REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CNG3004 Grupla Psikolojik Danışma Uygulaması Bahar 2 1 2 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. ÖZLEM KARAIRMAK TEKDURMAZ
Doç. Dr. RAZİYE BİLGE UZUN
Prof. Dr. AYNUR GÜMÜŞ
Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: Group Dinamikleri
Dersin Amacı: Bu ders ile öğrencilerin grupla psikolojik danışma ilke ve tekniklerine ilişkin temel kavramlara hakim olmaları, ayrıca dersin öğretim elemanlarının liderliğinde yürütülen etkileşim grubuna katılarak grup yaşantısı deneyimi kazanmaları amaçlanmaktadır

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Grupla psikolojik danışmaya ilişkin temel kavramları açıklama
2. Psikolojik danışma grubunun özelliklerini ve grup çeşitlerini tanıma
3. Grup liderinin yeterlikleri, kişisel nitelikleri ve rolünü kavrama
4. Grup sürecini açıklama
5. Grubun evrelerini ayırt etme
6. Grupla psikolojik danışmada terapötik faktörleri kavrama
7. Grupta direnç ve transferansı kavrama
8. Farklı özellikteki grup üyeleri tanıma
9. Grupla psikolojik danışma için etik ilkeleri kavrama

Dersin İçeriği

Grupla psikolojik danışmaya ilişkin kavramlar, Psikolojik danışma grubunun özellikleri ve grup çeşitleri, Grup liderinin özellikleri, yeterlikleri ve rolü, Grup süreci ve grubun evreleri, Grupla psikolojik danışmada terapötik güçler, Grupla psikolojik danışmada direnç ve transferans, Grupla psikolojik danışmada güçlüğü olan üyeler, Grupla psikolojik danışmada alıştırmalar, Grupla psikolojik danışma için etik ilkeler

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş; tanışma, ders içeriği, kaynaklar ve değerlendirme hakkında bilgi
2) Grupla Psikolojik Danışma için Kuramsal Çerçeve ve Grup Çeşitleri
3) Grup Liderinde olması gereken Kişilik Özellikleri, Grup Liderinin Yeterlikleri ve Eğitimi, Grup Liderlik Becerileri, Yardımcı Liderlik
4) Grup Liderinde olması gereken Kişilik Özellikleri, Grup Liderinin Yeterlikleri ve Eğitimi, Grup Liderlik Becerileri, Yardımcı Liderlik
5) Grup Üyelerinin Seçimi, Grubun Özellikleri, Grup Ön görüşmesi
6) Başlangıç Aşamasının Özellikleri
7) Başlangıç Aşamasının Özellikleri
8) Geçiş Aşamasının Özellikleri
9) Geçiş Aşamasının Özellikleri
10) Eylem aşamasının özellikleri
11) Eylem aşamasının özellikleri
12) Eylem aşamasının özellikleri
13) Sonlandırma Aşamasının Özellikleri, Grubun Sonlandırılması
14) Sonlandırma Aşamasının Özellikleri, Grubun Sonlandırılması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Corey, M. S. & Corey, G. (2006). Groups: process and practice. (7th. Ed.). South Bank: Brooks/ Cole.
2. Corey, G. (2000). Theory and practice of group counseling. (5th. Ed.). Pacific Grove: Brooks/ Cole.
Diğer Kaynaklar: 1.Berg, Robert. C., Landreth, G. L., & Fall, K. A. (2006). Group counseling: concepts and procedures. Philadelphia, PA :Accelerated Development
2. Chen, M., & Rybak, C. J. (2004). Group leadership skills: Interpersonal process in group counseling and therapy. Belmont, CA: Brooks-Cole.
3. Jacobs, E. E., Mason, R. L., & Harvill, R. L. (2006). Group counseling: strategies and skills. Pacific Grove: Brooks/Cole-Thomson Learning,

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 8 % 40
Projeler 1 % 30
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Proje 1 5 5
Ödevler 8 8 64
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 113

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. 4
2) Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. 5
3) Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. 3
4) Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. 5
5) Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. 5
6) Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. 5
7) Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. 5
8) Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar 4
9) Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. 5
10) Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. 5
11) Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. 3
12) Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. 3
13) Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. 3
14) Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. 3
15) Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. 4