PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY2097 İstatistik Yöntemleri ve Uygulamaları I Güz 2 2 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BAHAR TANYAŞ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi BAHAR TANYAŞ
Dr. Öğr. Üyesi BEYZA TEPE COMOGLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Dönemin sonunda, öğrenciler:
•Psikologların istatistiği anlamaya ve kullanmaya neden ihtiyacı olduğunu açıklamak
•Çevrimiçi veri toplama araçları kullanarak veri setini istatistik programına hazırlamak.
•Veri setlerini tanımlamak ve özetlemek için tanımlayıcı istatistiği kullanmak.
•Çıkarsamalı istatistiğin kullanımının altında yatan temel kavramıları anlamak.
•z-testi uygulamak ve yorumlamak

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrencilerin aşağıda belirtilenleri anlayabilmesi (ve uygulanabilir olduğunda örnekler verebilmesi) beklenir:
1.İstatistik nedir?
2.Psikoloji öğrencilerinin neden istatistik öğrenmeye ihtiyaçları vardır?
3.Değişkenler
4.Ayrık ve sürekli değişkenler
5.Değerlendirme ölçekleri
6.Popülasyonlar ve örneklemler nedir?
7.İstatistik ve parametreler nedir?
8.Örneklem istatistiğinin popülasyon istatistiği ile nasıl ilgisi vardır?
9.Sıklık dağılımı nedir?
10.Grafik ve tablo kullanarak sıklık dağılımı nasıl gösterilebilir?
11.Farklı sıklık dağılımları için yüzde ve oran hesaplayabilmek
12.Popülasyonlar için sıklık dağılımı göstermek
13.Sıklık dağılımlarının farklı çeşitlerinin özelliklerini tanımlayabilmek
14.Merkezi eğilimin üç ölçümünü hesaplayabilmek: orta, mediyan ve mod
15. Farklı sıklık dağılımları için merkezi eğilimin uygun eğili ölçümünü seçebilmek
16. Değişkenlik fikrini açıklayabilmek
17.Çeşitlilik, eşdeğer ayrımlar arasının ve standard sapmanın değişkenliği
18.Çeşitliliği, eşdeğer ayrımlar arasını ve standard sapmayı hesaplayabilmek
19.z skorun ne olduğunu açıklayabilmek
20.z skorun neden yararlı olduğunu açıklayabilmek
21.z skorü ham veriden hesaplamayı ve tam tersini yapabilmek
22.Normal dağılımı olan veride z skorun olasılık dağılımı ile nasıl ilgili olduğunu açıklayabilmek
23.Çıkarımsal istatistikte olasılığın neden önemli olduğunu açıklayabilmek
24.Populasyon skor dağılımının örneklem ortalama dağılımı ile nasıl ilgili olduğunu açıklayabilmek
25.Standard yanılma kavramını açıklayabilmek
26.Standard yanılmayı hesaplayabilmek
27.Hipotezin nasıl test edileceğini açıklayabilmek
28.Alfa seviyesini açıklayabilmek (anlamlılık düzeyi)
29.Hipotezi değerlendirmek için z score kullanabilmek
30.Örneklem verisinin popülasyon parametresi hakkında çıkarım yapmada nasıl kullanılacağını açıklayabilmek

Dersin İçeriği

1.İstatistiğe Giriş
2.Sıklık Dağılımı
3.Merkez eğilimi
4.Veri değişkenliği
5.z skor
6.Olasılık ve örneklem
7.Hipotez testi
8.t-test

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İstatistiğe Giriş
2) Frekans dağılımı
3) Merkez eğilimi ölçümü
4) Veri değişkenliği
5) Veri değişkenliği
6) ARA SINAV
7) Z-puanı
8) Olasılık ve Örneklem
9) Örneklem ortalamaları dağılımı
10) Standart sapma ve Standart yanılma
11) ARA SINAV
12) Hipotez testi
13) Hipotez testi
14) Konu tekrarı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Required Text: Gravetter, F.J. & Wallnau, L.B.. Statistics for the Behavioral Sciences. (International Edition- 2012 or newer versions). Belmont, CA: Wadsworth.

Supplementary Texts:
Howitt, D. & Cramer, D. Introduction to SPSS in Psychology (7th edition) Pearson Publications

Suggested book:
Online e-book for free:
Andy Field, Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics
https://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=c0Wk9IuBmAoC&oi=fnd&pg=PP2&dq=andy+field+discovering+statistics+using+spss&ots=LbFnNIYsYA&sig=BY0cTNKHtpeq3_8JlEWWDPBkBh0&redir_esc=y#v=onepage&q=andy%20field%20discovering%20statistics%20using%20spss&f=false
Diğer Kaynaklar: Powerpoint slides will be provided to supplement course reading

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 2
Laboratuar 14 % 3
Ara Sınavlar 2 % 50
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Laboratuvar 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 84
Ara Sınavlar 2 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 144

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. 2
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 1
3) Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. 1
4) Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). 5
5) Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. 1
6) Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik).
7) Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. 5
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. 2
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.