SOSYOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EAP5105 | Dünyadaki Eğitim Sistemleri | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SEDA SARAÇ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. SEDA SARAÇ Dr. BETÜL TARHAN ALKAN Dr. Öğr. Üyesi SABİHA DULAY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, katılımcıların Türkiye ve Avrupa Birliği ülkelerinin eğitim sistemlerini karşılaştırmalı olarak incelemelerini; Avrupa Birliği ülkelerinin kendi aralarında ve Türk Eğitim Sistemi ile Avrupa birliği ülkelerinin eğitim sistemleri arasındaki benzerlik ve farklılıklar ile bunların nedenlerini anlamalarını sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Türkiye eğitim sistemini farklı boyutlar açısından değerlendirmek 2. Avrupa Birliği ülkelerinin eğitim sistemlerini farklı boyutlarını açıklamak. 3. Türkiye ve Avrupa Birliği ülkelerinin eğitim sistemlerini karşılaştırarak tartışmak. 4. Türk eğitim sistemine ilişkin öneriler geliştirmek. |
1. Hafta: Ders tanıtımı ve Türk eğitim sistemine giriş 2.Hafta: Türk eğitim sistemi: Amacı, genel yapısı ve sorunları 3.Hafta: Türk eğitim sistemi: Sorunları ve MEB istatistiklerinin incelenmesi 4.Hafta: OECD Ülkeleri İstatistiklerinin karşılaştırılması 5.Hafta: Quiz 1 6. Hafta: Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: Finlandiya ve Lüksemburg 7.Hafta: Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: Fed. Almanya Cum. ve Fransa 8.Hafta: Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: İngiltere ve İtalya 9.Hafta: Quiz 2 10. Hafta: Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: ABD ve Kanada 11.Hafta: Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: Japonya ve Güney Kore 12.Hafta: Vize 13.Hafta: Türkiye ve AB öğretmen yetiştirme süreçleri 14.Hafta: Türkiye ve AB ülkelerinde eğitim finansmanı yöntemleri |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders tanıtımı ve Türk eğitim sistemine giriş | |
2) | Türk eğitim sistemi: Amacı, genel yapısı ve sorunları | |
3) | Türk eğitim sistemi: Sorunları ve MEB istatistiklerinin incelenmesi | |
4) | OECD Ülkeleri İstatistiklerinin karşılaştırılması | |
5) | Quiz 1 | |
6) | Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: Finlandiya ve Lüksemburg | |
7) | Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: Fed. Almanya Cum. ve Fransa | |
8) | Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: İngiltere ve İtalya | |
9) | Quiz 2 | |
10) | Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: ABD ve Kanada | |
11) | Karşılaştırmalı eğitim sistemleri incelemeleri: Japonya ve Güney Kore | |
12) | Vize | |
13) | Türkiye ve AB öğretmen yetiştirme süreçleri | |
14) | Türkiye ve AB ülkelerinde eğitim finansmanı yöntemleri |
Ders Notları / Kitaplar: | Balcı, A. (2007). Karşılaştırmalı eğitim sistemleri. Ankara: Pegem A. Erginer, A. (2006). Avrupa Birliği eğitim sistemleri. Ankara: Pegem A. |
Diğer Kaynaklar: | EURYDICE (2009). Education in europe network web site. http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php EURYBASE (2009). The database on education systems in Europe. http:// earged.meb.gov.tr/urn/tr/pdf/ilkogretim.pdf EURYDICE (2011). National Education System and Policies http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/eurybase_en.php#turkey EURYDICE (2010). Türk Eğitim Sisteminin Örgütlenmesi 2009/2010. http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/eurybase/eurybase_full_reports/TR_TR.pdf EURYDICE (2010). Avrupa'da Eğitim ve Öğretim Sistemlerinin Yapısı: Türkiye. http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/eurybase/structures/041_TR_TR.pdf MEB (2008). MEB Dış İlişkiler Dairesi Belgeleri . http://digm.meb.gov.tr/Belgeler.html MEB (2008). Milli Eğitim İstatistikleri 2006-2007. http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim_2006_2007.pdf. MEB (2008). Milli Eğitim İstatistikleri 2007-2008. http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim_2007_2008.pdf MEB (2009). Milli Eğitim İstatistikleri 2009-2010. http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/ meb_istatistikleri_orgun_egitim_2009_2010.pdf OECD (2008). Education at a Glance 2008. www.oecd.org/publishing/corrigenda. YÖK (Yükseköğretim Kurulu) (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri raporu, Ankara:YÖK. UNESCO (2001). The Turkish Education System and Developments in Education. http://www.ibe.unesco.org/International/ICE/natrap/Turkey.pdf |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 2 | % 15 |
Ödev | 2 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | 1 |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | 1 |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | 1 |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | 1 |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme | 1 |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | 1 |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi; siyaset sosyolojisi; toplumsal cinsiyet sosyolojisi; beden sosyolojisi; görsel sosyoloji; iş sosyolojisi; din sosyolojisi; bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | 1 |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | 1 |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | 1 |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | 1 |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | 1 |
12) | Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek | 1 |