REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CNG2006 | Meslek Etiği ve Yasal Konular | Bahar | 2 | 0 | 2 | 4 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BETÜL TANACIOĞLU AYDIN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders, katılımcılara mesleki etik alanı, ACA, ASCA ve TPDRD Etik Kurallarının içeriği ve etik karar verme süreci hakkında temel bilgiler sunmaktadır. Dersin amacı, katılımcının genel etik gelişimine katkıda bulunmaktır. Ayrıca, yasal sorumluluklar ve yükümlülükler, mesleki etik standartlar ve çağdaş toplumda genel mesleki davranış ile ilgili konular ele alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1.Öğrencileri psikolojik danışma mesleğiyle ilgili etik, yasal ve mesleki konularla tanıştırmak ve onlara daha bilinçli mesleki kararlar vermeleri için bir temel sağlamak. 2.Öğrencilere karşılaştıkları/karşılaşacakları mesleki durumlarda etik kararlar vermeleri için felsefi bir temel sağlamak. 3.Öğrencilere psikolojik danışma ile ilgili etik, yasal ve mesleki konuları tartışma fırsatı sağlamak. 4.Öğrencilere, psikolojik danışman olarak karşılaşabilecekleri etik ve mesleki sorunları içeren bir dizi durum ve soru sunmak. 5.Bu durumları ve soruları psikolojik danışma etik kodları açısından analiz etmek ve böylece öğrencilerin psikolojik danışma etik kodları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak |
Bazı meslek örgütlerinin etik kuralları, etik yaklaşımın temelleri, kişisel değerlerin psikolojik danışma sürecine etkisi, danışan hakları ve psikolojik danışmanın sorumlulukları, psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki yasal konuları, etiğe uygun karar verme. Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri Örnek Olay İncelemesi ☐ Teknoloji Destekli Öğrenme Ders Okuma Simülasyon Tartışma Bireysel Çalışma |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş; tanışma, ders içeriği, kaynaklar ve değerlendirme hakkında bilgi | |
2) | Profesyonel Etiğe Giriş | Readings: ACA Code of Ethics |
3) | Birey Olarak Psikolojik Danışman Olmak ve Profesyonel Olarak Psikolojik Danışman Olmak | 1. Etik Otobiyografi |
4) | Değerler ve Yardım İlişkisi | |
5) | Çok Kültürlü Perspektifler ve Çeşitlilik Konuları | |
6) | Danışan Hakları ve Psikolojik Danışman Sorumlulukları | |
7) | PDR alanındaki temel etik sorunlar ve Hukuksal düzenlemeler | |
8) | Gizlilik, etik ve yasal sorunlar. | |
9) | Çok yönlü ilişkiler. | |
10) | Sınırları Yönetme ve Çoklu İlişkiler | |
11) | Profesyonel Yeterlilik ve Eğitim | Yapay Zeka Makalesi ve Sunumu |
12) | Sunumlar - Tartışma | |
13) | Sunumlar - Tartışma | 2. Etik Otobiyografi |
14) | Değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | • Corey, G., Schneider Corey, M., Corey, C. (2019). Issues and ethics in the helping professions (10th ed). USA: Cengage Learning. • American Counselor Association (ACA) Code of Ethics • American School Counselor Association (ASCA) Code of Ethics • Turkish Counseling and Guidance Association (TPDRD) Code of Ethics • Çetinkaya, R. (2019). Psikolojik Danışmanlıkta Meslek Etiği ve Yasal Konular. Pegem Akademi Yayıncılık: İstanbul. • Eren Gümüş, A. & Gümüş, M. A. (2018). Psikolojik Danışmada Etik ve Hukuk. On İki Levha Yayıncılık: İstanbul. |
Diğer Kaynaklar: | • Corey, G., Schneider Corey, M., Corey, C. (2019). Issues and ethics in the helping professions (10th ed). USA: Cengage Learning. • American Counselor Association (ACA) Code of Ethics • American School Counselor Association (ASCA) Code of Ethics • Turkish Counseling and Guidance Association (TPDRD) Code of Ethics • Çetinkaya, R. (2019). Psikolojik Danışmanlıkta Meslek Etiği ve Yasal Konular. Pegem Akademi Yayıncılık: İstanbul. • Eren Gümüş, A. & Gümüş, M. A. (2018). Psikolojik Danışmada Etik ve Hukuk. On İki Levha Yayıncılık: İstanbul. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 3 | % 40 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 4 | 8 | 32 |
Sunum / Seminer | 1 | 3 | 3 |
Ödevler | 3 | 6 | 18 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 111 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. | 4 |
2) | Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. | 5 |
3) | Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. | 4 |
4) | Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. | 3 |
5) | Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. | 4 |
6) | Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. | 4 |
7) | Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. | 5 |
8) | Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar | 5 |
9) | Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. | 5 |
10) | Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. | 5 |
11) | Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. | 5 |
12) | Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. | 5 |
13) | Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. | 5 |
14) | Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. | 3 |
15) | Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. | 2 |