EĞİTİM YÖNETİMİ VE PLANLAMASI (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EAP5110 Eğitim Kurumlarında Kültür ve Değişim Bahar 3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ATAKAN ATA
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ENİSA MEDE
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: • Ulusal ve uluslararası kalite standartları, kalite ödülleri ve küresel kalite hareketi tarihini de içeren kalite konusundaki temel kavramlar üzerinde genel bakış açısna sahip olacaklardır.
• Eğitim kurumlarında en yaygın kullanılan kalite araç ve teknikleri konusunda temel bir anlayış sağlayarak kalite yönetimi problem çözme tekniklerini uygulayabileceklerdir.
• Eğitim kurumlarında stratejik kalite planlaması yapabileceklerdir.
• Eğitim kurumlarında kalite gelişim programlarını geliştirebileceklerdir.
• Bir eğitim kurumunda sürekli gelişim gösteren bir kalite sisteminin geliştirilmesi konusunda bir anlayış geliştirebileceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
• TKY temel kavramlarını açıklayabileceklerdir.
• TKY felsefelerini açıklayabileceklerdir.
• Eğitim kurumlarında TKY süreçlerini karşılaştırabilecelerdir.
• Belirli durumlarda belirli amaçlar doğrultusunda uygun kalite analizi araçlarını ve tekniklerini uygulamak,
• Kalite geliştirme programlarını eğitim kurumlarında uygulayabileceklerdir.
• Strajejik kalite planlamasını süreçlere ayırmak,
• Eğitim kurumlarındaki kalite güvencesi uygulamalarını değerlendirebileceklerdir.

Dersin İçeriği

Bu derste detaylı olarak kalite kontrolündeki farklı metot ve son yıllardaki gelişmelere (QA/QC, STQM, Altı Sigma ve DFSS) odaklanılacaktır. Katılımcılar eğitimde kalite kontrol teknikleri ve kalite yönetimi yaklaşımlarında farkındalık kazanacaklardır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders Tanıtımı
2) -Kalite Kavramı -Kalite Hareketi İlgili okuma
3) -Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi -Etkililik ve Üniversitede Kalite İlgili Okuma
4) -Kalite Modelleri -Kalite Guruları: Deming, Crosby, Juran, Ishikawa İlgili Okuma
5) -ISO 9000 Serisi ve Yükseköğretim -Olay nasıl analiz edilir? İlgili Okuma
6) -Kalite Örgütü -Kalite için Eğitim Liderliği İlgili Okuma
7) -Kalite için Takım Çalışması -Olay Analizi İlgili Okuma
8) Olay Analizleri Tartışma
9) -Eğitim Kurumlarında Kalite için Stratejik Planlama İlgili Okuma
10) -Eğitim Kurumlarında Kalite için Stratejik Planlama İlgili Okuma
11) -Eğitim Kurumlarında TQM Uygulamaları # 1: Oregon Universitesi SP - Olay Analizi İlgili Okuma
12) -Eğitimde Kalite Ödülleri Malcolm Baldridge, EFQM İlgili Okuma
13) -Yükseköğretim Kurumlarında TQM Uygulamaları # 2: -Kıyaslama (Benchmarking) -Küresel Kıyaslama Örgütleri Organizations İlgili Okuma
14) Tartışma ortamında genel değerlendirme
15) Final Sınavı
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Perry, T., Moses, R.P., Cortes, E., Delpit, L., Wynne, J.T. (2010). Quality Education as a Constitutional Right: Creating a Grassroots Movement to Transform Public Schools. USA: Beacon Press.
Diğer Kaynaklar: Sallis, E. (2002). Total quality management in education. Kogan Page.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 5 % 40
Projeler 1 % 10
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eğitim Yönetiminde değerlendirme, kalite güvencesi ve hesap verebilirlik sistemleri konusundaki teorileri değerlendirip uygulayabileceklerdir. 5
2) Eğitim yönetimi teorileri, eğitim liderliği, eğitim finansmanı, eğitim hukuku, planlaması ve tarihi konularında farkındalık sahibi olarak, konular üzerinde tartışabileceklerdir. 4
3) Kariyer planlama ve üniversite kataloğu analizleri için rapor yazma, problem çözme projeleri ve simulasyon çalışmaları, metotları ve teknikleri gibi öğrenme aktivitelerini entegre edebileceklerdir. 5
4) Ulusal ve uluslararası standartlar açısından eğitim yönetimi ve liderliğine yönelik yeni bilgileri, araçları ve diğer bilimsel kaynaklara ilişkin kavramları tanımlayarak, okul yaşantılarında kullanabileceklerdir. 5
5) Okulun en temel bileşenleri olan öğrenci, öğretmen, okul yöneticisi, personel, mezun ve velilerin rolleri, işlevleri ve birbirleriyle olan ilişkilerini anlayabilecek ve bunları deneyimlerine yansıtabileceklerdir. 4
6) Okullarda yenilikçi girişimleri gerçekleştirebileceklerdir. 3
7) Öğrencilerle ilgili gelişim teorilerini anlayıp, üzerinde fikirler geliştirebileceklerdir. 3
8) Halihazırdaki eğitim politikalarını geleceğin okulları üzerindeki olası etkileri bağlamında değerlendirebileceklerdir. 3
9) Eğitim yönetimi ve ekonomisindeki temel teori ve kavramları bilmek ve bunları eğitim sistemlerinin analizi ve gelişimi için kullanabileceklerdir. 3
10) Alanın profesyonel anlamda etik prensiplerini anlayarak, okulllarda etik uygulamaları üzerine tartışabileceklerdir. 2
11) Eğitim yönetimi alanındaki araştırmaları eleştirel olarak inceleyerek, alandaki uzmanlıklarını eğitimin ulusal ve uluslararası platformdaki gelişimi için kullanabileceklerdir. 4
12) Eğitim yönetimi ve liderliği alanındaki yeni uygulama ve politikaları yerleştirebilmek için eylem araştırmaları planlayarak, uygulama yapabilecek ve elde edilen veri analizi sonuçlarını toplumla paylaşabilecektir. 5