AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM3065 | Palyatif Bakım | Bahar | 2 | 0 | 2 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. İSMAİL TOYĞAR Öğ.Gör. EMİNE ÖZDEMİR ASLAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Palyatif bakımın amacını, felsefesini ve ilkelerini, palyatif bakım ekibinin rol ve sorumluluklarını bilmesi, hasta ve ailesinin palyatif bakım gereksinimlerini tanımlanması, bakım süreci, yas dönemiyle etkin baş etme yöntemlerinin uygulanmasında gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Palyatif bakım amacını, felsefesini ve ilkelerini bilir. 2. Palyatif bakımla iligli etik ve yasal sorunları bilir. 3. Palyatif bakım ekibinin rol ve sorumluluklarını tanımlar. 4. Palyatif bakım gereksinimi olan hastada ağrı ve diğer semptomları tanımlar, bu semptomlara yönelik hemşirelik girişimlerini planlayabilir. 5. Hasta ve ailesinin palyatif bakım gereksinimlerini saptayabilir. 6. Hasta ve ailesi ile iletişim kurabilir. 7. Yaşam sonu gereksinimleri tanımlar, bakımını planlar ve uygulayabilir, 8. Yas sürecinde olan ailenin bakımını planlayabilir. |
Palyatif bakım sürecinde primer hastalığın kontrolü, fiziksel semptomların değerlendirilmesi, palyatif bakım gereken hasta ve ailesinde psikiyatrik, manevi, sosyal ve ekonomik sorunlar, yaşam sonu gereksinimlerin tanılanması, bakım süreci, yas dönemiyle etkin baş etme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı | |
2) | Palyatif Bakımın amacı, tanımı ve ilkeleri Palyatif bakım gerektiren hastalıklar | |
3) | Ülkemizde ve dünyada palyatif bakım Ülkemizde palyatif bakım hemşireliği;Yasal düzenlemeler, Rol ve sorumluluklar | |
4) | Palyatif Bakım ve Etik | |
5) | Palyatif bakım veren kurumlar Evde palyatif bakım ve yaşanan sorunlar; bakım yükü | |
6) | Semptom yönetimi- Ağrı | |
7) | Semptom yönetimi- Bulantı-Kusma, Konstüpasyon, Diyare | |
8) | Beslenme | |
9) | Semptom yönetimi- Dispne, Yorgunluk | |
9) | Ara sınav | |
11) | Semptom yönetimi- Psikososyal Semptomlar | |
12) | Yaşam sonu bakım | |
13) | Kayıp ve Yas Süreci; İletişim ve Kültürel uygulamalar | |
14) | Dersin değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık olarak verilecektir. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Özçelik H, Fadıloğlu Ç, Uyar M, Karabulut B. (2010). Kanser Hastaları ve Aileleri için Palyatif Bakım, İzmir. 2. Cimete G., (2002). Ölümcül Hastalarda Yaşam sonu Bakım, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. 3. Foley K.M., Gelband H. (2001). Improving Palliative Care For Cancer, National Academy Press. 4. Palyatif Bakım Programı (2009) içinde: Ulusal Kanser Kontrol Programı 2009-2015 (Editör: Tuncer, M). T.C. Sağlık Bakanlığı Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı, Bakanlık Yayın No:760; ss:92-110. 5. Kömürcü, Ş. (2009). Türkiye'de Palyatif Bakım. içinde Türkiye'de Kanser Kontrolü. (Editör: Tuncer, A.M). Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı, Yayın No: 777, Ankara; ss: 299-304 6. Erel, S (2009). Dünya da Palyatif Bakımın Durumu ve Hospis Sistemleri içinde Türkiye'de Kanser Kontrolü. (Editör: Tuncer, A.M). Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı, Yayın No: 777, Ankara; ss: 287-298 7. Tuncer A. M.(Ed) (2009). Türkiye'de Kanser Kontrolü, "Palyatif Bakım", Sağlık Bakanlığı, Yayın No:777, Ankara. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 2 | 20 | 40 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 148 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | AB çalışmaları alanında bilimsel metodları kullanarak veri inceleme, yorumlama ve kanıya varma becerisinin kazanılması. | 2 |
2) | AB çalışmaları alanında görev yapan yetkilileri ve kurumları bilgilendirme, nicel ve nitel verilerle desteklenen çözüm önerileri üretme ve fikir geliştirme becerisinin kazanılması. | 2 |
3) | AB çalışmalarının yararlandığı diğer disiplinlerden (siyaset bilimi, uluslararası ilişkiler, hukuk, ekonomi, sosyoloji vb.) faydalanabilme ve bu disiplinler hakkında genel bilgi sahibi olma. | 3 |
4) | Avrupa Birliği ve AB – Türkiye İlişkileri hakkındaki güncel gelişmeleri değerlendirebilme. | 2 |
5) | Yazılı ve sözlü iletişimde ve özellikle AB çalışmaları alanında en iyi şekilde İngilizce kullanabilme. | 1 |
6) | AB Çalışmaları alanında veri toplama, yorumlama, dağıtma ve uygulama süreçlerinde etik, toplumsal ve bilimsel değerler uyarınca hareket etmek. | 1 |
7) | Avrupa Birliği’nin temellerini, tarihsel gelişimini, kurumlarının işleyişlerini, karar alma sistemini ve ortak politikalarını kavrayabilmek ve analiz edebilmek. | 2 |
8) | AB'nin içinden geçmekte olduğu yasal, mali ve kurumsal değişiklikleri değerlendirebilmek. | 2 |
9) | AB genişleme sürecinin ana aktör ve kurumlarını tanıyarak bu sürecin dinamiklerini kavrayabilmek ve Türkiye’nin üyelik sürecini daha önceki genişleme örnekleri ile karşılaştırabilmek. | 2 |
10) | AB’nin Türkiye’nin siyasi, toplumsal ve ekonomik sistemlerine etkisini analiz edebilmek. | 2 |
11) | AB 'proje kültürü' ile tanışmak ve AB formatında proje hazırlamaya yönelik becerileri kazanmak. | 2 |
12) | Uluslararası İlişkiler kuramlarını ve kavramlarını AB'nin tarihi gelişimi ile ilişkilendirebilme. | 3 |