AMERİKAN KÜLTÜRÜ VE EDEBİYATI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM3065 | Palyatif Bakım | Güz | 2 | 0 | 2 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. İSMAİL TOYĞAR Öğ.Gör. EMİNE ÖZDEMİR ASLAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Palyatif bakımın amacını, felsefesini ve ilkelerini, palyatif bakım ekibinin rol ve sorumluluklarını bilmesi, hasta ve ailesinin palyatif bakım gereksinimlerini tanımlanması, bakım süreci, yas dönemiyle etkin baş etme yöntemlerinin uygulanmasında gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Palyatif bakım amacını, felsefesini ve ilkelerini bilir. 2. Palyatif bakımla iligli etik ve yasal sorunları bilir. 3. Palyatif bakım ekibinin rol ve sorumluluklarını tanımlar. 4. Palyatif bakım gereksinimi olan hastada ağrı ve diğer semptomları tanımlar, bu semptomlara yönelik hemşirelik girişimlerini planlayabilir. 5. Hasta ve ailesinin palyatif bakım gereksinimlerini saptayabilir. 6. Hasta ve ailesi ile iletişim kurabilir. 7. Yaşam sonu gereksinimleri tanımlar, bakımını planlar ve uygulayabilir, 8. Yas sürecinde olan ailenin bakımını planlayabilir. |
Palyatif bakım sürecinde primer hastalığın kontrolü, fiziksel semptomların değerlendirilmesi, palyatif bakım gereken hasta ve ailesinde psikiyatrik, manevi, sosyal ve ekonomik sorunlar, yaşam sonu gereksinimlerin tanılanması, bakım süreci, yas dönemiyle etkin baş etme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı | |
2) | Palyatif Bakımın amacı, tanımı ve ilkeleri Palyatif bakım gerektiren hastalıklar | |
3) | Ülkemizde ve dünyada palyatif bakım Ülkemizde palyatif bakım hemşireliği;Yasal düzenlemeler, Rol ve sorumluluklar | |
4) | Palyatif Bakım ve Etik | |
5) | Palyatif bakım veren kurumlar Evde palyatif bakım ve yaşanan sorunlar; bakım yükü | |
6) | Semptom yönetimi- Ağrı | |
7) | Semptom yönetimi- Bulantı-Kusma, Konstüpasyon, Diyare | |
8) | Beslenme | |
9) | Semptom yönetimi- Dispne, Yorgunluk | |
9) | Ara sınav | |
11) | Semptom yönetimi- Psikososyal Semptomlar | |
12) | Yaşam sonu bakım | |
13) | Kayıp ve Yas Süreci; İletişim ve Kültürel uygulamalar | |
14) | Dersin değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık olarak verilecektir. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Özçelik H, Fadıloğlu Ç, Uyar M, Karabulut B. (2010). Kanser Hastaları ve Aileleri için Palyatif Bakım, İzmir. 2. Cimete G., (2002). Ölümcül Hastalarda Yaşam sonu Bakım, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. 3. Foley K.M., Gelband H. (2001). Improving Palliative Care For Cancer, National Academy Press. 4. Palyatif Bakım Programı (2009) içinde: Ulusal Kanser Kontrol Programı 2009-2015 (Editör: Tuncer, M). T.C. Sağlık Bakanlığı Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı, Bakanlık Yayın No:760; ss:92-110. 5. Kömürcü, Ş. (2009). Türkiye'de Palyatif Bakım. içinde Türkiye'de Kanser Kontrolü. (Editör: Tuncer, A.M). Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı, Yayın No: 777, Ankara; ss: 299-304 6. Erel, S (2009). Dünya da Palyatif Bakımın Durumu ve Hospis Sistemleri içinde Türkiye'de Kanser Kontrolü. (Editör: Tuncer, A.M). Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı, Yayın No: 777, Ankara; ss: 287-298 7. Tuncer A. M.(Ed) (2009). Türkiye'de Kanser Kontrolü, "Palyatif Bakım", Sağlık Bakanlığı, Yayın No:777, Ankara. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 2 | 20 | 40 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 148 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mezun olduktan sonra, öğrenciler araştırma yapmak, araştırma tekniklerini ve araç-gereçlerini kullanmak, sorun çözmek ve etkin bir şekilde iletişebilmek ve iş yerine bu becerilerini aktarmak özelliklerini edinmiş; | |
2) | ...belirli anahtar meselelerde akıcı bir İngilizce ile tartışma becerisini geliştirmiş; | |
3) | ...ileri düzeyde bir üslup bilgisi ile yazılı belgeler oluşturma becerisini geliştirmiş; | 4 |
4) | ...Amerikan ve İngiliz edebiyatı kanonundaki temel yapıtlar hakkında geniş bilgi edinmiş; | 4 |
5) | ...Amerikan ve İngiliz edebiyatlarının zor ve seçme metinlerinin ileri düzeyde analizlerini, sentezlerini yapıp eleştirme becerisini geliştirmiş; | 4 |
6) | ...çağdaş Amerikan kültürü hakkında derinlikli bir anlayış geliştirmiş; | 3 |
7) | ...farklı edebi metinler ve belgeler arasındaki ilişkileri ve önemli bağlantıları kurma ve disiplinler arası bir tavır geliştirme becerisini edinmiş; | 3 |
8) | ...bireysel olarak ya da takım halinde projeler geliştirmeyi öğrenmiş; | 3 |
9) | ...bilgi ve birikimlerini hayata uygulamayı ve disiplinler arası konularda çözüm üretmek ve araştırmaları sonuca ulaştırma konularında da beceriler edinmiş olacaklardır. | 4 |