REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC1053 | Sosyoloji | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. MİNE ÖZAŞÇILAR |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. MİNE ÖZAŞÇILAR Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Dersin amacı: 1)Sosyoloji biliminin ve sosyologların toplumu inceleme yollarının tanıtılması 2)Sosyoloji biliminde kullanılan teori ve metotlarla ilgili bilgi kazandırılması 3)Toplumsal konularda eleştirisel bakış açısı kazandırılması ve tartışmaya yer verilmesi 4)Kültürün ve toplumsal yapıların toplumun bireyleri üzerindeki etkisinin incelenmesi 5)Toplumsal eşitsizliklerin tanınması ve bu eşitsizlikler çercevesinde ırk, sınıf, cinsiyet ve cinsellik konularının değerlendirilmesi 6)Toplumsal sistemlerin işleyişi ve bu sistemlerdeki olası değişikliklerin etkileri uzerine bilgi kazandırılması ve farklı görüslerin ele alınmasıdır |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu derste başarılı olan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar: 1)Sosyoloji biliminin temel terminolojisinin ve kapsamı 2)Kültürlerin, toplumsallaşmanın ve toplumsal yapıların insan davranışlarını nasıl etkilediğnin kavranması 3)Sosyolojik teorilerin toplumsal sınıflar, sapkınlık, ırk, cinsiyet gibi konularda uygulanması 4)Sosyologların toplumun birincil dereceden kurumlarını inceleme yollarının tanıtılması (din, ekonomi, siyasi sistemler, aile ve iş gibi) 5)Öğrencilerin sosyolojik teorileri ve toplumsal perspektifleri kendi alanlarında uygulanmalarının teşvik edilmesi |
Bu ders sosyoloji biliminin temel konularını ele alır. Toplum bilimi olan sosyoloji, toplumsal kurumlar, kültürler, gruplar ve bireyler arasındaki ilişkileri inceler.Eşit olmayan güç ilişkilerinin toplumsal ve bireysel hayatları nasıl etkilediği ile ilgilenir. Sosyologlar toplumsal hayatları incelemek ve açıklamak için birçok farklı teori ve metot geliştirmişlerdir. Bu derste sosyolojinin temel araştırma alanına giren konulara yer verilecek, sosyolojinin temel metotları açıklanacak ve farklı açıklamalara sahip teoriler incelenecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: dersin ve içeriğinin tanıtımı | Chapter 1 |
2) | Giriş: sosyolojide metotlar | Chapter 2 & 3 |
3) | Toplumlar | Chapter 4 |
4) | Kültürler | Chapter 5 |
5) | Toplumsal gruplar, kurumlar ve ağ toplumları | Chapter 6 |
6) | Vize sinavi | |
7) | Toplumsal bölünme ve Toplumsal Tabakalaşma | Chapter 8 &10 |
8) | İletişim ve Yeni Medya | Chapter 22 |
9) | Ekonomi, Çalışma ve Tüketim | Chapter 15 |
10) | Cinsiyet ve Cinsellik | Chapter 12 |
11) | 2. vize sınavı | |
12) | Yaş sınıflandırması: Çocukluk ve Yaşlılık | Chapter 13 |
13) | Aile kurumu ve kişisel kültürler | Chapter 18 |
14) | Irkçılık, etnikçilik ve göçler | Chapter 11 |
Ders Notları / Kitaplar: | Textbook : Sociology: A Global Introduction, John J. Macionis & Ken Plummer, Pearson Prentice Hall. |
Diğer Kaynaklar: | "." |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Ara Sınavlar | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 122 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. | 3 |
2) | Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. | 3 |
3) | Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. | 3 |
4) | Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. | 4 |
5) | Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. | 2 |
6) | Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. | 2 |
7) | Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. | 2 |
8) | Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar | 2 |
9) | Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. | 3 |
10) | Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. | 2 |
11) | Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. | 3 |
12) | Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. | 2 |
13) | Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. | 2 |
14) | Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. | 2 |
15) | Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. | 2 |