LOJİSTİK YÖNETİMİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC3092 Çocukluk ve Gençlik Kültürü Sosyolojisi Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI
Dersin Amacı: Dersin temel amacı, öğrencilerin çocukluk sosyolojisi alanındaki araştırma ve temel süreçlere ilişkin anlayışlarını derinleştirmektir. Ders, öğrencilere çocuklarla ilgili sosyal konuları anlamaları için teorik altyapı sağlamakta ve çocuklarla ve çocuklar üzerine yapılan araştırmalara çocuk temelli bir bakış açısı önermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Derin sonunda öğrenciler :
1. Çocukluğa ilişkin temel sosyolojik yaklaşımları tanır.
2. Zaman içinde çocukluğa ilişkin değişen bakış açısını tanımlar
3. Çocuklukla ilgili çeşitli araştırma alanlarını anlar
4. Çocukların katılımına ilişkin tartışmalara aşina olur
5. Çocuklarla ilgili sosyal konulara çocuk temelli bir yaklaşım geliştirir.

Dersin İçeriği

Bu ders, çocukluk kavramlarının nasıl geliştiğine ve bugün toplumda çocukların rollerinin nasıl anlaşıldığına odaklanarak, çocukluğun sosyolojik bir perspektiften derinlemesine bir incelemesini sunmaktadır. Öğrenciler, tarihsel değişimleri ve çağdaş görüşleri inceleyerek, çocukluk çalışmalarını şekillendiren başlıca sosyolojik teoriler ve yaklaşımlarla tanışacaklardır. Çeşitli araştırma alanlarını inceleyerek, öğrenciler çocukların katılımı ve eylemliliği ile ilgili kritik tartışmalar hakkında fikir sahibi olacak ve nihayetinde çocukları etkileyen sosyal sorunları ele alırken çocuk merkezli bir yaklaşım uygulamayı öğreneceklerdir. Bu ders, öğrencileri modern toplumda çocukların yaşamlarını çevreleyen karmaşıklıkları anlamak ve bunlarla ilgilenmek için gerekli analitik araçlarla donatmayı hedefler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş No readings assigned for Week 1
2) Tarihte Çocukluk Postman, Neil. 1985. ‘The Disappearance of Childhood’. Childhood Education 61 (4): 286–93. https://doi.org/10.1080/00094056.1985.10520201. Cunningham, Hugh. 1998. ‘Histories of Childhood’. The American Historical Review 103 (4): 1195–1208. https://doi.org/10.2307/2651207.
3) Çocukluğa Gelişimsel Bakış ve Sosyalizasyon Kuramları Corsaro, William A. 1997. The Sociology of Childhood, pp. 5-27. Los Angeles: SAGE Publications. James, Allison. 2013. Socialising Children. Studies in Childhood and Youth, pp. 1-22. London: Palgrave Macmillan UK Woodhead, Martin. 2009. ‘Child Development and the Development of Childhood’. In The Palgrave Handbook of Childhood Studies, edited by J. Qvortrup, W. Corsaro, and M. Honig, pp. 46–61. United Kingdom: Palgrave Macmillan UK. Yılmaz, Ayşe. 2021. ‘Discussions on the Research Perspectives and the Children’s Agency in Sociology of Childhood With Relation to Child Actors’. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi 24 (2): pp.422–449. https://doi.org/10.18490/sosars.927280.
4) Çocukluk Sosyolojisinin Ortaya Çıkışı: Yeni Paradigma James, Allison, and Alan Prout. 1997. ‘A New Paradigm for the Sociology of Childhood? Provenance, Promise and Problems’. In Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood, edited by Alan Prout and Allison James, pp. 7–32. London: Falmer Press. Spyrou, Spyros, Rachel Rosen, and Daniel Thomas Cook. 2018. ‘Introduction: Reimagining Childhood Studies: Connectivities… Relationalities… Linkages…’. In Reimagining Childhood Studies, edited by Spyros Spyrou, Rachel Rosen, and Daniel Thomas Cook, pp. 1–20. UK: Bloomsbury Academic. Spyrou, Spyros. 2018. Disclosing Childhoods, pp. 15-52. London: Palgrave Macmillan UK. James, Allison, and Adrian L. James. 2012. Key Concepts in Childhood Studies, pp. 19-20. London: SAGE.
4) Okul yaşamında iş yaşamına geçiş Furlong, A., & Cartmel, F. (2006). Young people and social change: New perspectives. Buckingham, UK: Open University Press. Ch.3 (pp.34-52) UNDP (2008). Youth in Turkey: Turkey 2008 Human Development Report. Ankara: United Nations Development Programme in Turkey. Ch. 4 (pp. 53-74) Ecevit et al. (2003) Professional women in computer programming occupations: The case of Turkey. Career Development International, 8(2), pp. 78-87
5) Domestik Dönüşüm Furlong, A., & Cartmel, F. (2006). Young people and social change: New perspectives. Buckingham, UK: Open University Press. Ch.4 (pp.53-70) Salehi-Isfahani & Egel (2009). Beyond Statism: Toward a new social contract for Iranian youth. In N. Dhillon & T. Yousef. (Eds.). Generation in waiting: Youth inclusion in the Middle East, pp. 39-66.Washington, DC: Brookings Institution Press.
5) Çocuk Hakları, Katılım ve Demokratikleşme Wall, John. 2021. Give Children the Vote: On Democratizing Democracy, pp.1-10. London ; New York: Bloomsbury Academic. Larkins, Cath. 2014. ‘Enacting Children’s Citizenship: Developing Understandings of How Children Enact Themselves as Citizens through Actions and Acts of Citizenship’. Childhood 21 (1): 7–21. https://doi.org/10.1177/0907568213481815. Hart, Roger A. 1992. ‘Children’s Participation from Tokenism to Citizenship’. Innocenti Essays, no. No.4. Archard, David. 2004. Children: Rights and Childhood, pp.53-69. London; New York: Routledge. Hanson, Karl. 2022. ‘Reinventing Children’s Rights’. Childhood 29 (2): 149–56. https://doi.org/10.1177/09075682221098593.
6) Çocukluk, Toplumsal Cinsiyet ve Çocuk Kitapları Pawłowska, Joanna. 2021. ‘GENDER STEREOTYPES PRESENTED IN POPULAR CHILDREN’S FAIRY TALES’. Society Register 5 (2): 155–70. https://doi.org/10.14746/sr.2021.5.2.10. Kuykendal, Leslee Farish, and Brian Sturm. 2007. ‘We Said Feminist Fairy Tales, Not Fractured Fairy Tales! The Construction of the Feminist Fairy Tale: Female Agency over Role Reversal’. In . Fisher, Jerilyn, and Ellen S. Silber. 2000. ‘Good and Bad Beyond Belief: Teaching Gender Lessons through Fairy Tales and Feminist Theory’. Women’s Studies Quarterly 28 (3/4): 121–36.
6) Gençlik ve Sağlık Furlong, A., & Cartmel, F. (2006). Young people and social change: New perspectives. Buckingham, UK: Open University Press. Ch.6 (pp. 87-103). UNDP (2008). Youth in Turkey: Turkey 2008 Human Development Report. Ankara: United Nations Development Programme in Turkey. Ch. 3 (pp. 43-51).
7) Ara Sınav All readings, lecture notes, powerpoints, handouts from weeks 1-6
7) Çocukluk, Eğitim ve Eşitsizlikler Lareau, Annette. 2003. Unequal Childhoods: Class, Race, and Family Life, pp. 1-32. Berkeley: University of California Press. Kustatscher, Marlies. 2017. ‘Young Children’s Social Class Identities in Everyday Life at Primary School: The Importance of Naming and Challenging Complex Inequalities’. Childhood 24 (3): 381–95. https://doi.org/10.1177/0907568216684540. Harker, Richard. 1990. ‘Bourdieu - Education and Reproduction’. In An Introduction to the Work of Pierre Bourdieu: The Practice of Theory, edited by Richard Harker, Cheleen Mahar, and Chris Wilkes, pp. 86–108. London: Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1007/978-1-349-21134-0_4.
8) Gençlerin yaşam stilleri Furlong, A., & Cartmel, F. (2006). Young people and social change: New perspectives. Buckingham, UK: Open University Press. Ch.5 (pp. 71-86).
8) İşçi Çocuklar Degirmencioglu, Serdar M., Hakan Acar, and Yüksel Baykara Acar. 2010. ‘Extreme Forms of Child Labour in Turkey’. In Child Slavery Now A Contemporary Reader, edited by Gary Craig, 215–26. Policy Press. https://bristoluniversitypressdigital.com/display/book/9781847429469/ch013.xml. Eriksen, Sissel H, and Emebet Mulugeta. 2021. ‘Leisure Time of Working Children in Addis Ababa’. Childhood 28 (3): 395–408. https://doi.org/10.1177/09075682211029992. James, Allison, Chris Jenks, and Alan Prout. 1998. Theorizing Childhood, pp. 101-123. Cambridge: Polity Press. Jijon, Isabel. 2020. ‘The Priceless Child Talks Back: How Working Children Respond to Global Norms against Child Labor’. Childhood 27 (1): 63–77. https://doi.org/10.1177/0907568219870582
9) Çocukluk, Aktivizm ve İklim Adaleti Holmberg, Arita, and Aida Alvinius. 2020. ‘Children’s Protest in Relation to the Climate Emergency: A Qualitative Study on a New Form of Resistance Promoting Political and Social Change’. Childhood 27 (1): 78–92. https://doi.org/10.1177/0907568219879970. Spyrou, Spyros. 2020. ‘Children as Future-Makers’. Childhood 27 (1): 3–7. https://doi.org/10.1177/0907568219884142. Hart, Roger A. 1997. Children’s Participation: The Theory and Practice of Involving Young Citizens in Community Development and Environmental Care, pp. 3-26. UNICEF. (Nolas, Sevasti-Melissa, Christos Varvantakis, and Vinnarasan Aruldoss. 2016. ‘(Im)Possible Conversations? Activism, Childhood and Everyday Life’. Journal of Social and Political Psychology 4 (1): p. 252–65. https://doi.org/10.5964/jspp.v4i1.536.
9) Gençlik ve Suç Furlong, A., & Cartmel, F. (2006). Young people and social change: New perspectives. Buckingham, UK: Open University Press. Ch.7 (pp. 104-120).
10) Topluma katılım Furlong, A., & Cartmel, F. (2006). Young people and social change: New perspectives. Buckingham, UK: Open University Press. Ch.8 (pp. 121-137).
10) Çocukluk ve Dijitalleşme Moinian, Farzaneh. 2006. ‘The Construction of Identity on the Internet: Oops! I’ve Left My Diary Open to the Whole World!’ Childhood 13 (1): 49–68. https://doi.org/10.1177/0907568206058610. Palfrey, John, and Urs Gasser. 2008. Born Digital: Understanding the First Generation of Digital Natives, pp. 1-15. New York: Basic Books. Demiral, Seran. 2019. ‘“In Virtual Space, You Will Never Die!”’ International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies 6 (December): p.40–50. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.6835.
11) Araştırma 1: Çocukluk Çalışmalarında Yöntem Punch, Samantha. 2002. ‘Research with Children: The Same or Different from Research with Adults?’ Childhood 9 (3): 321–41. https://doi.org/10.1177/0907568202009003005. Harvey, Peter Francis, and Annette Lareau. 2020. ‘Studying Children Using Ethnography: Heightened Challenges and Balancing Acts’. Bulletin of Sociological Methodology/Bulletin de Méthodologie Sociologique 146 (1): 16–36. https://doi.org/10.1177/0759106320908220. Simon, Alice. 2020. ‘Are Children Interviewees Just Like Any Others?’ Bulletin of Sociological Methodology/Bulletin de Méthodologie Sociologique 146 (1): 81–98. https://doi.org/10.1177/0759106320908223.
11) Altkültürler Hebdige, Dick (1979). Subculture: Meaning of style. Florence, KY, USA: Routledge. Ch.1-4 (pp. 1-72).
12) Araştırma 2: Çocukluk Çalışmalarında Etik Bodén, Linnea. 2021. ‘On, to, with, for, by: Ethics and Children in Research’. Children’s Geographies 0 (0): pp. 1–16. https://doi.org/10.1080/14733285.2021.1891405. Graham, Anne, Mary Ann Powell, Donnah Anderson, Robyn Fitzgerald, Nicola J Taylor, UNICEF, and Office of Research. 2013. Ethical Research Involving Children, pp.11-25.
12) Altkültürler Hebdige, Dick (1979). Subculture: Meaning of style. Florence, KY, USA: Routledge. Ch.5-conclusion (pp. 73-140).
13) Proje Sunumları (10 dakika) Gençlik kültürü üzerine sunum hazırlama
13) Öğrenci Sunumları No readings assigned for Week 13
14) Proje Sunumları (10 dakika) Gençlik kültürü üzerine sunum hazırlama
14) Öğrenci Sunumları No readings assigned for Week 14

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Corsaro, William A. 1997. The Sociology of Childhood. Los Angeles: SAGE Publications.
Spyrou, Spyros, Rachel Rosen, and Daniel Thomas Cook. 2018. Reimagining Childhood Studies. UK: Bloomsbury Academic
Diğer Kaynaklar: Additional readings will be provided.

Ek okumalar dersin hocası tarafından verilecektir.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ödev 4 % 50
Sunum 1 % 10
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 2 5 10
Proje 1 20 20
Ödevler 4 4 16
Ara Sınavlar 1 15 15
Rapor Teslimi 1 8 8
Toplam İş Yükü 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek
2) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek
3) İş süreçlerini ayıt edebilmek ve süreç tasarlama, planlama ve uygulama bilgisine sahip olmak.
4) Lojistik yönetimi alanında gerekli bilgi ve iletişim teknolojileri araçlarını kullanmak.
5) Lojistik kavramının bileşenlerini ayırt edebilme, ve uyum halinde bir bütün oluşturmasının önemini anlamak.
6) İş hayatında üretkenliği artırmaya yönelik gereksinimlerin farkında olmnak
7) Karmaşık durumlar karşısında yenilikçi ve yaratıcı düşünce yapısına sahip olmak 4
8) Hem yerel hem uluslararası boyutta düşünce ve davranış geliştirebilmek
9) Küreselleşme ve Lojistik Yönetimi arasındaki çift yönlü etkileşimi anlamak ve verimli bir yönetim için kullanmak.
10) En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek 2
11) İş etiğinin önemini kavramak, iş etiğini akademik dünyanın ve iş hayatının temel ögesi olarak uygulamak