EĞİTSEL TASARIM VE DEĞERLENDİRME (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDT5105 Uzaktan Eğitim: Kuram, Araştırma ve Uygulama Güz
Bahar
3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ALİ ŞİMŞEK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ÖZGÜR ERKUT ŞAHİN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin genel amacı; uzaktan eğitimin kavramsal çerçevesi, alanda yapılan araştırmalar ve dünyadaki önemli uygulamalar hakkında kapsamlı bir anlayış kazanmaları konusunda öğrencilere yardımcı olmaktır

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin aşağıdaki yeterlikleri kazanmaları beklenmektedir:
01. Açık ve uzaktan öğrenmeyle ilgili kavramları tanımlayabilme
02. Uzaktan eğitimin güçlü ve zayıf yönlerini tartışabilme
03. Uzaktan eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki tarihçesini özetleyebilme
04. Açık ve uzaktan öğrenmeyle ilgili başlıca kuramları açımlayabilme
05. Uzaktan eğitim sistemlerinin temel bileşenlerini betimleyebilme
06. Açık ve uzaktan öğrenmede kullanılan teknolojileri açıklayabilme
07. Uzaktan eğitimin yönetim ve örgütlenme modellerini betimleyebilme
08. Açık ve uzaktan öğrenmede eğitimci ve öğrenci rollerini açıklayabilme
09. Açık ve uzaktan öğrenmenin tasarımına ilişkin ilkeleri ayrıntılandırabilme
10. Uzaktan eğitim alanında karşılaşılan önemli sorunları tartışabilme
11. Açık ve uzaktan öğrenmeyle ilgili araştırmaları değerlendirebilme
12. Uzaktan eğitim alanındaki güncel gelişme ve eğilimleri tartışabilme

Dersin İçeriği

Giriş ve temel kavramlar
Uzaktan eğitimin güçlü ve zayıf yönleri
Uzaktan eğitimin dünyada ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi
Uzaktan eğitimle ilgili kuramlar
Uzaktan eğitimde geleneksel uygulamalar
Uzaktan eğitimde güncel teknolojiler
Arasınav
Değişik ülkelerde uzaktan eğitim
Uzaktan eğitimde yönetim ve örgütlenme modelleri
Uzaktan eğitimde öğrenci ve eğitimci rolleri
Açık ve uzaktan öğrenmenin tasarımı
Açık erişimli kaynaklar ve kitlesel açık çevrimiçi dersler
Uzaktan eğitimde araştırma ve geliştirme
Uzaktan eğitimde güncel konular, gelişmeler ve eğilimler

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve temel kavramlar Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age.
2) Uzaktan eğitimin güçlü ve zayıf yönleri Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age.
3) Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age.
4) Uzaktan eğitim kuramları Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age.
5) Uzaktan eğitimin uygulama biçimleri Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age.
6) Açık ve uzaktan öğrenme teknolojileri Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age.
7) Arasınav Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age.
8) Değişik ülkelerde uzaktan eğitim Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age.
9) Uzaktan eğitimde yönetim ve örgüt modelleri Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age.
10) Uzaktan eğitimde öğrenci ve eğitimci rolleri Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age.
11) Açık ve uzaktan öğrenmenin tasarımı Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age.
12) Uzaktan eğitimde açık erişimli kaynaklar Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age.
13) Uzaktan eğitimde araştırma ve geliştirme Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age.
14) Uzaktan eğitimde güncel eğilimler Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center. Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi. Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth. Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge. Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center.
Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.
Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth.
Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge.
Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age.
Diğer Kaynaklar: Burns, M. (2023). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods (2nd ed.). Washington, DC: Education Development Center.
Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Karataş, S. ve Kılıç-Çakmak, E. (Ed.). (2020). Açık ve uzaktan öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.
Moore, M. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). Belmond, CA: Wadsworth.
Moore, M. G. & Diehl, W.C. (Eds.). (2019). Handbook of distance education (4th ed.). Abingdon: Routledge.
Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 42 % 10
Ödev 2 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 42 588
Ödevler 2 50 100
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 694

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Öğrenme ve öğretim uygulamalarında tasarım ilkelerini kullanarak etkili öğretim süreçleri geliştirebilir. 2
2) Öğrenme sistemleri tasarımına ilişkin kuramları ve modelleri analiz ederek yenilikçi eğitim ortamları oluşturabilir.
3) Eğitimde ölçme ve değerlendirme süreçlerini bilimsel temellere dayandırarak geçerli ve güvenilir ölçüm araçları geliştirebilir. 2
4) Eğitsel değişimi desteklemek amacıyla tasarım ve eylem araştırmaları yürüterek kanıta dayalı çözümler 4
5) Güncel eğitsel tasarım araştırmalarını takip ederek yeni yaklaşımları değerlendirebilir ve uygulamaya entegre edebilir. 5
6) Eğitimde ölçme ve değerlendirme yöntemlerini analiz ederek uygun modelleri seçebilir ve uygulayabilir. 2
7) Bilgisayar destekli sınav sistemlerini analiz ederek teknoloji tabanlı değerlendirme süreçlerini geliştirebilir. 1
8) Eğitsel değerlendirmelerde çok değişkenli araştırma yöntemlerini kullanarak kapsamlı analizler yapabilir. 1
9) Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor becerileri değerlendirmek için uygun ölçme araçları geliştirebilir ve uygulayabilir. 1
10) Eğitsel ölçme ve değerlendirmedeki güncel gelişmeleri inceleyerek ulusal ve uluslararası bağlamda eleştirel bir bakış açısı kazanabilir. 2
11) Eğitim programlarının etkinliğini artırmak için öğretim kurgusu oluşturma ve öğrenme tasarımı süreçlerini yönetebilir.
12) Eğitimde veri analitiği ve araştırma tekniklerini kullanarak ölçme ve değerlendirme süreçlerini iyileştirebilir.
13) Disiplinler arası yaklaşımları kullanarak eğitim politikaları ve öğrenme sistemlerine yönelik özgün çözümler üretebilir.
14) Eğitimde etik ve adil değerlendirme ilkelerini gözeterek kapsayıcı ölçme-değerlendirme uygulamaları geliştirebilir.
15) Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak eğitsel tasarım ve değerlendirme alanında özgün bir tez çalışması yürütebilir.
16) Araştırma bulgularını akademik ve profesyonel platformlarda paylaşarak eğitim alanına katkıda bulunabilir.