HEMŞİRELİK (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM3061 Evde Bakım Güz
Bahar
2 0 2 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi AHU KÜRKLÜ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Evde bakım gereksinimi olan hastaya ve ailesine bütüncül bakım verebilme, evde bakım sürecinde hastanın sağlık durumunu tanılama, hemşirelik girişimlerini planlama, uygulama ve bakımın sonuçlarını değerlendirme, evde bakım hizmetlerini geliştirmek için araştırmalar yapabilme, hastane ve hastanın yaşadığı ortam ile koordinasyonu sağlama, evde bakım sağlayan sağlık ekibinin diğer üyeleri ile iletişim kurabilme yeterliliği kazandırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1• Evde bakım hemşiresinin görev ve sorumluluklarını tanımlayabilir

2 • Evde bakımın tanımı ve gelişim sürecini kavrayabilir

3 • Dünyada ve Türkiye’deki evde bakım hizmetlerini tanımlayabilir

4 • Hastanın taburcu olmasından itibaren evde bakım alma sürecini değerlendirebilir, planlayabilir ve

uygun hemşirelik girişimlerini uygulayabilir

5 • Evde sağlık hizmeti alan hastanın bakım planıyla ilgili hasta ailesinin de süreci yönetmesinde aileye yardımcı olabilir

6 • Evde bakım hizmetleri ile ilgili teknoloji ve ekipmanları tanıyabilir ve kullanabilir

7 • Evde bakım hizmetlerinin koordinasyonunu ve organizasyonunu yapabilir

8 • Evde bakım hizmetlerinin sağlık mevzuatındaki yerini bilir ve önemini tartışabilir

9 • Evde bakım hizmeti veren sağlık ekibiyle koordineli çalışabilir ve etkili iletişim sağlayabilir

10 • Evde bakım gereksinimi olan hasta ve ailesine sağlık eğitimi verebilir

11 • Evde bakım hizmetleri alanında yapılan araştırmaları takip edebilir

Dersin İçeriği

Evde bakımın tanımı, yararları, dünyada ve ülkemizde evde bakım hizmetleri, kronik hastalıklar ve evde bakım, evde bakım uygulamaları ve hemşirenin rolü

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Evde Bakım Hizmetlerinin Tanımı ve Gelişim Süreci
2) Evde Bakımın Gerekliliği ve Yararları -Uygulama
3) Dünyada Evde Bakım Hizmetleri -Türkiye’de Evde Bakım Hizmetleri -Uygulama
4) Sağlık Mevzuatında Evde Bakım Hizmetleri -Uygulama
5) Evde Bakım Hizmetlerinin Organizasyonu ve Koordinasyonu -Uygulama
6) Evde Bakım Ekibi -Uygulama
7) Evde Bakım Hemşiresinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları -Uygulama
8) Evde Bakım ve Hemşirelik Hizmeti Alanları -Uygulama
9) Kronik Hastalıklarda Evde Bakım ve Hemşirelik Hizmetleri -Uygulama
10) Ara Sınav
11) Engelli Birey ve Evde Bakım Hizmetleri -Uygulama
12) -Yenidoğan ve Evde Bakım Hizmetleri -Yaşlı Birey ve Evde Bakım Hizmetleri -Yatağa Bağımlı Hastanın Evde Bakımı
13) Evde Bakımda Teknoloji ve Ekipman Kullanımı -Uygulama
14) Evde Bakımda Hasta ve Ailesinin Eğitimi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık olarak verilecektir.
Course notes will be given weekly.
Diğer Kaynaklar: 1-Oğlak, S., Evde bakım hizmetleri ve bakım sigortası, İskenderun belediyesi kültür yayınları, Color ofset matbacılık, 2008
2-Oğlak, S., Uzun süreli evde bakım hizmetleri ve evde bakım sigortası, Turkish Journal of Geriatrics, 2007,10(2).
3-Subaşı, N., Öztek, Z., Türkiye’de karşılanamayan bir gereksinim: evde bakım hizmetleri, TSK koruyucu hekimlik bülteni, 2006, 5(1)
4-Çoban M.,Esatoğlu, A. E., Evde bakım hizmetlerine genel bir bakış, T Klin Tıp Etigi-Hukuku-Tarihi 2004, 12:109-120.
5-Nahcıvan, N., Onkoloji hastasında evde bakım organizasyonu, İ.Ü.Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalı-İstanbul,2001
6- ‘Evde,Tanımı, Kapsamı, Temel Kavramlar ve Ülkemizde Mevcut Durum’, Evde Bakım Derneği İstanbul, 2010.
7- http://www.istanbulsaglik.gov.tr/w/sb/tedk/belge/esh_yonerge.pdf
8- http://www.saglik.gov.tr/TR/belge/1-570/evde-bakim-hizmetleri-sunumu-hakkinda-yonetmelik.html
9. Casarett, D. J.,. Karlawish, J. H.T, Are Special Ethical Guidelines Needed For Palliative Care Research?, Journal of Pain and Symptom Management, 2000, 20(2).
10- Légaré, F., Ratté, S., Stacey, D., Kryworuchko, J., Gravel, K., Graham, I.D., Turcotte. S., ‘Interventions for improving the adoption of shared decision making by healthcare professionals (Review)’ The Cochrane Library 2010, Issue 5.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sunum / Seminer 2 20 40
Ödevler 2 20 40
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. 4
2) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. 3
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 1
4) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. 4
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 2
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 4
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 4
8) Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. 4
9) Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. 3
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 2
12) Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. 2