ENERJİ SİSTEMLERİ İŞLETİM VE TEKNOLOJİLERİ (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ESE5303 | Yakıt Üretiminde Yenilenebilir Enerji Kaynakları | Güz | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SEVİM ÖZGÜL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Geçerli değildir. |
Dersin Amacı: | Dersin sonunda, öğrencilerin alternatif veya yenilenebilir yakıt kaynakları ola hidrojen ve biyokütle enerjilerinin temellerini öğrenmiş olmaları beklenmektedir. Bu enerji türlerinin üretimi ve kullanımı detaylı olarak işlenecektir. Elektrokimyanın temel kavramları da anlatılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Hidrojenin fiziksel ve kimyasal özelliklerinin anımsanması II. Hidrojen üretim yöntemlerinin tanımlanması III. Hidrojen depolama yöntemlerinin karşılaştırılması IV. Biyoyakıtlar vasıtasıyla enerji üretimi kavramının anlatılması V. Elektrokimyanın temellerinin öğrenilmesi VI. Yükseltgenme, indirgenme, potansiyel, aktivite gibi elektrokimya terimlerinin anımsanması VII. Nernst denklemini kullanarak elektrokimyasal bir sistemin pil potansiyeli değerinin hesaplanması VIII. Yakıt pillerinin çalışma prensiplerinin açıklanması IX. Elektrokimya bilgisinin yakıt pillerinin analizine uygulanması X. Yakıt pili tiplerinin özetlenmesi XI. Yakıt pili tiplerinin güç kapasitesi, kullanım alanı ve çalışma maliyeti açılarından karşılaştırılması |
Hidrojen üretimi, hidrojenin depolanma teknikleri, biyokütleden enerji üretimi, elektrokimyanın temelleri, Nernst denklemi, yakıt pilleri |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bir Enerji Kaynağı Olarak Hidrojen: Hidrojenin fiziksel ve kimyasal özellikleri | |
2) | Konvensiyonel Enerji kaynakları kullanılarak Hidrojenin Üretimi | |
3) | Hidrojenin yenilenebilir enerji kaynakları kullanılarak üretimi | |
4) | Hidrojenin İletimi ve Depolanması:Hidrojen iletimi ve depolanması, hidrojen endüstrisinde bor madeninin önemi | |
5) | Elektrokimyaya giriş | |
6) | Temel elektrokimyasal denklemler, Nerst Denklemi | |
7) | Yskıt Hücreleri: Tanımı, tarihsel gelişimi ve avantajları | |
8) | Yakıt hücrelerinin elektrokimyası ve bileşenleri | |
9) | Yakıt hücresi performansını etkileyen parametreler (Sıcaklık, basınç, reaktan konsantrasyonu) | |
10) | Fosforik asit yakıt hücresi PEM yakıt hücresi Eriyik karbonat yakıt hücresi Katı oksit yakıt hücresi | |
11) | Alkali yakıt hücreleri Doğrudan metanol yakıt hücreleri Temel yakıt hücresi tasarımları | |
12) | Biyoenerjiye giriş, Biyoenerji üretimini ve kaynaklarını içeren biyolojik prosesler | |
13) | Biyoyakıtlar:Biyodizel, biyoetanol | |
14) | Karbon tutulması |
Ders Notları / Kitaplar: | 1)B.K.Hodge, Alternative Energy Systems, 20109780470142509 2)J. Larminie, A. Dicks, Fuel Cell Systems Explained (2nd Ed.), 2003, 9780470848579 |
Diğer Kaynaklar: | 1)"Energy Management Handbook", S. Doty, W.C. Turner, The Fairmont Press, 7th edition (2009) ISBN-13:9781420088700,978-1420088700 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 128 |
Sunum / Seminer | 5 | 12 |
Ödevler | 2 | 4 |
Küçük Sınavlar | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 191 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, temel bilimler ve mühendislikle ilgili diğer temel konularda yeterli seviyede teorik bilgiye sahip olmak ve bu bilgileri enerji sistemleri mühendisliği alanında kullanabilmek. | 4 |
2) | Enerji sistemleri mühendisliği ile ilgili problemleri, olabilecek en gelişmiş ve güncel yöntem, teknik ve ekipmanları kullanarak tanımlayabilmek, formüle edebilmek ve çözebilmek. | 3 |
3) | Tasarım gerçekleştirebilme, benzetişim ve deney kurabilme, veri toplayabilme, verileri analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme yetisine sahip olmak. | 3 |
4) | Bilgiye ulaşabilme, araştırma yapabilme, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetisine sahip olmak. | 3 |
5) | Yaşam boyu öğrenmeye eğilim ve yatkınlık gösterme ve bu hususta yetkinlik sahibi olmak. | 4 |
6) | Kendisi, meslektaşları ve işverenleri için sorumluluk alabilme ve pratikte karşılaşılabilen öngörülemeyen karmaşık problemleri tek başına veya bir grup içerisinde çözebilme yetisine sahip olmak. | 3 |
7) | Profesyonel ve etik sorumluluk konusunda bir anlayış geliştirmek. | 3 |
8) | Mühendislik matematiği ve mühendislik bilimleri temellerini enerji dönüşümü alanına uygulayabilme yetisi geliştirmek. | 4 |
9) | Sürdürülebilir mühendislik çözümlerinin uygulanması konusundaki zorunluluklar hakkında anlayış geliştirmek. | 3 |
10) | Ekonomik, çevresel, sosyal, politik, etik, sıhhi ve güvenlikle ilgili etmenleri, üretilebilirliği ve sürdürülebilirliği göz önüne alarak arzu edilen niteliklere sahip bir sistem, parça veya süreç tasarımı gerçekleştirebilme yetisine sahip olmak. | 4 |
11) | Bir tez veya proje çalışmasının her türlü (literatür tarama, yöntem geliştirme ve uygulama, sonuçları sınıflandırma ve yorumlama, vb.) aşamasını gerçekleştirebilme | 4 |