeşitli toplumsal grupların ve konuların nasıl tasvir edildiğini analiz etmek,
- Medya anlatılarını, özellikle ırkçılık, ideoloji ve güç ilişkileri bağlamında Eleştirel Söylem Analizi yöntemleriyle değerlendirmek,
- Medyanın azınlıklar, mülteciler, kadınlar, LGBTQ+ bireyler ve ırksallaştırılmış gruplar hakkındaki algıları nasıl şekillendirdiğini araştırmak ve incelemek,
- Gazetecilik uygulamalarını afet haberciliği bağlamında analiz edebilir; etik kaygıları, mağdur temsillerini ve medyanın önyargılarını ortaya çıkarmak.

Dersin İçeriği

Bu ders bizi günlük olarak çevreleyen medyada bulunan önyargı ve ideolojilere dair farkındalık oluşturmayı amaçlamaktadır. Ders, medyayı eleştirel bir şekilde değerlendirmenizi sağlayarak, çağdaş kültürel, sosyal ve politik konularda daha eleştirel ve bilgili olmanızı hedefler.

Ana amaç, öğrencilere modern medya kurumlarının temelinde yatan kalıpları ve süreçleri anlamaları, eleştirel bir gözle değerlendirmeleri için gerekli bilgi ve problem çözme becerilerini kazandırmaktır. Bu kalıpların ve süreçlerin, medya izleyicilerinin dünyayı anlama ve yorumlama biçimleri üzerindeki etkileri de ele alınmaktadır.

Bu ders, küresel medya endüstrilerini (film, televizyon, haber, yeni medya vb.) ve içeriklerini, belirli ulusal ve uluslararası vaka çalışmaları üzerinden incelemektedir. Ayrıca, medyanın politik ve kültürel rollerini öğrenmek amacıyla kültürel, medya ve iletişim teorilerini gözden geçirir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş
2) Medya eleştirilerine giriş Hartley: medium/media, news values, objectivity, literacy
3) Seeking for meaning of media text: Structuralism & Semiotics Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press. pp. 3-12. Bignell, J. (2002). Media semiotics: An introduction. Manchester University Press, pp. 5-16 Hartley: binary oppositions, language, functions of langue, meaning, myth, narrative, parole, rhetoric, semiotics/semiology, sign, signification, structuralism
4) Seeking for meaning of media text: Semiotics, ideology, and discourse Easthope, A., & McGowan, K., pp. 33-42 & 94-102 Bignell, pp. 16-27 Hartley: discourse, hegemony, ideology, ideological state apparatus, interpellation, myth
5) Medya içeriğini analiz etme yaklaşımları: Temsil, çerçeveleme, gündem oluşturma, söylem analizi Bignell: pp. 79-104 Hartley: bias, content analysis, representation, gatekeeper, mass communication, stereotype, text/textual analysis Hall, 1997, Representation, pp. 79-104 Hall, 1980, Culture, Media & Language, pp. 117-128
6) Critical Discourse Analysis Wodak, 2015, Critical Discourse Analysis. Fairclough, 2010, Critical Discourse Analysis, pp. 230-255 Van Dijk, 2000, New(s) racism - A discourse analytical approach. Van Dijk, 2008, News, Discourse and Ideology Van Dijk, 2015, Racism in the Press.
7) Göç ve Medya: Türkiye'de Azınlıklar Koksal, 2016, Memory, Identity: The Turkish Context, pp. 1-25. Özbek, 2022, The Netflix Effect on Turkish Television, pp. 75-93. Ek ders malzemeleri Itslearning üzerinden duyurulacaktır.
8) Vize
9) Göç ve Medya II: Mülteciler ve Göçmenler Bingell, pp. 79-104 Hall, Representation, 1997, pp. 223-291 Supplementary course material will be announced through Itslearning.
10) Irk, toplumsal cinsiyet ve medya: Spor ve ırk ve ırkçılığın yeni konseptleri Easthrope & McGowan; pp. 87-90 Hartley: Ethnic/ethnicity; race; subjectivity
11) Irk, toplumsal cinsiyet ve medya II: Kadınların ve LGTB+'lara yönelik haberler Easthrope & McGowan: pp.143-177 & 191-197 & 102-108 Hartley: subjectivity, gender
12) Felaketler ve Medya I: Medya Kuruluşları ve Gazetecilik Faktörleri Supplementary course material will be announced through Itslearning.
13) Felaketler ve Medya II: Mağdurların haber kapsamı - kadınlar, çocuklar, hayatta kalanlar Supplementary course material will be announced through Itslearning.
14) Final öncesi dönem değerlendirmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bignell, J. (2002). Media semiotics: An introduction. Manchester University Press.

Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press.

Hartley, J. (2012). Communication, cultural and media studies: The key concepts. Routledge.

Ott, B. L., & Mack, R. L. (2020). Critical media studies: An introduction. John Wiley & Sons.
Diğer Kaynaklar: Bignell, J. (2002). Media semiotics: An introduction. Manchester University Press.

Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press.

Hartley, J. (2012). Communication, cultural and media studies: The key concepts. Routledge.

Ott, B. L., & Mack, R. L. (2020). Critical media studies: An introduction. John Wiley & Sons.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 127

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Stratejik düşünme, profesyonel yazım, etik uygulamalar ve geleneksel ve yeni medyanın yenilikçi kullanımına odaklanarak öğrencileri iletişim profesyonelleri olmak üzere hazırlamak.
2) Durum analizi, hedef kitle, amaçlar, stratejiler ve taktikler gibi temel planlama bileşenlerini içeren etkili halkla ilişkiler planları yaratabilmek.
3) Kitle iletişimine, tüketici davranışlarına, psikolojiye, iknaya, sosyolojiye, pazarlamaya ve ilgili diğer alanlarla ilgili teorik kavramları halkla ilişkilerin işleyiş süreçlerini anlayabilmek için kullanabilmek.
4) Halkla ilişkiler, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlardaki olguların ve gerçeklerin arasındaki ilişki ile ilgili problemleri açıklayabilmek ve tanımlayabilmek
5) İkna, itibar yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlarda birincil ve ikincil araştırma verilerini analiz edebilmek.
6) Makale, basın bülteni, el ilanı, broşür ve ilan gibi materyalleri farklı hedef kitleler, mecralar ve ortamlar için araştırabilmek, yazabilmek, tasarlayabilmek.
7) İletişimin temel teorilerini ve işin gerektirdiği güvenlik uygulamalarını farklı türde halkla ilişkiler süreçleri ve kampanyalarında uygulayabilmek.
8) İtibar, çalışan ilişkileri, liderlik ve benzeri kurumsal uygulamalarda yaratıcı ve ikna edici yönetim becerileri geliştirmek.
9) Halkla ilişkiler süreçlerinde verilen senaryolara çözümler üretilirken bireysel ya da grup olarak sorumluluk alabilmek.
10) Kurum kültürünün işleyiş şekillerini anlayabilmek ve çalışanların ve liderlerin birer iletişim aracı olarak mesajları nasıl yarattığını anlayabilmek.
11) Halkla ilişkiler alanındaki teorileri, kavramları, yöntemleri, araçları ve düşünceleri eleştirel olarak tartışabilmek ve yorumlayabilmek.
12) Halkla ilişkiler, pazarlama iletişimi, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim alanlarında bilgi ve iletişim teknolojilerini ve bilgisayar yazılımlarını yetkin olarak kullanabilmek.
13) Pazarlama faaliyetlerini, ekonomiyi, iş hukukunu ve küresel işletme uygulamalarını açıklayabilmek ve tanımlayabilmek.
14) Halkla ilişkilerin ulusal ve uluslar arası, sosyal ve kültürel boyutlarını tanımak ve anlamak.