EAP5112 Eğt. Kurum. Performans DeğerlendirmeBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YAZILIM MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EAP5112 Eğitim Kurumlarında Performans Değerlendirme Güz 3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ATAKAN ATA
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi BURÇAK ÇAĞLA GARİPAĞAOĞLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Dersin amacı, katılımcıların insan kaynakları yönetimine ilişkin temel bilgi ve becerilerini geliştirerek, üniversitelerdeki insan kaynakları işlevlerini etkili bir biçimde yönetme yeterlikleri kazandırmaktır. Ders kapsamında, gelişmiş üniversitelerin insan kaynakları politikaları ve uygulamaları akademik ve yönetsel açıdan incelenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Eleştirel bir tarzda geleneksel ve modern çalışma biçimlerini değerlendirir,
2) Yüksek öğretim çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan değişimlerin arka planını aktarır,
3)Yüksek öğretim Çalışma hayatının siyasi, ekonomik ve toplumsal yapılarla olan ilişkilerini çözümler,
3) Yüksek öğretim Çalışma hayatının siyasi, ekonomik ve toplumsal yapılarla olan ilişkilerini çözümler,
4)Emek haklarının temel insan haklarından olduğu bilincini kavrar,
5) Sosyal adalet ve toplumsal uzlaşmanın gerçekleşmesinin sosyolojik temellerini, farklı yaklaşımların ve düşüncelerin ışığında değerlendirir.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında şu konular ele alınacaktır: İnsan Kaynakları yönetiminin tanımı, kapsamı, organizasyon yapısı içindeki yeri ve önemi, personel yönetimi, insan kaynakları yönetiminin temelini oluşturan işlevler; iş analizleri ve iş dizaynı, insan kaynakları planlaması, insan kaynakları temin süreci, akademik performans değerlendirme sistemi, ücret kavramı; ücret sistemleri, iş değerleme, iş güvenliği ve işgören sağlığı, yöneticinin özellikleri; çalışma ilkeleri, kurum kültürü ve insan kaynaklarındaki yeni oluşumlar işlenmektedir.
Ders bütünüyle öğrencilerin katılımı, grup halinde yürütecekleri çalışmalar ve deneyimleri üzerine kurulacaktır. Bilgi gelişimi için kısa seminerler ve ders sunumları, beceri gelişimi için grup çalışması ve sözlü sunuşlar, tutum ve davranış değişikliği için simülasyon ve grup tartışmaları ve değerler temeli için derinlemesine tartışmaya zemin hazırlama amaçlı konferanslar öngörülmüştür.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş Tanışma, ders tanımı, konu listesi, ders işlenişi hakkında bilgilendirme.
2) İnsan Kaynakları Yönetimi Kavramı Strateji ve İnsan Kaynakları Yönetiminin Amaçları Verimlilik Çalışma Yaşamının Kalitesi Yasal Uyum Rekabette Üstünlük Sağlama İşgücünün Koşullara Uyma Kapasitesi İnsan Kaynakları Yönetimi Faaliyetleri Küresel İnsan Kaynakları Yönetimi Örgütsel Ahlak ve İnsan Kaynakları Yönetimi Örgütsel Ahlak Ne Demektir ?
3) İNSAN KAYNAKLARI DEPARTMANI İşletmenin Çapı ve Büyüklüğünün Etkisi Küçük İşletmelerde İnsan Kaynaklarının İşlevleri Orta Çaplı Firmalarda İKY İşlevleri Büyük Çaplı Örgütlerde İnsan Kaynakları İşlevleri İK Biriminin Oynadığı Roller İK Biriminin Örgütsel İlişkiler İçindeki Konumu İK Biriminin Yetki Durumu İK Biriminin Örgütlenmesi İK Yöneticisi ve Görevleri
4) İŞ ANALİZİ VE İŞ TASARIMI İş Analizi İş Analizinin Tanımı ve Önemi Amaçları Sürec, Kullanılan Yöntemler Yönetsel İşler İçin İş Analizi İş Tanımları İş Şartnamesi İş Tasarımı İş Tasarım Yöntemleri İşgörenin Motivasyonu ve Uyumu Açısından İş Tasarımı Konusunda Alternatif Düzenlemeler Kendini Yöneten İş Takımları
5) İNSAN KAYNAKLARI PLANLAMASI İnsan Kaynakları Planlamasının Tanımı ve Amaçları Planlamada Örgütsel Amaçların Önemi Öngörümleme Öngörümleme Yöntemleri Öngörümleme Dönemleri Planlama Süreci 1 : Bilgi Toplama ve Analiz 2: İşgücü Talebini Öngörümleme 3: İşgücü Arzını Öngörümleme 4. Arz ve Talebi Dengeleme 5. Amaçları Oluşturma 6: İK Planı ve Uygulama 7 : Kontrol ve Değerlendirme
6) PERSONEL TEDARİKİ Personel tedarik işlevinin kapsamı ve amaçları Personel tedarik çevresi Dış tedarik çevresi İç tedarik çevresi Personel tedarik çevresi İç tedarik Yöntemleri Dış tedarik Yöntemleri Dış tedarik Kaynakları
7) SEÇİM VE YERLEŞTİRME Personel Seçiminin Tanımı ve Önemi Personel Seçimi İşlevini Etkileyen Faktörler Yasal Düzenlemeler Karar Alma Hızı Örgütsel Hiyerarşi Aday Havuzu Örgütün Türü Deneme Dönemi Personel Seçim Süreci Başlangıç Görüşmesi Başvuru Formu Doldurma Psikolojik Testler İş Görüşmesi ( Mülakat) Geçmişin Araştırılması ( Referansların Kontrolü ) Ön Seçim İlk Amirin Onayının Alınması Bedensel ( Tıbbi Muayene ) Son Seçim-İşe Alma Kararları İşe Yerleştirme Seçim Programının Değerlendirilmesi
8) vize -
9) EĞİTİM VE GELİŞTİRME İŞE ALIŞTIRMA İşe Alıştırma Tanımı ve Amaçları İşe Alıştırma Program Süreci İşe Alıştırma Programının Yürütülmesinde kullanılan yöntemle Eğitim ve Geliştirmenin Tanımı ve Önemi Eğirtim ve Geliştirmeyi etkileyen faktörler Üst Yönetim Desteği Tüm Yönetici ve Uzmanlar Desteği Teknoloji İlerlemeler Örgütsel Karmaşıklık Diğer İnsan Kaynakları İşevleri İşgören Eğitiminden Beklenen Yararlar Eğitim Öğrenme Süresini Kısaltır İş Verimliliğinde Artış Sağlar İşgörenlerde İşletmeye Karşı Olumlu Tutum Yaratır Gözetimin Azaltılmasını Sağlar Bazı Çalışma Sorunlarının Çözümüne Yardımcı Olur Örgütte Süreklilik ve Esneklik Sağlar İşgörenlere Yararları Eğitim ve Geliştirme Süreci Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi Geleceğe İlişkin Eğitim İhtiyacının Öngörülmesi Eğitim ve Geliştirme Amaçlarını Oluşturma Eğitim Politikası Eğitimde Öncelikleri Belirleme Öğrenmenin Psikolojik İlkeleri Eğitimciler ve Eğitileceklerin Seçimi Eğitim Yöntemleri Eğitimden Sonra Performansı Sürdürme Öğrenme Noktalarının Geliştirilmesi Pekiştirme ( Güçlendirme ) Yönetim Geliştirme Yönetim Geliştirmenin Tanımı ve Önemi Eğitim Programının Değerlendirilmesi Katılımcıların Görüşleri Öğrenmenin Derecesi Davranışsal Değişiklik Eğitim ve Geliştirme Amaçlarının Gerçekleştirilmesi
10) KARİYER YÖNETİMİ PLANLAMASI KARİYER İLE İLİŞKİLİ TANIMLAR KARİYER YÖNETİMİ VE PLANLAMANIN ÖNEMİ BİREYSEL VE ÖRGÜTSEL AÇIDAN KARİYER YÖNETİMİ VE PLANLAMASI Bireysel Kariyer Planlama Aşamaları Örgütsel Kariyer Planlama Geliştirme Örgütlerde Etkili Kariyer Geliştirme Yöntemleri İçse İş Açıklarını Doyurma Kariyer Geliştirme İçin Biçimsel Eğitim Fonksiyonlararası Deneyim için Yatay Hareketler Emeklilik Hazırlık Programları Kariyer Konusundaki Kitapçık ve Broşürler Çifte Kariyer Yolu İşe Alma Koruyuculuk Kariyer Workshop’ları Kariyer Danışmanlığı Değerlendirme ve Geliştirme Merkezleri Ardışık Terfi Planlaması 360 Derece Performans Değerlendirme Sistemleri Kadınlar, Özürlüler ve Eş Zamanlı Kariyer Yapan Eşler İçin Özel Programlar
11) PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ PERFORMANS, PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ VE PERFORMANS YÖNETİMİNİN TANIMI Performans Değerlendirmesi Performans Yönetimi PERFORMANS DEĞ. ÖNEMİ VE AMAÇLARI İŞLEVLERİ İş Uyumunu İyileştirmek İçin Değerlendirme Örğütsel Değer ve Amaçların İletişimi Kendini İyileştirme İçin Bilgilendirme Eğitim ve Kariyer Geliştirme Per. Dayalı Ödüllendirme Diğer İK Uygulamalarının Geçerliliği Örgütte Kalması ve Çıkarılması Gerekenler Hakkında Karar Verme Yasal Savunma Performans Değerlendirmenin kullanım alanları İnsan Kaynakları Planlaması Tedarik ve Seçim Eğitim ve Geliştirme Kariyer Planlaması ve Geliştirme Ücret ve Maaş Programları Örgüt İçi İşgören İlişkileri İşgören Potansiyeli Değerlemesi Performans Değerleme ve Çevresel Faktörler Performans Değerleme Süreci Per. Değ. Planı Değ. Alınacak Nitelikler Değerleyicilerin Belirlenmesi Değerleme Dönemi Performans Değerleme Yöntemleri Grafik Dereceleme Karşılaştırma Zorlanmış Dağılım Kontrol Listesi Zorunlu Seçim Yöntemi Kritik Olay Yöntemi Yerinde İnceleme ve Gözlem Yöntemi Davranışsal Temellere Dayalı Değ. Ölçekleri Sonuçlara Dayalı Sistemler 360 Derece Geri Bildirim Takıma Dayalı Performans Değerleme Etkili Bir Değ.Sisteminin Özellikleri İş ile İlişki Performans Beklentileri Standardizasyon Eğitimli Değerleyiciler Sürekli Açık İletişim Performans değerlemede yapılan hatalar ve alınacak önlemler Tam nesnel olamama Hale Etkisi Baskın Özellik_Halo Error Tolerans-Katılık Tek Yönlü Ölçüm Hatası Ortalama Eğilim Kişisel Önyargılar Kontrast Hataları Değerleme Görüşmesi
12) ÜCRET VE MAAŞ YÖNETİMİ Ücretin /Parasal Ödüllerin / Önemi İşgörenler Açısından Önemi Örgütler Açısından Önemi Sendikalar Açısından Önemi Toplum Açısından Önemi Ücret Ve Maaş Yönetiminin Proglanması İşgören Açısından Yararları İşveren Açısından Yararları Bireysel Ücretin Belirleyicileri Cari Piyasa Eki Ücret Ödeme Eki Yaşam standartı Pazarlık Gücü Yasal Sınırlamalar Toplum İş Gerekleri Ücret Sisteminin ( Ödül Sisteminin Geliştirilmesi) İş Değerlemesi İş Değerlendirme Süreci İş Değerlendirme Sistemleri Piyasa Ücret Araştırması Ücret Yapısının Oluşturulması İş Derece ve Kademelerin Saptanması Yönetsel Ücret Yöneticilerin Ücret Belirlemesi
13) ÜCRET SİSTEMLERİ VE PERFORMANSA DAYALI ÜCRET Ana Ücret-Baz Ücret Zaman Esasına Dayalı Ücret Sistemi Maaş Sistemi Parça Başına Ücret Sistemi Grup (Götürü) Ücret Sistemi Performansa Dayalı Ücret sistemi Performansa dayalı ücretim önemi Liyakate dayalı ücret Özendirici ücret Planları Bireysel Özendirme Planları Fabrika-Çapında verimlilik planları Kar paylaşım planları Bazı Çalışma Grupları İçin Teşfik Edici Ödemeler Satış Personeli içim özendirici ödemeler Yöneticiler için özendirici ödemeler Dolaylı ödemeler: Sosyal yardım ve hizmetler Sosyal Yardım ve Hizmetlerin Amacı ve Önemi Etkili bir Sosyal Yardım ve Hizmetler Programının Planlanması Maliyetler İşgörenlerin katılımı İKY Sunulacak Yarar ve Hizmetlerin Seçimi Sosyal Yardım ve Hizmetlerin Türleri
14) PERSONELİN SAĞLIK VE GÜVENLİĞİNİN KORUNMASI İşçi Sağlığı ve İş Güvenliğinin Tanımı İşçi Sağlığı ve İş Güvenliğinin Önemi Örgütlerin Saglık Ve Güvenlik Politikaların Oluşturulması Dış Faktörler İç Faktörler İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Sorunları ve Nedenleri Sağlık Güvenlik Sağlık ve Güvenliğin Yönetimi Sağlık Programları
15) ÖRGÜT İÇİ İLİŞKİLER VE HAREKETLER Şikayetler ve Uyuşmazlıkların Çözümü Şikayet ve Uyuşmazlıkların Niteliği Başlıca Şikayet Konuları Uyuşmazlıkların Çözüm Süreci İşgören Disiplini Disipline İlişkin Program Disiplin Eylemi Süreci Etkili Bir Disiplin Eyleminin İlkeleri Disiplin Eyleminin Yönetiminde Yaşanan Sorunlar Terfiler, Nakiller, Rütbe İndirimleri, İstiflar, İşten Çıkarmalar ve Emeklilik Terfiler Rütbe İndirimleri Nakiller (Transferler) İstifa ( İşten Gönüllü Ayrılma) İşten Çıkarma Emeklilik İşten Sürekli Uzaklaştırma
16) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Uyargil, C. vd., İnsan Kaynakları Yönetimi, 3. Baskı, Beta Yayınları, 2008.

Bingöl, D., İnsan Kaynakları Yönetimi, 6. Baskı, Arıkan Yayınları, 2006.

Schuler, R. S ve S. E. Jackson (Eds.), Strategic Human Resource Management, Blackwell Publishing, 1999.

Mabey, C., G. Salaman ve J. Storey, Human Resource Management A Strategic Introduction, 1998
Diğer Kaynaklar: yok

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Sunum / Seminer 4 3 12
Proje 6 8 48
Küçük Sınavlar 2 2 4
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 192

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek.
2) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek.
3) Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek.
4) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek.
5) Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek.
6) Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek.
7) Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek.
8) Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek.
9) Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek.
10) Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek.
11) Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek.
12) Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek.
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak.