EĞİTİM YÖNETİMİ VE PLANLAMASI (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EAP5110 | Eğitim Kurumlarında Kültür ve Değişim | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ATAKAN ATA |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ENİSA MEDE |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | • Ulusal ve uluslararası kalite standartları, kalite ödülleri ve küresel kalite hareketi tarihini de içeren kalite konusundaki temel kavramlar üzerinde genel bakış açısna sahip olacaklardır. • Eğitim kurumlarında en yaygın kullanılan kalite araç ve teknikleri konusunda temel bir anlayış sağlayarak kalite yönetimi problem çözme tekniklerini uygulayabileceklerdir. • Eğitim kurumlarında stratejik kalite planlaması yapabileceklerdir. • Eğitim kurumlarında kalite gelişim programlarını geliştirebileceklerdir. • Bir eğitim kurumunda sürekli gelişim gösteren bir kalite sisteminin geliştirilmesi konusunda bir anlayış geliştirebileceklerdir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; • TKY temel kavramlarını açıklayabileceklerdir. • TKY felsefelerini açıklayabileceklerdir. • Eğitim kurumlarında TKY süreçlerini karşılaştırabilecelerdir. • Belirli durumlarda belirli amaçlar doğrultusunda uygun kalite analizi araçlarını ve tekniklerini uygulamak, • Kalite geliştirme programlarını eğitim kurumlarında uygulayabileceklerdir. • Strajejik kalite planlamasını süreçlere ayırmak, • Eğitim kurumlarındaki kalite güvencesi uygulamalarını değerlendirebileceklerdir. |
Bu derste detaylı olarak kalite kontrolündeki farklı metot ve son yıllardaki gelişmelere (QA/QC, STQM, Altı Sigma ve DFSS) odaklanılacaktır. Katılımcılar eğitimde kalite kontrol teknikleri ve kalite yönetimi yaklaşımlarında farkındalık kazanacaklardır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders Tanıtımı | |
2) | -Kalite Kavramı -Kalite Hareketi | İlgili okuma |
3) | -Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi -Etkililik ve Üniversitede Kalite | İlgili Okuma |
4) | -Kalite Modelleri -Kalite Guruları: Deming, Crosby, Juran, Ishikawa | İlgili Okuma |
5) | -ISO 9000 Serisi ve Yükseköğretim -Olay nasıl analiz edilir? | İlgili Okuma |
6) | -Kalite Örgütü -Kalite için Eğitim Liderliği | İlgili Okuma |
7) | -Kalite için Takım Çalışması -Olay Analizi | İlgili Okuma |
8) | Olay Analizleri Tartışma | |
9) | -Eğitim Kurumlarında Kalite için Stratejik Planlama | İlgili Okuma |
10) | -Eğitim Kurumlarında Kalite için Stratejik Planlama | İlgili Okuma |
11) | -Eğitim Kurumlarında TQM Uygulamaları # 1: Oregon Universitesi SP - Olay Analizi | İlgili Okuma |
12) | -Eğitimde Kalite Ödülleri Malcolm Baldridge, EFQM | İlgili Okuma |
13) | -Yükseköğretim Kurumlarında TQM Uygulamaları # 2: -Kıyaslama (Benchmarking) -Küresel Kıyaslama Örgütleri Organizations | İlgili Okuma |
14) | Tartışma ortamında genel değerlendirme | |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Perry, T., Moses, R.P., Cortes, E., Delpit, L., Wynne, J.T. (2010). Quality Education as a Constitutional Right: Creating a Grassroots Movement to Transform Public Schools. USA: Beacon Press. |
Diğer Kaynaklar: | Sallis, E. (2002). Total quality management in education. Kogan Page. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 5 | % 40 |
Projeler | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eğitim Yönetiminde değerlendirme, kalite güvencesi ve hesap verebilirlik sistemleri konusundaki teorileri değerlendirip uygulayabileceklerdir. | 5 |
2) | Eğitim yönetimi teorileri, eğitim liderliği, eğitim finansmanı, eğitim hukuku, planlaması ve tarihi konularında farkındalık sahibi olarak, konular üzerinde tartışabileceklerdir. | 4 |
3) | Kariyer planlama ve üniversite kataloğu analizleri için rapor yazma, problem çözme projeleri ve simulasyon çalışmaları, metotları ve teknikleri gibi öğrenme aktivitelerini entegre edebileceklerdir. | 5 |
4) | Ulusal ve uluslararası standartlar açısından eğitim yönetimi ve liderliğine yönelik yeni bilgileri, araçları ve diğer bilimsel kaynaklara ilişkin kavramları tanımlayarak, okul yaşantılarında kullanabileceklerdir. | 5 |
5) | Okulun en temel bileşenleri olan öğrenci, öğretmen, okul yöneticisi, personel, mezun ve velilerin rolleri, işlevleri ve birbirleriyle olan ilişkilerini anlayabilecek ve bunları deneyimlerine yansıtabileceklerdir. | 4 |
6) | Okullarda yenilikçi girişimleri gerçekleştirebileceklerdir. | 3 |
7) | Öğrencilerle ilgili gelişim teorilerini anlayıp, üzerinde fikirler geliştirebileceklerdir. | 3 |
8) | Halihazırdaki eğitim politikalarını geleceğin okulları üzerindeki olası etkileri bağlamında değerlendirebileceklerdir. | 3 |
9) | Eğitim yönetimi ve ekonomisindeki temel teori ve kavramları bilmek ve bunları eğitim sistemlerinin analizi ve gelişimi için kullanabileceklerdir. | 3 |
10) | Alanın profesyonel anlamda etik prensiplerini anlayarak, okulllarda etik uygulamaları üzerine tartışabileceklerdir. | 2 |
11) | Eğitim yönetimi alanındaki araştırmaları eleştirel olarak inceleyerek, alandaki uzmanlıklarını eğitimin ulusal ve uluslararası platformdaki gelişimi için kullanabileceklerdir. | 4 |
12) | Eğitim yönetimi ve liderliği alanındaki yeni uygulama ve politikaları yerleştirebilmek için eylem araştırmaları planlayarak, uygulama yapabilecek ve elde edilen veri analizi sonuçlarını toplumla paylaşabilecektir. | 5 |