REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CNG4001 | Bireysel Psikolojik Danışma Uygulaması | Güz | 1 | 4 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. RAZİYE BİLGE UZUN Prof. Dr. AYNUR GÜMÜŞ Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU Prof. Dr. ÖZLEM KARAIRMAK TEKDURMAZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrencilerin süpervizyon altında gerçek danışanlarla psikolojik danışma yaparak psikolojik danışma sürecini yaşantısal olarak kavramalarını ve psikolojik danışma becerilerini kazanmalarını sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Psikolojik danışma sürecini ve aşamalarını yaşantısal olarak kavrayabilme Psikolojik danışma oturumlarını etkili bir şekilde yürütebilme Psikolojik danışma becerilerini psikolojik danışma sürecinde etkili bir biçimde kullanabilme Danışanla etkili bir psikolojik danışma ilişkisi kurabilme Danışanla birlikte amaç belirleyebilme Bir psikolojik danışman adayı olarak kendini güçlü ve geliştirmesi gereken yönleri açısından değerlendirebilme Psikolojik danışma uygulamasında mesleki etik ilke ve kurallara uygun davranabilme Psikolojik danışma sürecini etkili bir şekilde sonlandırabilme Psikolojik danışma uygulaması sürecinde süpervizyonun işlevini ve süpervizyon alan bir psikolojik danışman adayı olarak kendi rol ve sorumluluklarını kavrayabilme Bireyle psikolojik danışma uygulaması kapsamındaki süpervizyon sürecini etkili bir şekilde kullanabilme (süpervizyona hazırlık gelme, süpervizyonda geribildirime açık olma, süpervizyonda konuşulanları uygulama sürecine aktarabilme) Psikolojik danışma yapmaya isteklilik Psikolojik danışma sürecinin önemini takdir ediş Bireyle psikolojik danışma uygulamasına ilişkin süpervizyon almaya isteklilik Bireyle psikolojik danışma uygulaması kapsamındaki süpervizyonun mesleki gelişimi açısından önemini takdir ediş Etkili bir psikolojik danışman olabilmek için sürekli öğrenmeye ve kendini geliştirmeye isteklilik |
Temel psikolojik danışma beceri ve tekniklerini kullanarak gerçek danışanlarla en az 10 oturum bireyle psikolojik danışma yapma; psikolojik danışma uygulamasına ilişkin süpervizyon alma |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | ||
1) | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması Dersi Oryantasyon Toplantısı I: Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyonuna İlişkin Genel Kurallar, Gereklilikler, Rol ve Sorumluluklar | |
2) | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması Dersi Oryantasyon Toplantısı II: Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Sürecine İlişkin Temel Konulara Genel Bir Bakış | |
3) | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | |
4) | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | |
5) | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | |
6) | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | |
7) | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | |
8) | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | |
9) | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | |
10) | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | |
11) | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | |
12) | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | |
13) | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | |
14) | Değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Cormier, S. & Hackney, H. (1999). Counseling strategies and interventions. Boston: Allyn and Bacon. Egan, G. (1998). The skilled helper: A problem-management approach to helping. (6th ed.) Pasific Groove: Brooks/Cole. Egan, G. (1994). Psikolojik danışmaya giriş. (Editör: Füsun Akkoyun). Ankara: Form Ofset. Hackney, H. & Cormier, S. (2008). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psikolojik yardım süreci el kitabı. (T. Ergene, S. Aydemir Sevim Çev.). Ankara: Mentis Yayıncılık. (Orijinal eser 2005 yılında basılmıştır). Hill, C. E. & O’Brien, K. M. (1999). |
Diğer Kaynaklar: | Helping skills: Facilitating exploration, insight and action. Washington, DC: American Psychological Assosication. Ivey, A. E. (1999). Intentional interviewing and counseling. California: Brooks/Cole. Meier, S. T., & Davis, S. R. (2006). Psikolojik danışma: Temel öğeler. (S. Doğan (Ed.), D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, S. Denizli, Çev.). Ankara: Pegem Yayıncılık. (Orijinal çalışma basım tarihi, 2005) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 10 | % 100 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 3 | 30 | 90 |
Ödevler | 10 | 300 | 3000 |
Toplam İş Yükü | 3132 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. | 4 |
2) | Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. | 5 |
3) | Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. | 3 |
4) | Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. | 5 |
5) | Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. | 5 |
6) | Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. | 5 |
7) | Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. | 5 |
8) | Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar | 4 |
9) | Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. | 5 |
10) | Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. | 5 |
11) | Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. | 3 |
12) | Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. | 3 |
13) | Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. | 2 |
14) | Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. | 2 |
15) | Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. | 4 |