EĞİTSEL TASARIM VE DEĞERLENDİRME (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EDT5105 | Uzaktan Eğitim: Kuram, Araştırma ve Uygulama | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ALİ ŞİMŞEK |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ÖZGÜR ERKUT ŞAHİN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin genel amacı; uzaktan eğitimin kavramsal çerçevesi, alanda yapılan araştırmalar ve dünyadaki önemli uygulamalar hakkında kapsamlı bir anlayış kazanmaları konusunda öğrencilere yardımcı olmaktır |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin aşağıdaki yeterlikleri kazanmaları beklenmektedir: 01. Açık ve uzaktan öğrenmeyle ilgili kavramları tanımlayabilme 02. Uzaktan eğitimin güçlü ve zayıf yönlerini tartışabilme 03. Uzaktan eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki tarihçesini özetleyebilme 04. Açık ve uzaktan öğrenmeyle ilgili başlıca kuramları açımlayabilme 05. Uzaktan eğitim sistemlerinin temel bileşenlerini betimleyebilme 06. Açık ve uzaktan öğrenmede kullanılan teknolojileri açıklayabilme 07. Uzaktan eğitimin yönetim ve örgütlenme modellerini betimleyebilme 08. Açık ve uzaktan öğrenmede eğitimci ve öğrenci rollerini açıklayabilme 09. Açık ve uzaktan öğrenmenin tasarımına ilişkin ilkeleri ayrıntılandırabilme 10. Uzaktan eğitim alanında karşılaşılan önemli sorunları tartışabilme 11. Açık ve uzaktan öğrenmeyle ilgili araştırmaları değerlendirebilme 12. Uzaktan eğitim alanındaki güncel gelişme ve eğilimleri tartışabilme |
Giriş ve temel kavramlar Uzaktan eğitimin güçlü ve zayıf yönleri Uzaktan eğitimin dünyada ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi Uzaktan eğitimle ilgili kuramlar Uzaktan eğitimde geleneksel uygulamalar Uzaktan eğitimde güncel teknolojiler Arasınav Değişik ülkelerde uzaktan eğitim Uzaktan eğitimde yönetim ve örgütlenme modelleri Uzaktan eğitimde öğrenci ve eğitimci rolleri Açık ve uzaktan öğrenmenin tasarımı Açık erişimli kaynaklar ve kitlesel açık çevrimiçi dersler Uzaktan eğitimde araştırma ve geliştirme Uzaktan eğitimde güncel konular, gelişmeler ve eğilimler |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş ve temel kavramlar | Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age. |
2) | Uzaktan eğitimin güçlü ve zayıf yönleri | Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age. |
3) | Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi | Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age. |
4) | Uzaktan eğitim kuramları | Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age. |
5) | Uzaktan eğitimin uygulama biçimleri | Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age. |
6) | Açık ve uzaktan öğrenme teknolojileri | Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age. |
7) | Arasınav | Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age. |
8) | Değişik ülkelerde uzaktan eğitim | Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age. |
9) | Uzaktan eğitimde yönetim ve örgüt modelleri | Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age. |
10) | Uzaktan eğitimde öğrenci ve eğitimci rolleri | Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age. |
11) | Açık ve uzaktan öğrenmenin tasarımı | Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age. |
12) | Uzaktan eğitimde açık erişimli kaynaklar | Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age. |
13) | Uzaktan eğitimde araştırma ve geliştirme | Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age. |
14) | Uzaktan eğitimde güncel eğilimler | Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age. |
Ders Notları / Kitaplar: | Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age. |
Diğer Kaynaklar: | Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 42 | % 10 |
Ödev | 2 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 | 588 |
Ödevler | 2 | 50 | 100 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 694 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Öğrenme ve öğretim uygulamalarında tasarım ilkelerini kullanarak etkili öğretim süreçleri geliştirebilir. | 2 |
2) | Öğrenme sistemleri tasarımına ilişkin kuramları ve modelleri analiz ederek yenilikçi eğitim ortamları oluşturabilir. | |
3) | Eğitimde ölçme ve değerlendirme süreçlerini bilimsel temellere dayandırarak geçerli ve güvenilir ölçüm araçları geliştirebilir. | 2 |
4) | Eğitsel değişimi desteklemek amacıyla tasarım ve eylem araştırmaları yürüterek kanıta dayalı çözümler | 4 |
5) | Güncel eğitsel tasarım araştırmalarını takip ederek yeni yaklaşımları değerlendirebilir ve uygulamaya entegre edebilir. | 5 |
6) | Eğitimde ölçme ve değerlendirme yöntemlerini analiz ederek uygun modelleri seçebilir ve uygulayabilir. | 2 |
7) | Bilgisayar destekli sınav sistemlerini analiz ederek teknoloji tabanlı değerlendirme süreçlerini geliştirebilir. | 1 |
8) | Eğitsel değerlendirmelerde çok değişkenli araştırma yöntemlerini kullanarak kapsamlı analizler yapabilir. | 1 |
9) | Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor becerileri değerlendirmek için uygun ölçme araçları geliştirebilir ve uygulayabilir. | 1 |
10) | Eğitsel ölçme ve değerlendirmedeki güncel gelişmeleri inceleyerek ulusal ve uluslararası bağlamda eleştirel bir bakış açısı kazanabilir. | 2 |
11) | Eğitim programlarının etkinliğini artırmak için öğretim kurgusu oluşturma ve öğrenme tasarımı süreçlerini yönetebilir. | |
12) | Eğitimde veri analitiği ve araştırma tekniklerini kullanarak ölçme ve değerlendirme süreçlerini iyileştirebilir. | |
13) | Disiplinler arası yaklaşımları kullanarak eğitim politikaları ve öğrenme sistemlerine yönelik özgün çözümler üretebilir. | |
14) | Eğitimde etik ve adil değerlendirme ilkelerini gözeterek kapsayıcı ölçme-değerlendirme uygulamaları geliştirebilir. | |
15) | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak eğitsel tasarım ve değerlendirme alanında özgün bir tez çalışması yürütebilir. | |
16) | Araştırma bulgularını akademik ve profesyonel platformlarda paylaşarak eğitim alanına katkıda bulunabilir. |