HEMŞİRELİK (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM4061 Yoğun Bakım Hemşireliği Güz
Bahar
2 0 2 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. FADİME ÇINAR
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere yoğun bakım tedavi gereksinimi olan hastayı tanımayı, yoğun bakım skorlama sistemini bilmeyi, yoğun bakım hastasını baştan ayağa değerlendirmeyi ve olası sorunları saptamayı, sorunlar karşısında gerekli desteği sürdürme becerisini kazandırmayı, temel ve ileri yaşam desteği ilkelerini bilmeyi, yoğun bakım hastasında ortaya çıkabilecek semptomları bilme bilgi ve becerisi kazandırmayı amaçlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda:
1. Dünyada ve Türkiye’de yoğun bakımların tarihçesini bilir;
2. Yoğun bakım hemşiresinin rolleri ve sorumluluklarını bilir;
3. Yoğun bakım standartlarını ve mesleki organizasyonları bilir;
4. Yoğun bakım ünitelerinin çevre planlamasını bilir;
5. Yoğun bakımda enfeksiyon kontrolü ve önlenmesini bilir;
6. Yoğun bakım skorlama sistemini bilir;
7. Yoğun bakım hastasının baştan ayağa sistemsel değerlendirilmesini yapabilir;
8. Yoğun bakım hastasının izlem ve bakım parametrelerini bilir, değerlendirir ve yorumlar;
9. Temel ve ileri yaşam desteği adımlarını bilir;
10. Yoğun bakım hemşireliğinde özel uygulama alanlarını bilir, değerlendirir ve yorumlar

Dersin İçeriği

Tıbbın tarihsel sürecinde Yoğun bakımlar ve önemi, Yoğun bakımların fiziki yapısı türleri ve özellikleri, YB etik ve yasal konular, Yoğun bakımda sınıflama sistemleri , Eşlik eden hastalıklar, Hasta izlem parametreleri, Ağrı ve sedasyon, Semptom kontrolü, Beslenme, Termoregülasyon, Özelleşmiş yoğun bakımlar, Vaka sunumu.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon Yoğun Bakım Hemşireliği Uygulamaları • Ders İzlencesinin İncelenmesi • Dersin Tanıtımı ve önemi . Dünyada ve Türkiye’de yoğun bakımların tarihçesi . Yoğun bakım hemşiresinin rolleri ve sorumlulukları . Yoğun bakım hemşireliği standartları . Yoğun bakım hemşireliğinde mesleki organizasyonlar
2) Yoğun Bakım Hemşireliği Uygulamaları . Yoğun bakım ünitelerinin planlanması ve sınıflandırılması . Yoğun bakımda enfeksiyonların önlenmesi ve kontrolü . Yoğun Bakımda skorlama sistemi
3) Yoğun Bakım Hastasında Bakım ve İzlem . Yoğun bakım hastasının baştan ayağa sistemsel değerlendirilmesi
4) Yoğun Bakım Hastasında Bakım ve İzlem . Yoğun Bakım Hastasında İzlem: .Hemodinamik monitorizasyon invaziv, non invaziz izlem
5) Yoğun Bakım Hastasında Bakım ve İzlem . Asit-baz dengesi izlemi ve bakımı . Arteriyel kan gazı izlemi . EKG ve aritmilerin izlemi
6) Yoğun Bakım Hastasında Bakım ve İzlem . Temel ve ileri yaşam desteğinin sağlanması
7) .Ara Sınav Yoğun Bakım Hemşireliğinde Özel Uygulama Alanları . Yoğun Bakım Hastasında cilt değerlendirilmesi ve bakımı
8) Yoğun Bakım Hemşireliğinde Özel Uygulama Alanları . Sedasyon ve deliryum yönetimi
9) Ara Sınav
9) Yoğun Bakım Hemşireliğinde Özel Uygulama Alanları Semptom yönetimi: Hipotermi hipertermi,kanama sorunları,kafa içi basınç artışı, Konstüpasyonü, diyare, malnütrisyon, nötropeni, obezite
10) Yoğun Bakım Hemşireliğinde Özel Uygulama Alanları . Semptom yönetimi: oligüri-anüri, Ödem-dehidratasyon, öksürük ve balgam çıkarma, Uykusuzluk,yorgunluk ve yutma güçlüğü
11) Yoğun Bakım Hemşireliğinde Özel Uygulama Alanları . Yoğun bakımda beslenme yöntemleri ve süreç
12) Yoğun Bakım Hemşireliğinde Özel Uygulama Alanları .SIRS ve MODS yönetimi . Yoğun bakım ve yaşam sonu bakım
13) Yoğun Bakım Hemşireliğinde Özel Uygulama Alanları . Yoğun bakım ünitesinde yaşanan etik ikilemler ve karar verme süreci
14) Special Application Areas in Virtual Classroom Intensive Care Nursing . Ethical dilemmas and decision making process in the intensive care unit

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık olarak verilecektir.
Course notes will be given weekly.
Diğer Kaynaklar: • Chawla, R. (2012). ICU Protocols. Springer.
• Marino, P. L. (2014). Marino’s the ICU book (Fourth edition.). Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.
• Falter, F. (2012). Bedside Procedures in the ICU.Springer.Eti Aslan, F., Karakovan, A., (2020). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım. Akademisyen Kitabevi, Ankara
• Eti Aslan F., ve Olgun, N (2016). Yoğun Bakım Seçilmiş semptom ve bulguların Yönetimi, Ankara, Akademisyen Kitapevleri.
• Sezen, A.,Temiz ,G., ve Güngör D.,M. (2015).Yoğun Bakım Hemşireliği. İstanbul, Nobel Kitapevi
• Akyol Durmaz., A.(2017).Yoğun Bakım Hemşireliği, İstanbul, Güneş Kitapevi.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sunum / Seminer 2 20 40
Ödevler 2 20 40
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. 4
2) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. 3
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 1
4) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. 4
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 3
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 4
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 4
8) Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. 4
9) Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. 3
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 2
12) Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. 2