EĞİTİM YÖNETİMİ VE PLANLAMASI (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EAP5113 Müdürlük Uygulaması Bahar 3 0 3 8

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ATAKAN ATA
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. SİNEM VATANARTIRAN
Dr. Öğr. Üyesi ENİSA MEDE
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, yönetici/ yönetici adayı öğrencilerin kuramsal temelli derslerde edinilen kazanımları gerçek ortamda gözlemesi, deneyimlemesi ve böylece yönetici adaylarının liderlik ve yönetim bilgisi ve becerilerini geliştirmelerini sağlamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- Yönetim ve sınıf yönetimi kavramlarını tanımlayabilir ve açıklayabilecektir.
- Sınıf içi iletişimi mümkün ve verimli kılmak için çeşitli yollar çizebilecektir.
- Sınıfta zamanı etkin kullanabilecektir.
- Kendi başına ve/veya öğrencilerle birlikte sınıf kuralları oluşturabilecektir.
-İstenmeyen öğrenci davranışlarını tanımlayabilecektir.
- İstenmeyen öğrenci davranışlarına nasıl müdahele edebileceğini öğrenecektir.
- Sınıfta olumlu öğrenme ortamı oluşturabilecektir.
- Öğretim yönetimi ve liderlik ilişkisi hakkında bilgi sahibi olacaktır.
- Öğrenci grubuna uygun bir sınıf yönetimi yaklaşımnı uygulayabilecektir.

Dersin İçeriği

Sınıf yönetimine giriş, öğrenci davranışını etkileyen sosyal ve psikolojik faktörler, sınıf ortamı ve grup etkileşimi, sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kurallar geliştirme ve uygulama, sınıf içinde zaman kullanımı, motivasyon, sınıfta iletişim, sınıf içinde karşılaşılan davranış problemleri ve bunlara karşı geliştirilen önlemler, yeni bir döneme başlangıç ve olumlu öğrenmeye uygun ortam oluşturma, öğretmenin kişiliğine özgü farklı disiplin yaklaşımları, öğretmen davranışları doğrusu, sınır koyma, ödül sistemleri, alternatif sınıf yönetimi modelleri.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, sınıf yönetimi kavramına kısaca giriş -
2) Disiplin felsefeleri, gelişimsel bir süreç olarak öğretmenlik, öğretmenin konumu ve sınıf yönetimi sistemleri Wolfgang, Ch. 1&2
3) Sosyal bir sistem olarak sınıf ve sınıfın öğrenme iklimi Konuya ilişkin okuma
4) Kural oluşturma, uygulama, bir lider olarak öğretmen Konuya ilişkin okuma
5) Sınıfta öğrenme öğretme süreçlerinin ve zamanın yönetimi Konuya ilişkin okuma
6) Sınıfta iletişim, grup etkileşimi ve motivasyon Konuya ilişkin okuma
7) Sınıf yönetiminde alternatif yaklaşım ve modeller: I - Kurallar ve Sonuçlar Yaklaşımı, Davranış Analizi Modeli Wolfgang, Ch.3
8) Sınıf yönetiminde alternatif yaklaşım ve modeller: I - Kurallar ve Sonuçlar Yaklaşımı, Pozitif Disiplin Modeli Wolfgang, Ch.4
9) Sınıf yönetiminde alternatif yaklaşım ve modeller: I - Kurallar ve Sonuçlar Yaklaşımı, Müdaheleci Disiplin Modeli Wolfgang, Ch.5
10) Sınıf yönetiminde alternatif yaklaşım ve modeller: II - Yüzleşme-Sözleşme Yaklaşımı, Dreikurs'un Sosyal Disiplin Modeli / Adler Modeli Wolfgang, Ch.7
11) Sınıf yönetiminde alternatif yaklaşım ve modeller: II - Yüzleşme-Sözleşme Yaklaşımı, Glasser'in Gerçeklik Terapisi, Kontrol Teorisi ve Kalite Okulu Wolfgang, Ch.8
12) Sınıf yönetiminde alternatif yaklaşım ve modeller: II - Yüzleşme-Sözleşme Yaklaşımı, Adalet Sistemi Temelli Disiplin Modeli Wolfgang, Ch.9
13) Sınıf yönetiminde alternatif yaklaşım ve modeller: III - İlişki Kurma-Dinleme Yaklaşımı, Roger'ın Duygusal Destek Modeli Wolfgang, Ch.11
14) Sınıf Yönetiminde Önleyici Süreçler Öğretmen - Veli Görüşmelerinin Yönetimi Kendi Disiplin Modelini Oluşturma Wolfgang, Ch.13-14
15) Final Haftası
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Wolfgang, C.H. (2008) Solving Discipline and Classroom Management Problems. Wiley and Sons.
Diğer Kaynaklar: Şişman, M. (2006). Sınıf Yönetimi Teori ve Uygulama, Pegem A. Ankara.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 20
Sunum 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 20 20
Ödevler 1 40 40
Ara Sınavlar 1 25 25
Final 1 35 35
Toplam İş Yükü 190

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eğitim Yönetiminde değerlendirme, kalite güvencesi ve hesap verebilirlik sistemleri konusundaki teorileri değerlendirip uygulayabileceklerdir. 3
2) Eğitim yönetimi teorileri, eğitim liderliği, eğitim finansmanı, eğitim hukuku, planlaması ve tarihi konularında farkındalık sahibi olarak, konular üzerinde tartışabileceklerdir. 2
3) Kariyer planlama ve üniversite kataloğu analizleri için rapor yazma, problem çözme projeleri ve simulasyon çalışmaları, metotları ve teknikleri gibi öğrenme aktivitelerini entegre edebileceklerdir. 3
4) Ulusal ve uluslararası standartlar açısından eğitim yönetimi ve liderliğine yönelik yeni bilgileri, araçları ve diğer bilimsel kaynaklara ilişkin kavramları tanımlayarak, okul yaşantılarında kullanabileceklerdir. 2
5) Okulun en temel bileşenleri olan öğrenci, öğretmen, okul yöneticisi, personel, mezun ve velilerin rolleri, işlevleri ve birbirleriyle olan ilişkilerini anlayabilecek ve bunları deneyimlerine yansıtabileceklerdir. 2
6) Okullarda yenilikçi girişimleri gerçekleştirebileceklerdir. 4
7) Öğrencilerle ilgili gelişim teorilerini anlayıp, üzerinde fikirler geliştirebileceklerdir. 4
8) Halihazırdaki eğitim politikalarını geleceğin okulları üzerindeki olası etkileri bağlamında değerlendirebileceklerdir. 4
9) Eğitim yönetimi ve ekonomisindeki temel teori ve kavramları bilmek ve bunları eğitim sistemlerinin analizi ve gelişimi için kullanabileceklerdir. 4
10) Alanın profesyonel anlamda etik prensiplerini anlayarak, okulllarda etik uygulamaları üzerine tartışabileceklerdir. 4
11) Eğitim yönetimi alanındaki araştırmaları eleştirel olarak inceleyerek, alandaki uzmanlıklarını eğitimin ulusal ve uluslararası platformdaki gelişimi için kullanabileceklerdir. 3
12) Eğitim yönetimi ve liderliği alanındaki yeni uygulama ve politikaları yerleştirebilmek için eylem araştırmaları planlayarak, uygulama yapabilecek ve elde edilen veri analizi sonuçlarını toplumla paylaşabilecektir. 2