EĞİTİM YÖNETİMİ VE PLANLAMASI (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EAP5107 Eğitim ve Yönetim Hukuku Güz
Bahar
3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ATAKAN ATA
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Eğitim örgütlerinde, eğitim ve yönetim hukukunu ilgilendiren durumlarda izlenilmesi gereken yol ve yöntemleri anlamak ve okul ortamlarında uygulayabilmek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- Eğitim örgütlerindeki yasal düzenlemeler ve işleyişi ile ilgili bilgi sahibi olarak okul ortamlarına deneyimlerini aktarabileceklerdir.

- Hukukun eğitsel kurumlardaki önemi ve yerini anlayıp tartışabileceklerdir.

- Eğitim kurumlarını etkileyen temel hukuk ilkelerini anlayıp tartışabileceklerdir.

Dersin İçeriği

Hukuk devleti; Yönetsel yargı kuruluşları; Yönetimimizi etkileyen temel ilkeler; Yönetsel hukukun kaynakları. Kamu personeli; Soruşturma ve İnceleme konuları, dayanakları, görevlendirme; izlenecek yöntemler; raporu yazma. Adli ve İdari soruşturma. Türkiye'de eğitim yönetiminin ve denetiminin yapısı. Bir sistem olarak okul. Personel hizmetleri; atama ve nakiller, adaylık işlemleri, özlük hakları, sicil ve disiplin işleri. Öğrenci hizmetleri; kayıtlar, devamın izlenmesi, nakiller, sağlık ve güvenlik önlemleri, sınavlar, mezuniyet ve diploma işlemleri. Hukukun temel kavramları ışığında, Türk eğitim sistemini ilgilendiren hukuksal metinlerin incelenmesi, tartışılması.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, dersle ilgili açıklamalar
2) Hukuk kavramı, hukuk devleti İlgili ders notları
3) Yönetsel Yargı Kuruluşları ve Yönetimimizi Etkileyen Temel Ilkeler İlgili ders notları
4) Yönetsel hukukun kaynakları. Kamu personeli. İlgili ders notları
5) Soruşturma ve İnceleme konuları, dayanakları, görevlendirme; izlenecek yöntemler; raporu yazma. İlgili ders notları
6) Adli ve İdari soruşturma. İlgili ders notları
7) Türkiye'de eğitim yönetiminin ve denetiminin yapısı. Bir sistem olarak okul. İlgili ders notları
8) Türkiye'de eğitim yönetiminin ve denetiminin yapısı. Bir sistem olarak okul. (devam) İlgili ders notları
9) Personel hizmetleri; atama ve nakiller, adaylık işlemleri, özlük hakları, sicil ve disiplin işleri. İlgili ders notları
10) Personel hizmetleri; atama ve nakiller, adaylık işlemleri, özlük hakları, sicil ve disiplin işleri.(devam) İlgili ders notları
11) Öğrenci hizmetleri; kayıtlar, devamın izlenmesi, nakiller, sağlık ve güvenlik önlemleri, sınavlar, mezuniyet ve diploma işlemleri. İlgili ders notları
12) Öğrenci hizmetleri; kayıtlar, devamın izlenmesi, nakiller, sağlık ve güvenlik önlemleri, sınavlar, mezuniyet ve diploma işlemleri. (devam) İlgili ders notları
13) Hukukun temel kavramları ışığında, Türk eğitim sistemini ilgilendiren hukuksal metinlerin incelenmesi, tartışılması. İlgili ders notları
14) Hukukun temel kavramları ışığında, Türk eğitim sistemini ilgilendiren hukuksal metinlerin incelenmesi, tartışılması (devam) İlgili ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: AKYÜZ, Emine: Eğitim Hukuku, (Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eğitim Araştırmaları Merkezi)
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 15
Sunum 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 25 25
Ödevler 1 25 25
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 190

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eğitim Yönetiminde değerlendirme, kalite güvencesi ve hesap verebilirlik sistemleri konusundaki teorileri değerlendirip uygulayabileceklerdir. 4
2) Eğitim yönetimi teorileri, eğitim liderliği, eğitim finansmanı, eğitim hukuku, planlaması ve tarihi konularında farkındalık sahibi olarak, konular üzerinde tartışabileceklerdir. 4
3) Kariyer planlama ve üniversite kataloğu analizleri için rapor yazma, problem çözme projeleri ve simulasyon çalışmaları, metotları ve teknikleri gibi öğrenme aktivitelerini entegre edebileceklerdir. 2
4) Ulusal ve uluslararası standartlar açısından eğitim yönetimi ve liderliğine yönelik yeni bilgileri, araçları ve diğer bilimsel kaynaklara ilişkin kavramları tanımlayarak, okul yaşantılarında kullanabileceklerdir. 2
5) Okulun en temel bileşenleri olan öğrenci, öğretmen, okul yöneticisi, personel, mezun ve velilerin rolleri, işlevleri ve birbirleriyle olan ilişkilerini anlayabilecek ve bunları deneyimlerine yansıtabileceklerdir. 4
6) Okullarda yenilikçi girişimleri gerçekleştirebileceklerdir. 3
7) Öğrencilerle ilgili gelişim teorilerini anlayıp, üzerinde fikirler geliştirebileceklerdir. 3
8) Halihazırdaki eğitim politikalarını geleceğin okulları üzerindeki olası etkileri bağlamında değerlendirebileceklerdir. 4
9) Eğitim yönetimi ve ekonomisindeki temel teori ve kavramları bilmek ve bunları eğitim sistemlerinin analizi ve gelişimi için kullanabileceklerdir. 3
10) Alanın profesyonel anlamda etik prensiplerini anlayarak, okulllarda etik uygulamaları üzerine tartışabileceklerdir. 4
11) Eğitim yönetimi alanındaki araştırmaları eleştirel olarak inceleyerek, alandaki uzmanlıklarını eğitimin ulusal ve uluslararası platformdaki gelişimi için kullanabileceklerdir. 3
12) Eğitim yönetimi ve liderliği alanındaki yeni uygulama ve politikaları yerleştirebilmek için eylem araştırmaları planlayarak, uygulama yapabilecek ve elde edilen veri analizi sonuçlarını toplumla paylaşabilecektir. 2