HEMŞİRELİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM4062 | Kronik Hastalıklarda Bakım | Güz Bahar |
2 | 0 | 2 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. İSMAİL TOYĞAR Öğ.Gör. EMİNE ÖZDEMİR ASLAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin genel amacı, kronik hastalıkların özellikleri, seyri ve evreleri konusunda bilgi ve beceri kazandırmak,yaşlılarda çeşitli organlarla ilişkili kronik hastalıklara yönelik temel ilke kavram, yöntem ve tekniklerle birlikte, belirtiler, tanı, tedavi, bakım yöntemleri, rehabilitasyon uygulamaları ve korunma yollarını öğretmektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Kronik hastalıklar tanımı, özellikleri, seyri ve evreleri hakkında bilgi sahibi 2. Kronik hastalıkların toplum açısından önemi, epidemiyolojisi, korunma ve kontrol, mortalite ve morbidite ilişkisi, hastalık taramaları, tarama testlerinin önemi hakkında bilgi sahibi olmak 3. Yaşlılığa bağlı solunum sistem değişiklikleri KOAH, astım, kronik bronşit hastalıklarını ve bakım ilkelerini öğrenmek 4. Yaşlılığa bağlı kardiyovasküler sistem değişiklikleri kalp yetmezlıği, koroner arter hastalıkları, hipertansiyon, periferık damar hastalıklarını ve bakım ilkelerini öğrenmek 5. Diabetes mellitus, diğer endokrin hastalıklar, gastrointestinal sistemin kronik hastalıklarını ve bakım ilkerini öğrenmek 6. Kronik böbrek hastalıkları ve bakım ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmak 7. Nörolojik sistem hastalıkları ve bakım ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmak 8. Kronik romatolojik hastalıklar, kronik ağrı ve yaklaşım ilkelerini öğrenmek |
1. Kronik hastalıklar tanımı, özellikleri, seyri ve evreleri 2. Yaşlılığa bağlı kardıyovasküler sistem değişiklikleri belirti ve bulgular, kalp yetmezlıkleri, koroner arter hastalıkları, 3. Yaşlılığa bağlı kardıyovasküler sistem değişiklikleri hipertansiyon, periferik damar hastalıkları, Miyokard infarktüsü, 4. Yaşlılığa bağlı endokrın sistem hastalıkları, 5. Yaşlılığa bağlı endokrın sistem hastalıkları diyabet ve bakım, obezite ve yönetimi 6. Pulmoner sistemın kronık hastalıkları astım ve bakımı, kronik obstriktif akciğer hastalığı ve bakım 7. Kronik böbrek hastalıkları kronik böbrek yetmezliği ve bakım 8. Yaşlılığa bağlı iskelet sistemi değişiklikleri osteoporoz ve yaşlılarda kırıklar, kollajen doku hastalıkları, romatoıd artrıt 9. Kronık yorgunluk sendromu, yaşlıda ağrı kontrolü 10. Yaşlılığa bağlı sindirim sistem değişiklikleri 11. Yaşlılığa bağlı nörolojik sistem değişiklikleri İnme ve bakım, parkinson ve bakım, Epilepsi ve bakım, Multiple Skleroz ve bakım 12. Yaşlılığa bağlı Hematolojik sistem değişiklikleri kan hastalıkları ve bakım 13. Kronik hastalıklarda natif ve tamamlayıcı bakım 14. Kronik hastalıklarda natif ve tamamlayıcı bakım 15. Kronik hastalıkların yönetimi ve araştırma alanları |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kronik hastalıklar tanımı, özellikleri, seyri ve evreleri | |
2) | Yaşlılığa bağlı kardıyovasküler sistem değişiklikleri belirti ve bulgular, kalp yetmezlıkleri, koroner arter hastalıkları | |
3) | Yaşlılığa bağlı kardıyovasküler sistem değişiklikleri | |
4) | Yaşlılığa bağlı endokrin sistem hastalıkları, | |
5) | Yaşlılığa bağlı endokrın sistem hastalıkları diyabet ve bakım, obezite ve yönetimi | |
6) | Pulmoner sistemın kronık hastalıkları astım ve bakımı, kronik obstriktif akciğer hastalığı ve bakım | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Kronik böbrek hastalıkları kronik böbrek yetmezliği ve bakım | |
9) | Yaşlılığa bağlı iskelet sistemi değişiklikleri osteoporoz ve yaşlılarda kırıklar, kollajen doku hastalıkları, romatoıd artrıt | |
10) | Kronık yorgunluk sendromu, yaşlıda ağrı kontrolü | |
11) | Yaşlılığa bağlı sindirim sistem değişiklikleri | |
12) | Yaşlılığa bağlı nörolojik sistem değişiklikleri İnme ve bakım, parkinson ve bakım, Epilepsi ve bakım, Multiple Skleroz ve bakım | |
13) | Yaşlılığa bağlı Hematolojik sistem değişiklikleri kan hastalıkları ve bakım | |
14) | Kronik hastalıklarda palyatif ve tamamlayıcı bakım |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık olarak verilecektir. Course notes will be given weekly. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Durna Z. 2012. Kronik Hastalıklar. Nobel Kitabevi, İstanbul, 1-567. 2. Karadakovan A, Eti Aslan F. 2010. Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Kitabevi, Adana. Ağdaç C. ve ark. 2003. 3. Kardiyoloji Uygulamaları. Nobel kitabevi, İstanbul, 145-421. Heper C. Kardiyoloji. 2002. 4. Nobel Kitabevi, 115-465. 5. Dilminer M. ve ark. 2003. Tanı ve Tedavi. Nobel kitabevi, İstanbul, 261-2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 2 | 20 | 40 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 148 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | 4 |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | 3 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 1 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | 4 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 2 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 4 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 4 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | 4 |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | 3 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 2 |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. | 2 |