SOSYOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EAP5105 Dünyadaki Eğitim Sistemleri Güz 3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SEDA SARAÇ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. SEDA SARAÇ
Dr. BETÜL TARHAN ALKAN
Dr. Öğr. Üyesi SABİHA DULAY
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Dersin amacı, katılımcıların Türkiye ve Avrupa Birliği ülkelerinin eğitim sistemlerini karşılaştırmalı olarak incelemelerini; Avrupa Birliği ülkelerinin kendi aralarında ve Türk Eğitim Sistemi ile Avrupa birliği ülkelerinin eğitim sistemleri arasındaki benzerlik ve farklılıklar ile bunların nedenlerini anlamalarını sağlamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Türkiye eğitim sistemini farklı boyutlar açısından değerlendirmek
2. Avrupa Birliği ülkelerinin eğitim sistemlerini farklı boyutlarını açıklamak.
3. Türkiye ve Avrupa Birliği ülkelerinin eğitim sistemlerini karşılaştırarak tartışmak.
4. Türk eğitim sistemine ilişkin öneriler geliştirmek.

Dersin İçeriği

1. Hafta: Ders tanıtımı ve Türk eğitim sistemine giriş
2.Hafta: Türk eğitim sistemi: Amacı, genel yapısı ve sorunları
3.Hafta: Türk eğitim sistemi: Sorunları ve MEB istatistiklerinin incelenmesi
4.Hafta: OECD Ülkeleri İstatistiklerinin karşılaştırılması
5.Hafta: Quiz 1
6. Hafta: Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: Finlandiya ve Lüksemburg
7.Hafta: Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: Fed. Almanya Cum. ve Fransa
8.Hafta: Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: İngiltere ve İtalya
9.Hafta: Quiz 2
10. Hafta: Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: ABD ve Kanada
11.Hafta: Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: Japonya ve Güney Kore
12.Hafta: Vize
13.Hafta: Türkiye ve AB öğretmen yetiştirme süreçleri
14.Hafta: Türkiye ve AB ülkelerinde eğitim finansmanı yöntemleri

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtımı ve Türk eğitim sistemine giriş
2) Türk eğitim sistemi: Amacı, genel yapısı ve sorunları
3) Türk eğitim sistemi: Sorunları ve MEB istatistiklerinin incelenmesi
4) OECD Ülkeleri İstatistiklerinin karşılaştırılması
5) Quiz 1
6) Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: Finlandiya ve Lüksemburg
7) Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: Fed. Almanya Cum. ve Fransa
8) Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: İngiltere ve İtalya
9) Quiz 2
10) Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: ABD ve Kanada
11) Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: Japonya ve Güney Kore
12) Vize
13) Türkiye ve AB öğretmen yetiştirme süreçleri
14) Türkiye ve AB ülkelerinde eğitim finansmanı yöntemleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Balcı, A. (2007). Karşılaştırmalı eğitim sistemleri. Ankara: Pegem A.

Erginer, A. (2006). Avrupa Birliği eğitim sistemleri. Ankara: Pegem A.

Diğer Kaynaklar: EURYDICE (2009). Education in europe network web site. http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php

EURYBASE (2009). The database on education systems in Europe.
http:// earged.meb.gov.tr/urn/tr/pdf/ilkogretim.pdf

EURYDICE (2011). National Education System and Policies
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/eurybase_en.php#turkey

EURYDICE (2010). Türk Eğitim Sisteminin Örgütlenmesi 2009/2010. http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/eurybase/eurybase_full_reports/TR_TR.pdf

EURYDICE (2010). Avrupa'da Eğitim ve Öğretim Sistemlerinin Yapısı: Türkiye.
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/eurybase/structures/041_TR_TR.pdf

MEB (2008). MEB Dış İlişkiler Dairesi Belgeleri . http://digm.meb.gov.tr/Belgeler.html

MEB (2008). Milli Eğitim İstatistikleri 2006-2007. http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim_2006_2007.pdf.

MEB (2008). Milli Eğitim İstatistikleri 2007-2008. http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim_2007_2008.pdf

MEB (2009). Milli Eğitim İstatistikleri 2009-2010. http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/ meb_istatistikleri_orgun_egitim_2009_2010.pdf

OECD (2008). Education at a Glance 2008. www.oecd.org/publishing/corrigenda.

YÖK (Yükseköğretim Kurulu) (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri raporu, Ankara:YÖK.

UNESCO (2001). The Turkish Education System and Developments in Education. http://www.ibe.unesco.org/International/ICE/natrap/Turkey.pdf

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Küçük Sınavlar 2 % 15
Ödev 2 % 10
Sunum 1 % 10
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 15
Final 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. 1
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek 1
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak 1
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek 1
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme 1
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek 1
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi; siyaset sosyolojisi; toplumsal cinsiyet sosyolojisi; beden sosyolojisi; görsel sosyoloji; iş sosyolojisi; din sosyolojisi; bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak 1
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak 1
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek 1
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. 1
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak 1
12) Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek 1