REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CNG4008 Kurum Deneyimi Bahar 1 4 3 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi FATMA ELİF ÇETİN
Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere farklı kurum ve kuruluşlardaki (eğitim, sağlık, endüstri) psikolojik danışma ve rehberlik (PDR) uygulamalarını gözlemleyerek ve süpervizyon altında deneyimleyerek öğrenme fırsatı sunmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarının farklı kurum ve kuruluşlardaki (eğitim, sağlık ve endüstri) uygulamalarına dair anlayışa sahip olmak
2) Psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarının farklı kurum ve kuruluşlardaki (eğitim, sağlık ve endüstri) uygulamalarının nasıl yürütüldüğüne dair anlayışa sahip olmak
3) Psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarının farklı kurum ve kuruluşlardaki (eğitim, sağlık ve endüstri) uygulamalarını süpervizyon altında gerçekleştirmek
4) Psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarının farklı kurum ve kuruluşlardaki (eğitim, sağlık ve endüstri) uygulanış biçimlerinin etkinliliğini değerlendirebilmek

Dersin İçeriği

PDR hizmelerinin sunulduğu farklı kurum ve kuruluşların (eğitim, sağlık, endüstri) yapısı, işleyişi ve faaliyetleri; PDR hizmetlerinin farklı kurum ve kuruluşlardaki yeri; psikolojik danışmanların farklı kurum ve kurumlardaki görev ve sorumlulukları

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Öğrenciyle tanışma, ders hakkında bilgi verilmesi ve dersin yapılandırılması
2) Kurum ve kuruluşun (eğitim, sağlık, endüstri) müdürü ve personeli ile tanışma ve süreç ile ilgili bilgi alma
3) Kurum ve kuruluşun (eğitim, sağlık, endüstri) çalışma esaslarını ve yönetmeliklerini inceleme
4) Kurum ve kuruluşun (eğitim, sağlık, endüstri) çevresini ve kaynaklarını tanıma
5) Kurum ve kuruluşun (eğitim, sağlık, endüstri) tarafından uygulanan anketleri ve testleri inceleme
6) Kurum ve kuruluş (eğitim, sağlık, endüstri) tarafından uygulanan anketleri ve testlerinden birinin uygulamasını gerçekleştirerek değerlendirmesini yapma
7) Kurum ve kuruluş (eğitim, sağlık, endüstri) tarafından uygulanan anketleri ve testlerinden birinin uygulamasını gerçekleştirerek değerlendirmesini yapma
8) Kurum ve kuruluş (eğitim, sağlık, endüstri) belirlediği bir konuda el bröşürü hazırlama
9) Kurum ve kuruluş (eğitim, sağlık, endüstri) belirlediği bir konuda el broşürü hazırlama
10) Kurum ve kuruluşun (eğitim, sağlık, endüstri) belirlediği bir konuda eğitim programı hazırlama
11) Kurum ve kuruluşun (eğitim, sağlık, endüstri) belirlediği bir konuda eğitim programı hazırlama
12) Kurum ve kuruluşun (eğitim, sağlık, endüstri) belirlediği bir konuda hazırlanan eğitim programını uygulama
13) Kurum ve kuruluşun (eğitim, sağlık, endüstri) belirlediği bir konuda hazırlanan eğitim programını uygulama
14) Dönem boyunca yapılan çalışmaların değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hodges, S. (2015). The Counseling Practicum and Intership Manual. Springer Publishing Company
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Derse Özgü Staj 28 % 70
Rapor Teslimi 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 4 4
Derse Özgü Staj 14 6 84
Rapor Teslimi 1 0 0
Toplam İş Yükü 88

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. 5
2) Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. 4
3) Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. 5
4) Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. 5
5) Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. 5
6) Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. 4
7) Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. 4
8) Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar 5
9) Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. 4
10) Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. 4
11) Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. 5
12) Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. 3
13) Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. 5
14) Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. 4
15) Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. 3