SİNEMA VE TELEVİZYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FTV4964 Oyuncu Yönetimi Bahar 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NİLAY ULUSOY
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. NİLAY ULUSOY
Opsiyonel Program Bileşenleri: N/A
Dersin Amacı: Bu ders oyunculuk eğitmeni Eric Morris'in oyunculuk yöntemi üzerine kuruludur. Dersin öncelikli amaçları oyuncuları verimli bir şekilde yönetebilmek, oyunculuğun ince noktalarını bir sanat olarak anlamak, TV dizisi ya da film oyunculuğunda yaratıcı bir yaklaşıma sahip olmak, Oyuncu psikolojisini ve kamera ile oyuncu arasındaki ilişkiyi anlamak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Bir sanat olarak "oyunculuğu" kabul eder
2. Oyuncuları / aktörleri etkin ve yaratıcı bir şekilde yönetebilir
3. Onların kapasitelerini anlayacak ve oyuncuları motive etme ve oyuncu yönetiminin ince noktalarını anlama becerisi edinir
4. Eric Morris Tekniği ile oyunculuk
5. Bir oyuncunun / aktörün psikolojisini anlayabilir
6. Oyuncular arasında dengeli bir ilişki yaratabilir
7. Kamera ve oyuncu arasındaki büyülü ilişkiyi anlar.

Dersin İçeriği

Bu derste,sinema ve televizyonda oyuncu yönetimi ve oyuncu-kamera ilişkisi ele alınacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oyunculuk sanat mıdır? Oyuncunun ihtiyacı nedir? (Uygulama)
2) Eric Morris tekniği ile oyunculuk. (Uygulama)
3) Erir Morris tekniğinin amaçları ve uygulamaları. (Uygulama)
4) Bir filmde en iyi "oyunculuğu" yaratmada yönetmen payı nedir? Kamera ve oyuncu arasındaki ilişki. (Uygulama)
5) Oyunculukta yönetmenin payı nedir? (Uygulama)
6) Bir oyuncunun psikolojisini anlamak. Bir oyuncu bir karakteri yaratmak. (Uygulama)
7) Üretim öncesinde oyuncular arasında dengeli bir ilişki oluşturmak, çekim ve üetim sonrası (post-prodüksiyon) süreci.
8) Bir yönetmen oyuncunun ihtiyaçları nedeniyle senaryoda bazı değişiklikler açabilir ya da oyuncuyu doğaçlama oynamasına izin verir mi? (Uygulama)
9) Dizi ve filmlerdeki en iyi örnekleri oyunculuk performanslarını izleme. Performansları hakkında tartışmalar.
10) Sahnelerde ve çekim performanslarında oyuncuların yönetilmesi/yönlendirilmesi. (Tüm öğrenciler tüm ders boyunca bir veya daha fazla sahne çekecekler. Bu çekimleri ve yönetmenlik becerileri sınav olarak değerlendirilecektir.)
11) Sahnelerde ve performansları çekimlerinde oyuncuların yönetilmesi/yönlendirilmesi.
12) Sahnelerde ve performansları çekimlerinde oyuncuların yönetilmesi/yönlendirilmesi.
13) Sahnelerde ve performansları çekimlerinde oyuncuların yönetilmesi/yönlendirilmesi.
14) Yönetmenler ve oyuncular üzerine tartışmalar.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Rol Yapmayın Lütfen, Eric Morris, Alfa Yayıncılık
Fütursuz Oyunculuk, Eric Morris, Alfa Yayıncılık, Dost Kitabevi

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 9 45
Sunum / Seminer 2 30
Ara Sınavlar 1 4
Final 1 4
Toplam İş Yükü 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak
2) Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim 2
3) Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim 4
4) Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim 5
5) Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen 5
6) Çekime hazır bir senaryo yazabilen 1
7) Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen 5
8) Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen 3
9) Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen
10) Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen 1
11) Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip 4
12) Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip 4