EĞİTİM TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EAP5110 Eğitim Kurumlarında Kültür ve Değişim Güz
Bahar
3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ATAKAN ATA
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ENİSA MEDE
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: • Ulusal ve uluslararası kalite standartları, kalite ödülleri ve küresel kalite hareketi tarihini de içeren kalite konusundaki temel kavramlar üzerinde genel bakış açısna sahip olacaklardır.
• Eğitim kurumlarında en yaygın kullanılan kalite araç ve teknikleri konusunda temel bir anlayış sağlayarak kalite yönetimi problem çözme tekniklerini uygulayabileceklerdir.
• Eğitim kurumlarında stratejik kalite planlaması yapabileceklerdir.
• Eğitim kurumlarında kalite gelişim programlarını geliştirebileceklerdir.
• Bir eğitim kurumunda sürekli gelişim gösteren bir kalite sisteminin geliştirilmesi konusunda bir anlayış geliştirebileceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
• TKY temel kavramlarını açıklayabileceklerdir.
• TKY felsefelerini açıklayabileceklerdir.
• Eğitim kurumlarında TKY süreçlerini karşılaştırabilecelerdir.
• Belirli durumlarda belirli amaçlar doğrultusunda uygun kalite analizi araçlarını ve tekniklerini uygulamak,
• Kalite geliştirme programlarını eğitim kurumlarında uygulayabileceklerdir.
• Strajejik kalite planlamasını süreçlere ayırmak,
• Eğitim kurumlarındaki kalite güvencesi uygulamalarını değerlendirebileceklerdir.

Dersin İçeriği

Bu derste detaylı olarak kalite kontrolündeki farklı metot ve son yıllardaki gelişmelere (QA/QC, STQM, Altı Sigma ve DFSS) odaklanılacaktır. Katılımcılar eğitimde kalite kontrol teknikleri ve kalite yönetimi yaklaşımlarında farkındalık kazanacaklardır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders Tanıtımı
2) -Kalite Kavramı -Kalite Hareketi İlgili okuma
3) -Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi -Etkililik ve Üniversitede Kalite İlgili Okuma
4) -Kalite Modelleri -Kalite Guruları: Deming, Crosby, Juran, Ishikawa İlgili Okuma
5) -ISO 9000 Serisi ve Yükseköğretim -Olay nasıl analiz edilir? İlgili Okuma
6) -Kalite Örgütü -Kalite için Eğitim Liderliği İlgili Okuma
7) -Kalite için Takım Çalışması -Olay Analizi İlgili Okuma
8) Olay Analizleri Tartışma
9) -Eğitim Kurumlarında Kalite için Stratejik Planlama İlgili Okuma
10) -Eğitim Kurumlarında Kalite için Stratejik Planlama İlgili Okuma
11) -Eğitim Kurumlarında TQM Uygulamaları # 1: Oregon Universitesi SP - Olay Analizi İlgili Okuma
12) -Eğitimde Kalite Ödülleri Malcolm Baldridge, EFQM İlgili Okuma
13) -Yükseköğretim Kurumlarında TQM Uygulamaları # 2: -Kıyaslama (Benchmarking) -Küresel Kıyaslama Örgütleri Organizations İlgili Okuma
14) Tartışma ortamında genel değerlendirme
15) Final Sınavı
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Perry, T., Moses, R.P., Cortes, E., Delpit, L., Wynne, J.T. (2010). Quality Education as a Constitutional Right: Creating a Grassroots Movement to Transform Public Schools. USA: Beacon Press.
Diğer Kaynaklar: Sallis, E. (2002). Total quality management in education. Kogan Page.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 5 % 40
Projeler 1 % 10
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme.
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
8) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
10) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.
11) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
12) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
13) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
14) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.