REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CNG3002 Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri Bahar 3 0 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. ÖZLEM KARAIRMAK TEKDURMAZ
Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: İnsan İlişkileri ve İletişim Psikolojik Danışma Kuramları
Dersin Amacı: Psikolojik danışma süreci ile ilgili temel prensiplerin teorik ve uygulamalı olarak gösterildiği bir derstir. Psikolojik danışma becerilerini geliştirme amaçlı uygulamaya dönük olarak; dersten sonra öğrencilerin teröpatik ilişki kurabilmesi, görüşme tekniklerini ve dinleme becerilerini etkin olarak kullanabilmesi hedeflenmiştir. Temel düzey psikolojik danışma becerileri ile ileri düzey psikolojik danışma becerilerini bütünleştirmesi gerekir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Psikolojik danışmada terapötik iletişim sürecini ve aşamalarını anlama
2. Terapötik koşulları tanımlayabilme ve işlevini kurabilme
3. Psikolojik danışma becerilerini anlama ve geliştirme
4. Psikolojik danışma becerilerini uygun ve etkin kullanabilme
5. Genel olarak psikolojik danışma sürecine yönelik bir anlayış geliştirme
6. Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlayabilme
7. Temel ve ileri düzey psikolojik danışma becerilerini kullanabilme
8. Psikolojik danışman olarak kendini değerlendirme
9. Kişisel özelliklerin ve kültürel etkilerin psikolojik danışma sürecine etkisini kavrama

Dersin İçeriği

Psikolojik danışma ilkeleri, psikolojik danışma süreci ve evreleri, temel psikolojik danışma beceri ve teknikleri, bu temel beceri ve tekniklerin örnek uygulamaları.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş; tanışma, ders içeriği, kaynaklar ve değerlendirme hakkında bilgi
2) Psikolojik Danışma Süreci: Temel Aşamalar, Psikolojik Danışma Becerileri ve Terapötik Koşullar
3) Temel Psikolojik Danışma Becerisi: Dikkati Verme
4) Temel Psikolojik Danışma Becerisi: Soru Sorma
5) Temel Psikolojik Danışma Becerisi: Teşvik Etme
6) Temel Psikolojik Danışma Becerisi: İçerik Yansıtma
7) Temel Psikolojik Danışma Becerisi: Duygu Yansıtma
8) Temel Psikolojik Danışma Becerisi: Özetleme
9) Temel Psikolojik Danışma Becerilerinin Uygulanması ve Bütünleştirilmesi-I
10) Temel Psikolojik Danışma Becerilerinin Uygulanması ve Bütünleştirilmesi-II
11) İleri Düzey Psikolojik Danışma Becerileri: Yüzleştirme
12) İleri Düzey Psikolojik Danışma Becerileri: Kendini Açma ve Anlık Olma
13) İleri Düzey Psikolojik Danışma Becerileri: Odaklanma, Yorumlama, Geribildirim ve Bilgi Verme
14) Psikolojik Danışma Becerilerinin Uygulanması ve Psikolojik Danışma Süreci ile Bütünleştirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Egan, G. (1998). The skilled helper : A problem-management approach to helping. (6th ed.) Pacific Groove : Brooks/Cole.
2. Hill, C. E. & O’Brien, K.M. (1999). Helping skills : Facilitating exploration, insight and action. Washington, DC : American Psychological Association.
3. Ivey, A. E. & Ivey, M. B. (1999). Intentional interviewing and counseling; Facilitating client development in a multicultural society. California: Brooks/Cole.

Diğer Kaynaklar: 1.Meier, S. T. & , Davis, S.R. (2001). The elements of counseling. Canada : Brooks/Cole.
2. Hackney, H. ve Cormier, S. (2009). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psikolojik yardım süreci el kitabı. (Ed. Tuncay Ergene), Mentis Yayıncılık, Ankara

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 3 % 30
Ara Sınavlar 2 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Ödevler 8 10 80
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 124

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. 4
2) Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. 5
3) Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. 3
4) Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. 5
5) Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. 5
6) Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. 5
7) Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. 5
8) Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar 4
9) Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. 5
10) Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. 4
11) Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. 3
12) Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. 3
13) Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. 2
14) Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. 2
15) Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. 3