EĞİTİM TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EAP5101 Eğitim Yönetimi ve Organizasyon Güz
Bahar
3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ATAKAN ATA
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. SİNEM VATANARTIRAN
Dr. BETÜL TARHAN ALKAN
Prof. Dr. SELAHATTİN TURAN
Dr. RESUL BALTACI
Dr. Öğr. Üyesi ENİSA MEDE
Doç. Dr. HATİCE NECLA KELEŞ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencinin, yönetim disiplininin temelini oluşturan yönetim kuram ve süreçlerini kavrayarak, geçmişten günümüze nasıl değişim gösterdikleri hakkında özgün yorumlarda bulunacak duruma gelmesinin sağlanmasıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Öğrenciler çeşitli yönetim ve örgütsel davranış teorilerini okul bağlamında tartışıp analiz edeceklerdir.
I. Öğrenciler yönetimle ilgili planlama, karar verme, hedef koyma, iletişim, kontrol ve liderlik etme gibi önemli kavramları öğrenecek ve tartışacaklardır.
II. Öğrenciler yönetim ve örgütsel davranış teorilerini, vakalar ve tartışmalar yoluyla çeşitli okul kademelerine ve durumlarına uygulayıp örneklendireceklerdir.
III. Öğrenciler eğitim kurumlarını, yönetimsel bakış açıları ile yönetilmesi gereken örgütler olarak göreceklerdir.

Dersin İçeriği

Yeni yüzyılda insanı ve örgütleri yönetmek
Yönetimsel Bakış Açıları: Bilimsel Yönetim (Fredrick W.Taylor, Frank and Lillian Gilbreth), İnsan İlişkileri (Elton Mayo, Douglas Mc Gregor’un X ve Y Teorisi, William Ouchi’nin Z Teorisi)
Sistem Yaklaşımı, Contingency Yaklaşımı, McKinsey’in 7-S Çerçevesi
Planlama, Karar Verme, Örgütleme, Liderlik ve Yönetim, Motivasyon Teorileri, İletişim, Kontrol, Yüksek Öğretim Çerçevesinden Tartışmalar

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yeni yüzyılda insanı ve örgütleri yönetmek – rakiplere karşı avantaj için yönetim
2) Yönetimsel Bakış Açıları: Bilimsel Yönetim (Fredrick W.Taylor, Frank and Lillian Gilbreth), İnsan İlişkileri (Elton Mayo, Douglas Mc Gregor’un X ve Y Teorisi, William Ouchi’nin Z Teorisi)
3) Sistem Yaklaşımı, Contingency Yaklaşımı, McKinsey’in 7-S Çerçevesi
4) Planlama: Planlamanın doğası, adımları, seviyeleri – Planlama Süreci, Amerika, Japonya ve Çin’de Planlama uygulamaları
5) Karar Verme: Problem ve Fırsat Bulma, Yönetimsel karar vermenin doğası, Rasyonel karar verme modeli, rasyonel modelin zorlukları
6) Karar Verme Araçlarının Etkililiğini Geliştirmek, Kurulların ve Komitelerin Rolü, Yurtdışından Örnekler
7) Ara Sınav
8) Örgütleme: örgütlemenin doğası, seviyeleri, örgütsel tasarım ve yapılar, yetkilendirme, ademi merkeziyetçilik, yeniden merkeziyetçilik.
9) Liderlik ve Yönetim – liderlik becerileri geliştirme – kültürler arası ve çok kültürlü ortamlarda liderlik – Lideri değerlendirme – Kadın Liderliği ve Kurumsal Liderlik
10) Motivasyon Teorileri – Gruplardan Takımlar oluşturma, grup içi ve gruplar arası davranış, çatışma ve uzlaşma – Global liderlik
11) İletişim: Örgütlerde İletişim, Çatışma yönetimi için iletişim becerileri kullanma
12) Kontrol: Temel control süreçleri – geri bildirim sistemi olarak control – İleriye Yönelik Kontrol – etkin control için gereklilikler – toplam ve önleyici controller
13) Kontrol: Temel control süreçleri – geri bildirim sistemi olarak control – İleriye Yönelik Kontrol – etkin control için gereklilikler – toplam ve önleyici controller
14) Okul Örgütü Çerçevesinden Tartışmalar
15) Okul Örgütü Çerçevesinden Tartışma
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Brown, M. C., J. E. Lane, & E. M. Zamani-Gallaher. (2010). Organization and Governance in Higher Education (6th Edition). Ashe Reader.

Mullins, L. J., G. Christy. (2010). Management and Organisational Behaviour. Pearson: Essex
Diğer Kaynaklar: Mullins, L. J., G. Christy. (2010). Management and Organisational Behaviour. Pearson: Essex

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 48 % 15
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 3 % 30
Final 3 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 4 4 16
Ödevler 14 6 84
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 196

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme.
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
8) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
10) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.
11) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
12) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
13) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
14) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.