HEMŞİRELİK (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM4065 Nöroloji Hemşireliği Güz
Bahar
2 0 2 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. İSMAİL TOYĞAR
Öğ.Gör. EMİNE ÖZDEMİR ASLAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders nörolojik sistemin yapı ve fonksiyonları,nörolojik sistem hastalıklarında hemşirelik tanılaması, bakımı, yönetimi ve hemşirenin sorumlulukları konularında bilgi vermeye yönelik bir derstir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Nörolojik hastalıklarında hemşirelik süreci doğrultusunda hemşirelik tanılaması yapabilme ve girişimleri planlayıp, uygulayabilme.
2. Nörolojik hastalıklarının hemşirelik bakımlarını araştırabilme.
3. Nörolojik hastalıklarının bakımı ve rehabilitasyonu ile ilgili araştırma yapabilme.
4. Nörolojik hastalıklarının hemşirelik bakımı konusunda bir araştırmayı planlayıp uygulayabilme.

Dersin İçeriği

Yaygın görülen nörolojik hastalıkları ve bakımı konularını kapsar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sinir Sisteminin Yapı ve Fonksiyonları
2) Nörolojik Bozukluğu Olan Bireyin Değerlendirilmesi
3) Bilinç Bozukluğu Olan Hastanın Hemşirelik Bakımı
4) SVH ve Hemşirelik Bakımı
5) Sinir Sisteminin Enfeksiyon Hastalıkları ve Hemşirelik bakımı (Menenjitler)
6) Sinir Sisteminin Enfeksiyon Hastalıkları ve Hemşirelik bakımı (Ansefalitler, Creutzfeldt-Jakob Hastalığı)
7) Epilepsiler ve Hemşirelik Bakımı
8) Sinir Sisteminin Otoimmun Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı (Myastenia Gravis, Multipl Skleroz)
9) Sinir Sisteminin Otoimmun Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı (Guillain Barré Sendromu )
10) Sinir Sisteminin Dejeneratif Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı (Parkinson, Alzheimer)
11) Sinir Sisteminin Dejeneratif Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı (ALS)
12) Kafa İçi Basınç Artışı Sendromu (KİBAS) ve Hemşirelik Bakımı
13) Baş Ağrıları ve Hemşirelik Bakımı
14) Kraniyal Sinir Hastalıkları (Trigeminal nevralji, Yüz felci)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık olarak verilecekir.
Course notes will be given weekly.
Diğer Kaynaklar: 1)Akbayrak, Erkal İlhan, Ançel, Albayrak. (Ed.) (2007). Hemşirelik Bakım Planları
(Dahiliye-Cerrahi Hemşireliği ve Psiko-sosyal Boyut). Ankara: Alter Yayıncılık

2)Akdemir, Birol. (2005). İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara: Sistem Ofset.

3)Birol (2007). Hemşirelik Süreci Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım. İzmir: Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti.

4)Brottmiller. (Ed.) (2002). Medical-Surgical Nursing: An Integrated Approach, Second Edition. United States of America.

5)Gulanick, Kloop, Galanes, Gradishar, Puzas. (2007) Nursing Care Plans, Nursing Diagnosis and Intervention. Mosby Year Book. United States of America.

6)Hagler, (2004) Medical Surgical Nursing. (Ed.) Sharon M Lewis, Margaret
M Heitkamper, Shannon R Dırksen, Mosby company, Unites States of America.

7)Karadakovan A, Eti Aslan F. (2010). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Adana: Nobel Kitabevi.

8)Lewis, Heitkemper, Dirksen. (2004) Medical-Surgical Nursing. Assessment and Management of Clinical Problems. Sixth Edition. Mosby. United States of America.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sunum / Seminer 2 20 40
Ödevler 2 20 40
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. 4
2) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. 3
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 1
4) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. 4
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 2
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 4
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 4
8) Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. 3
9) Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. 3
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 2
12) Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. 2