HEMŞİRELİK (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM4060 Onkoloji Hemşireliği Güz
Bahar
2 0 2 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. İSMAİL TOYĞAR
Öğ.Gör. EMİNE ÖZDEMİR ASLAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, onkoloji hastasının bakımında öğrenciye rehber olacak temel bilgileri kazandırmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Kanser gelişim sürecini ve bu hastalığın gelişiminde rol oynayan risk faktörlerini tanımlayabilmeli
2. Kanserde önlenmesinde önemli girişimleri tanımlayabilmeli
3. Kanserin erken tanısında kullanılan yaklaşımları açıklayabilmeli
4. Kanserin tanısında kullanılan yaklaşımları ve gerekli hasta hazırlığını açıklayabilmeli
5. Kanserin tedavi sürecini bilmeli ve hastanın gereksinimlerine özgü bakımını planlayabilmeli
6. İyi bir tedavi sürecinin tamamlanmasında hasta ve ailesinin eğitiminin önemini anlamalı
7. Kanser tanı ve tedavi sürecinde onkoloji hemşiresinin rol ve sorumluluklarını tanımlayabilmeli

Dersin İçeriği

Klinik onkoloji hemşireliğinde önemli teorik bilgi ve uygulama becerilerini kapsar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı, Ülkemizde ve Dünyada kanser epidemiyolojisi
2) Kanser gelişimini önleme, erken tanı ve etiyolojik faktörler
3) Kanserogenezis-kanser oluşumu
4) Kanserde sınıflandırma ve tanı yöntemleri
5) Kanserde Tedavi yöntemleri
6) Kanserde Semptom Yönetimi-1
7) Kanserde Semptom Yönetimi-2
8) Ara Sınav
9) Kanserde destek tedavi ve uygulamalar
10) Sık görülen kanserler ve bakımı-1
11) Sık görülen kanserler ve bakımı-2
12) Kanser sürecindeki hasta ve aileye yaklaşım, Kanserde palyatif bakım
13) Yoğun bakım ve terminal dönemde hastaya yaklaşım
14) Onkoloji Hemşireliğinde mesleki ve yasal boyut Dersin değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık olarak verilecektir.
Course notes will be given weekly.
Diğer Kaynaklar: 1. Can G. (2019). Onkoloji Hemşireliği. Ed. G. Can, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. ISBN: 978-605-335-068-2.
2. Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Bakım, 2010 İstanbul Konsensusu, ed. G.Can Nobel Tıp Kitapevleri Ltd. Şti, İstanbul 2010. ISBN:978-975-420-775-0.
3. Akdemir N, Birol L. (2019). İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Güncellenmiş 5. Baskı. İstanbul: Akademisyen Tıp Kitabevi.
4. Karadakovan A, Eti Aslan F. (2014). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım. Geliştirilmiş 3. Baskı, Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sunum / Seminer 2 20 40
Ödevler 2 20 40
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. 4
2) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. 3
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 1
4) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. 4
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 2
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak.
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 4
8) Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. 4
9) Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. 3
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 2
12) Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. 2