LOJİSTİK YÖNETİMİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NMD3202 | Medya Eleştirisi | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MELİS ÖZBEK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Bu ders yaşamımızı çevreleyen medyaya içkin olan önyargılar ve ideolojiler hakkında bilinci artırmayı amaçlamaktadır. Ders belirli bir politik bakış açısını desteklemez; diğer yandan, katılımcıların kitle iletişim araçlarından gelen mesajları eleştirel olarak değerlendirmelerini ve böylece daha bilinçli vatandaşlar olmalarını amaçlar. Dersin öğretme yöntemi: ders anlatımı, okumalar, grup sunumu, tartışmalar, vaka çalışmaları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; - Yapısalcılık ve göstergebilim yaklaşımlarını kullanarak medya metinlerini analiz edebilir; gösterge, göstergebilim, mit, söylem ve ideolojik yapılar gibi temel kavramları tanımlamak, - Temsil, çerçeveleme, gündem belirleme ve söylem analizi teorilerini kullanarak medya içeriklerini inceleyebilir ve çeşitli toplumsal grupların ve konuların nasıl tasvir edildiğini analiz etmek, - Medya anlatılarını, özellikle ırkçılık, ideoloji ve güç ilişkileri bağlamında Eleştirel Söylem Analizi yöntemleriyle değerlendirmek, - Medyanın azınlıklar, mülteciler, kadınlar, LGBTQ+ bireyler ve ırksallaştırılmış gruplar hakkındaki algıları nasıl şekillendirdiğini araştırmak ve incelemek, - Gazetecilik uygulamalarını afet haberciliği bağlamında analiz edebilir; etik kaygıları, mağdur temsillerini ve medyanın önyargılarını ortaya çıkarmak. |
Bu ders bizi günlük olarak çevreleyen medyada bulunan önyargı ve ideolojilere dair farkındalık oluşturmayı amaçlamaktadır. Ders, medyayı eleştirel bir şekilde değerlendirmenizi sağlayarak, çağdaş kültürel, sosyal ve politik konularda daha eleştirel ve bilgili olmanızı hedefler. Ana amaç, öğrencilere modern medya kurumlarının temelinde yatan kalıpları ve süreçleri anlamaları, eleştirel bir gözle değerlendirmeleri için gerekli bilgi ve problem çözme becerilerini kazandırmaktır. Bu kalıpların ve süreçlerin, medya izleyicilerinin dünyayı anlama ve yorumlama biçimleri üzerindeki etkileri de ele alınmaktadır. Bu ders, küresel medya endüstrilerini (film, televizyon, haber, yeni medya vb.) ve içeriklerini, belirli ulusal ve uluslararası vaka çalışmaları üzerinden incelemektedir. Ayrıca, medyanın politik ve kültürel rollerini öğrenmek amacıyla kültürel, medya ve iletişim teorilerini gözden geçirir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş | |
2) | Medya eleştirilerine giriş | Hartley: medium/media, news values, objectivity, literacy |
3) | Seeking for meaning of media text: Structuralism & Semiotics | Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press. pp. 3-12. Bignell, J. (2002). Media semiotics: An introduction. Manchester University Press, pp. 5-16 Hartley: binary oppositions, language, functions of langue, meaning, myth, narrative, parole, rhetoric, semiotics/semiology, sign, signification, structuralism |
4) | Seeking for meaning of media text: Semiotics, ideology, and discourse | Easthope, A., & McGowan, K., pp. 33-42 & 94-102 Bignell, pp. 16-27 Hartley: discourse, hegemony, ideology, ideological state apparatus, interpellation, myth |
5) | Medya içeriğini analiz etme yaklaşımları: Temsil, çerçeveleme, gündem oluşturma, söylem analizi | Bignell: pp. 79-104 Hartley: bias, content analysis, representation, gatekeeper, mass communication, stereotype, text/textual analysis Hall, 1997, Representation, pp. 79-104 Hall, 1980, Culture, Media & Language, pp. 117-128 |
6) | Critical Discourse Analysis | Wodak, 2015, Critical Discourse Analysis. Fairclough, 2010, Critical Discourse Analysis, pp. 230-255 Van Dijk, 2000, New(s) racism - A discourse analytical approach. Van Dijk, 2008, News, Discourse and Ideology Van Dijk, 2015, Racism in the Press. |
7) | Göç ve Medya: Türkiye'de Azınlıklar | Koksal, 2016, Memory, Identity: The Turkish Context, pp. 1-25. Özbek, 2022, The Netflix Effect on Turkish Television, pp. 75-93. Ek ders malzemeleri Itslearning üzerinden duyurulacaktır. |
8) | Vize | |
9) | Göç ve Medya II: Mülteciler ve Göçmenler | Bingell, pp. 79-104 Hall, Representation, 1997, pp. 223-291 Supplementary course material will be announced through Itslearning. |
10) | Irk, toplumsal cinsiyet ve medya: Spor ve ırk ve ırkçılığın yeni konseptleri | Easthrope & McGowan; pp. 87-90 Hartley: Ethnic/ethnicity; race; subjectivity |
11) | Irk, toplumsal cinsiyet ve medya II: Kadınların ve LGTB+'lara yönelik haberler | Easthrope & McGowan: pp.143-177 & 191-197 & 102-108 Hartley: subjectivity, gender |
12) | Felaketler ve Medya I: Medya Kuruluşları ve Gazetecilik Faktörleri | Supplementary course material will be announced through Itslearning. |
13) | Felaketler ve Medya II: Mağdurların haber kapsamı - kadınlar, çocuklar, hayatta kalanlar | Supplementary course material will be announced through Itslearning. |
14) | Final öncesi dönem değerlendirmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Bignell, J. (2002). Media semiotics: An introduction. Manchester University Press. Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press. Hartley, J. (2012). Communication, cultural and media studies: The key concepts. Routledge. Ott, B. L., & Mack, R. L. (2020). Critical media studies: An introduction. John Wiley & Sons. |
Diğer Kaynaklar: | Bignell, J. (2002). Media semiotics: An introduction. Manchester University Press. Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press. Hartley, J. (2012). Communication, cultural and media studies: The key concepts. Routledge. Ott, B. L., & Mack, R. L. (2020). Critical media studies: An introduction. John Wiley & Sons. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 127 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | |
3) | İş süreçlerini ayıt edebilmek ve süreç tasarlama, planlama ve uygulama bilgisine sahip olmak. | |
4) | Lojistik yönetimi alanında gerekli bilgi ve iletişim teknolojileri araçlarını kullanmak. | |
5) | Lojistik kavramının bileşenlerini ayırt edebilme, ve uyum halinde bir bütün oluşturmasının önemini anlamak. | |
6) | İş hayatında üretkenliği artırmaya yönelik gereksinimlerin farkında olmnak | |
7) | Karmaşık durumlar karşısında yenilikçi ve yaratıcı düşünce yapısına sahip olmak | 4 |
8) | Hem yerel hem uluslararası boyutta düşünce ve davranış geliştirebilmek | |
9) | Küreselleşme ve Lojistik Yönetimi arasındaki çift yönlü etkileşimi anlamak ve verimli bir yönetim için kullanmak. | |
10) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | 2 |
11) | İş etiğinin önemini kavramak, iş etiğini akademik dünyanın ve iş hayatının temel ögesi olarak uygulamak |