REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CNG4006 Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Alan Çalışması Bahar 1 4 3 7
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi FATMA ELİF ÇETİN
Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Öğrencilere, süpervizyon eşliğinde ilk ve ortaöğretim kurumlarında psikolojik danışma ve rehberlik etkinliklerini koordine etme ve yürütme deneyimi sağlamak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
İlk ve ortaöğretim kurumlarında yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik çalışmalarını tanıyabilme
Büyük grup rehberliği uygulamalarını planlayabilme
Büyük grup rehberliği uygulamalarını uygulayabilme
Sınıf rehberliği etkinliklerini planlayabilme
Sınıf rehberliği etkinliklerini uygulayabilme
Bireysel rehberlik uygulamalarını planlayabilme
Bireysel rehberlik uygulamalarını uygulayabilme
Test ve test dışı teknikleri bir grup öğrenciye uygulayarak sonuçlarını değerlendirebilme
Veli görüşmesi veya semineri yürütebilme
Mesleki etik ilke ve kurallara uygun davranabilme

Dersin İçeriği

BÜYÜK GRUP REHBERLİĞİ UYGULAMALARI Büyük grup rehberliği için hazırlıkların yapılması (grup oluşturma, ihtiyaç analizi yapma) İhtiyaç analizi sonuçlarını tablolaştırma ve bulguları yazma İhtiyaç analizi doğrultusunda bir psiko-eğitim programı araştırma ve büyük grup rehberliği hazırlık planı oluşturma (Form3) 3-5 oturumluk bir psiko-eğitim programı uygulama Psiko-eğitim uygulaması için uygulama raporu yazma (Form 4) BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ Test dışı tekniklerden seçilen bir tanesini uygulama Test dışı teknik uygulamalarının sonuçlarını raporlaştırma Test dışı tekniklerden elde edilen sonuçları bireysel veya grup rehberliği ile öğrencilere aktarma Testlerden seçilen bir tanesini uygulama Test uygulamasının sonuçlarını raporlaştırma Testten elde edilen sonuçları bireysel veya grup rehberliği ile öğrencilere aktarma VELİ GÖRÜŞMESİ UYGULAMALARI Veli görüşmesi veya semineri yürütme SINIF REHBERLİĞİ UYGULAMALARI Sınıf rehberliği uygulama hazırlık planı yapma (1 etkinlik uygulanacak) Sınıf rehberliği uygulamasını gerçekleştirme Sınıf rehberliği uygulaması için uygulama raporu yazma KRİZE MÜDAHALE UYGULAMALARI Okulda meydana gelen kriz durumlarına nasıl müdahale edildiği konusunda okul psikolojik danışmanı ile görüşme ve sonuçları raporlaştırma SONUÇ RAPORU HAZIRLAMA Büyük grup rehberliği ve sınıf rehberliği çalışmalarını raporlaştırma

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: tanışma, ders içeriği, kaynaklar ve değerlendirme hakkında bilgi
2) Uygulama okulu ile tanışma, bilgi alma ve etkinlik planlama
3) Büyük grup rehberliği için hazırlıkların yapılması (grup oluşturma, ihtiyaç analizi yapma)
4) İhtiyaç analizi sonuçlarını tablolaştırma ve bulguları yazma; İhtiyaç analizi doğrultusunda bir psiko-eğitim programı belirleme ve büyük grup rehberliği hazırlık planı oluşturma
5) 4 oturumluk bir psiko-eğitim programı uygulama; Test dışı tekniklerden seçilen bir tanesini uygulama
6) 4 oturumluk bir psiko-eğitim programı uygulama; Test dışı tekniklerden seçilen bir tanesini uygulama
7) 4 oturumluk bir psiko-eğitim programı uygulama; Test dışı tekniklerden seçilen bir tanesini uygulama
8) 4 oturumluk bir psiko-eğitim programı uygulama; Test dışı tekniklerden seçilen bir tanesini uygulama
9) 4 oturumluk bir psiko-eğitim programı uygulama; Test uygulamasının sonuçlarını raporlaştırma
10) Psiko-eğitim uygulaması için uygulama raporu yazma; Testten elde edilen sonuçları bireysel veya grup rehberliği ile öğrencilere aktarma
11) Veli görüşmesi yapma veya seçilen birkonu ile ilgili olarak seminer yürütme
12) Sınıf rehberliği uygulama hazırlık planı yapma (2 etkinlik uygulanacak)
13) Sınıf rehberliği uygulamasını gerçekleştirme ve raporunu yazma
14) Okulda meydana gelen kriz durumlarına nasıl müdahale edildiği konusunda okul psikolojik danışmanı ile görüşme ve sonuç raporunun yazılması (büyük grup rehberliği ve sınıf rehberliğinin)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kepçeoğlu, M. (1996). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Özdemir Ofset. Kuzgun, Y. (1998). Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: ÖSYM Eğitim Yayınları:9. Özgüven, İ.E. (2007). Bireyi tanıma teknikleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Yayınevi. Özgüven, İ.E. (2007). Psikolojik Testler (5. Baskı). Ankara: Pegem Yayınevi. Tan, H. (1986). Psikolojik danışma ve rehberlik. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Walz, G.R. & Ellis, T.I. (1992). Counseling and guidance in schools. National Education Association: Washington, D.C.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Derse Özgü Staj 28 % 70
Rapor Teslimi 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 4 4
Derse Özgü Staj 28 6 168
Rapor Teslimi 1 3 3
Toplam İş Yükü 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. 5
2) Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. 4
3) Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. 5
4) Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. 5
5) Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. 5
6) Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. 4
7) Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. 4
8) Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar 5
9) Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. 4
10) Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. 4
11) Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. 5
12) Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. 3
13) Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. 5
14) Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. 4
15) Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. 3