EĞİTİM TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDT5103 Öğretim Tasarımı Güz 3 0 3 8

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ŞİRİN KARADENİZ ORAN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. ŞİRİN KARADENİZ ORAN
Prof. Dr. TUFAN ADIGÜZEL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğretim tasarımının anlam ve önemi, sistem anlayışı ve öğretim tasarım modellerinin tanıtılması, ihtiyaç ve problem analizi, öğretim ortamı, öğrenci, organizasyon ve içerik analizi ve görev analizi, öncelik ve koşulların belirlenmesi, eğitim amaçlarının belirlenmesi, öğretimsel hedeflerin yazılması, ölçme ve değerlendirme kriterlerinin belirlenmesi, öğretim teorileri ve stratejileri, öğrenme çıktılarına ve ortama uygun öğretim materyali seçimi ve geliştirilmesi, öğretimin sistem tasarımı, öğretim tasarımı teorileri ve modelleri kullanarak öğretimin tasarlanması, geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi, proje yönetimi, bilgi yayılım ve dağılımının incelenmesidir.

Bu uygulamalı derste öğrenciler birer portfolyo hazırlayacaklardır. Bu amaçla öğrenciler, öncelikle, dersin amacına uygun porfolyolarını oluştururken göz önünde bulundurmak üzere bir “öğrenen” seçip, bu “öğrenen” etrafında bir öğretim tasarımı geliştireceklerdir. “Öğrenen” yerel işletmelerden, okullardan, Bahçeşehir Üniversitesi fakülte üyelerinden, sağlık çalışanlarından seçilebilir.

Bu derste çoklu ortam geliştirmek için herhangi bir yazılım öğretilmemektedir. Fakat öğrenciler portfolyolarını oluştururken çoklu ortam yazılımlarından faydalanabilirler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1- Öğretim tasarımı konusunda sistematik bir yaklaşım gerekliliğini kavrayabilir.
2- Öğretim tasarımın modellerinde sıklıkla kullanılan sistemlerin özelliklerini ayırt edip özetleyebilir.
3- Öğretim tasarım modellerinde kullanılan strateji ve prosedürleri tanımlayan terimleri açıklayabilir.
4- İhtiyaç Analizi tespiti ve değerlendirmesi yapabilir.
5- Bir öğretim tasarımı projesi hazırlayarak, aşağıda maddeler halinde sıralanmış becerileri kazanıp kavrayabilir:
a- Öğretim ortamı ve problemleri analizi,
b- Öğrenci analizi,
c- Konu-içerik ve görev analizi
d- Eğitim amaçlarını belirleyebilme ve öğretim hedefleri yazabilme.
e- Ölçme ve değerlendirme kriterlerini belirleyebilme.
f- Öğretim teorileri, stratejileri, yöntem ve tekniklerini kavrayabilme ve belirleyebilme.
g- Hedeflere, içeriğe ve ortama uygun öğretim materyali seçme ve geliştirebilme.
h- Sistem tasarımı, öğretim tasarımı teorileri ve modelleri kullanarak öğretimi tasarlayabilme, geliştirebilme, uygulayabilme ve değerlendirebilme.
6- Bireysel ve grup çalışmalarında çeşitli projeler üretebilir.
7- Çeşitli öğretim tasarımı perspektif ve felsefelerini kıyaslayıp karşılaştırabilir.

Dersin İçeriği

Öğretim ortamı, öğrenci analizi, konu, içerik ve organizasyon analizi. Öğretim amaçlarının belirlenmesi ve yazılması, öğretim teorileri ve stratejileri, ders çıktılarına uygun öğretim materyallerinin seçilmesi ve geliştirilmesi

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş - Dersin Tanıtılması; Grupların Belirlenmesi ve ID Casebook’un tanıtılması
2) Öğretim tasarımı ve teknolojilerinin temelleri
3) İhtiyaç Analizi / Konu-İçerik Analizi ID Casebook örnek vaka 1 ve 2
4) Öğrenme ortamında öğretim hedefleri ve görev analizi ID Casebook: Örnek vaka 3 ve 4
5) Öğrenen analizi ID Casebook: Örnek vaka 5 ve 6
6) Öğretim hedefleri yazma ID Casebook: Örnek vaka 7 ve 8
7) Tekrar ID Casebook: Örnek vaka 9 ve 10
8) Öğrenen performans kriterlerini belirleme ID Casebook: Örnek vaka 11 ve 12
9) Öğrenme ve öğretim stratejileri geliştirme ID Casebook: Örnek vaka 13 ve 14
10) Öğretim sistemlerinin sunumu ve yönetimi ID Casebook: Örnek vaka 15 ve 16
11) Öğretim materyalleri geliştirme ID Casebook: Örnek vaka 17 ve 18
12) Biçimlendirici değerlendirme tasarımı ve uygulaması ID Casebook: Örnek vaka 19 ve 20
13) Öğretim materyallerin revize edilmesi ID Casebook: Örnek vaka 21 ve 22
14) Tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2009). The systematic design of instruction (7th Ed.). Boston: Allyn & Bacon.
• Ertmer, P. A., & Quinn, J. (2003). The ID Casebook: Case studies in instructional design (2nd Ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall Inc.
Diğer Kaynaklar: • Morrison, G. R., Ross, S. M., & Kemp, J. E. (2007). Designing effective instruction (5th Ed.). New York: John Wiley & Sons, Inc.
• Smith, P. L., & Ragan, T. J. (2005). Instructional design (3rd Ed.). New York: John Wiley & Sons, Inc.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 10
Ödev 7 % 25
Sunum 2 % 20
Projeler 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sunum / Seminer 2 15 30
Proje 1 50 50
Ödevler 7 10 70
Toplam İş Yükü 192

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 4
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 5
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 4
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme. 5
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 5
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 5
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 5
8) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 5
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 4
10) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 5
11) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 5
12) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 5
13) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 5
14) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 5