HEMŞİRELİK (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM3002 Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bahar 4 8 6 12

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ZERRİN ÇİĞDEM
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Çocuk sağlığını bütüncü, aile merkezli, atravmatik bakım ve multidisiplinler yaklaşım ile ele alarak; temel sağlık hizmetleri felsefesi doğrultusunda, sağlık bakımının her aşamasında sağlıklı/hasta çocuğun sağlığının değerlendirilmesi, geliştirilmesi, korunması ve sürdürülmesi, sağlıklı/hasta çocuğun ve ailesinin bakım gereksinimlerinin karşılanması ve izleminde bilgi, beceri ve problem çözme yeteneği kazandırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Çocuk hemşiresinin amacını, ilkelerini, rol ve işlevlerini bilir.
2. Dünya’da/Türkiye’de çocuk sağlığının durumu ve etkileyen etmenleri açıklar.
3. Çocuk Haklarını kavrar ve temel ilkelerini sıralar.
4. Çocuk istismar ve ihmalinin, yoksulluğunun ve şiddetin çocuk üzerindeki etkilerini açıklar.

5. Çocuğa özgü hemşirelik uygulamalarını yapabilme yeteneği kazanır.
6. Bakım verdiği çocuğun büyüme-gelişme özelliklerini değerlendirir.
7. Yaş gruplarına göre çocukta sağlıklı beslenme ilke ve uygulamalarını bilir.
8. Bakım verdiği çocuğun beslenme durumunu değerlendirerek, normalden sapma durumlarında hemşirelik bakımını planlar ve uygular.
9. Sağlıklı ve riskli yenidoğanı ayırt eder, hemşirelik bakımını planlar ve uygular.

Dersin İçeriği

Bu ders; dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığının değerlendirilmesi, Çocuk hakları, Çocuk istismarı ve ihmali, Hastalık ve hastaneye yatmanın çocuk ve aile üzerine etkileri, Büyüme gelişme, Çocuklarda ilaç uygulamaları, Çocukluk yaşlarında beslenme, kazalar ve sık görülen akut/kronik hastalıklar konularını içerir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) H1 Sanal Sınıf Kuramsal 01.03.2021 Pazartesi Dersin tanıtımı Çocuğun Tarihsel Gelişimi Konu anlatımı 1 numaralı yazılı ödevi Teslim: sonraki derse kadar H1 Sanal Sınıf Uygulama 05.03.2021 Cuma Fonksiyonel Sağlık Örüntülerine Göre Çocuk Sağlığının Değerlendirilmesi Konu anlatımı
2) H2 Sanal Sınıf Kuramsal 08.03.2021 Pazartesi Çocuk Hemşiresinin Özellikleri, Rol ve İşlevleri Çocuk Hemşireliğinde Temel Kavramlar ve Aile Merkezli Bakım Konu anlatımı H2 Sanal Sınıf Uygulama 12.03.2021 Cuma Fonksiyonel Sağlık Örüntülerine Göre Çocuk Sağlığının Değerlendirilmesi Konu anlatımı
3) H3 Sanal Sınıf Kuramsal 15.03.2021 Pazartesi Dünyada ve Ülkemizde Çocuk Sağlığının Durumu Çocuk Hakları Konu anlatımı H3 Sanal Sınıf Uygulama 19.03.2021 Cuma Çocuğa Yönelik Veri Toplama Konu anlatımı
4) H4 Sanal Sınıf Kuramsal 22.03.2021 Pazartesi Çocuk İstismarı ve İhmali Konu anlatımı H4 Sanal Sınıf Uygulama 26.03.2021 Cuma Çocuklarda İlaç Uygulamaları ve Doz hesaplamaları Konu anlatımı
5) H5 Sanal Sınıf Kuramsal 29.03.2021 Pazartesi Çocukluk Yaşlarında Büyüme – Gelişme ve Sağlam Çocuk İzlemi Konu anlatımı H5 Sanal Sınıf Uygulama 02.04.2021 Cuma Çocuklarda İlaç Uygulamaları ve Doz hesaplamaları Konu anlatımı
6) H6 Sanal Sınıf Kuramsal 05.04.2021 Pazartesi Çocukluk Yaşlarında Büyüme – Gelişme ve Sağlam Çocuk İzlemi Konu anlatımı H6 Sanal Sınıf Uygulama 09.04.2021 Cuma Büyüme – Gelişme Ölçümlerinin Alınması, Büyüme Eğrilerinde İşaretlenmesi ve Eğrinin Yorumlanması Konu anlatımı
7) H7 Sanal Sınıf Kuramsal 12.04.2021 Pazartesi Hastalık/Hastaneye Yatmanın Çocuk ve Aile Üzerine Etkileri Çocuk/Ailede Kayıp ve Yas Süreci Konu anlatımı H7 Sanal Sınıf Uygulama 16.04.2021 Cuma Veri Toplama Formu Verilen Bir Olgunun; Sağlık Durumunun Değerlendirilmesi, Gerçek ve Olası Sorunların Saptanması, Hemşirelik Tanılarının Belirlenerek Gordon’un FSÖ’süne Göre Sınıflandırılması, Amaç/amaçların Belirlenerek Girişimlerin Yazılması ve Değerlendirmenin Yapılması Konu anlatımı, Tartışma 30.04.2021 Cuma günü için, Farklı yaş gruplarına ve sağlık sonlarına sahip çocuk ve ailesinin Veri Toplama Formlarının verilerek öğrencilerden ödev olarak hazırlanmaları istenecek (2 olgu)
8) H8 Sanal Sınıf Kuramsal 19.04.2021 Pazartesi ARA SINAV Konu anlatımı H8 Sanal Sınıf Uygulama 23.04.2021 Cuma Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı 08 Haziran 2021 Salı
9) H9 Sanal Sınıf Kuramsal 26.04.2021 Pazartesi Çocukluk Yaşlarında Beslenme ve Beslenme Durumunun Değerlendirilmesi İlk 6 Ayda Beslenme (Doğal, Karışık, Yapay Beslenme) Emzirme Tekniği H9 Sanal Sınıf Uygulama 30.04.2021 Cuma 16.04.2021 Cuma günü ödev olarak olguların tartışılması
10) H10 Sanal Sınıf Kuramsal 03.05.2021 Pazartesi 6 - 1 Yaş Arası Beslenme (Tamamlayıcı Gıdalara Geçiş) Oyun Çocukluğu, Okul Öncesi Çocukluğu, Okul Çocukluğu ve Ergenlikte Beslenme Konu anlatımı H10 Sanal Sınıf Uygulama 07.05.2021 Cuma Farklı yaş gruplarına ve sağlık sonlarına sahip çocuk ve ailesinin Veri Toplama Formlarının verilerek öğrenciler tarafından bakım planının oluşturulması (2 olgu) Grup Çalışması
11) H11 Sanal Sınıf Kuramsal 10.05.2021 Pazartesi Çocukluk Yaşlarında Beslenme Bozuklukları (PEM, Raşitizm, Anemi) Konu anlatımı H11 Sanal Sınıf Uygulama 14.05.2021 Cuma Şeker Bayramı 11 Haziran 2021 Cuma
12) H12 Sanal Sınıf Kuramsal 17.05.2021 Pazartesi Sağlıklı Yenidoğan (Değerlendirilmesi, Bakım ve İzlemi) Riskli Yenidoğan (Değerlendirilmesi, Bakım ve İzlemi) Konu anlatımı H12 Sanal Sınıf Uygulama 21.05.2021 Cuma Sağlıklı ve Riskli Yenidoğanın Bakım Planını Oluşturma (sağlıklı ve riskli olmak üzere 2 olgu) Grup Çalışması
13) H13 Sanal Sınıf Kuramsal 24.05.2021 Pazartesi Çocuk Sağlığına İlişkin Sık Görülen Akut Hastalıklar ve Yönetimi (İshal, ASYE, ÜSE, Paraziter Enfeksiyonlar, Ateşli Çocuğa Yaklaşım, Konvüzyon Geçiren Çocuğa Yaklaşım, Öksüren Çocuğa Yaklaşım) Konu anlatımı H13 Sanal Sınıf Uygulama 28.05.2021 Cuma Farklı yaş gruplarında ve farklı akut hastalık tanısı konan çocuk ve ailesinin Veri Toplama Formları üzerinden hemşirelik bakımının planlanması/ uygulanması (2 vaka) Grup Çalışması
14) H14 Sanal Sınıf Kuramsal 31.05.2021 Pazartesi Çocuk Sağlığına İlişkin Sık Görülen Kronik/Ölümcül Hastalıklar ve Yönetimi (Astım, Tip 1 Diyabet, ARA, NS, ALL) Konu anlatımı H14 Sanal Sınıf Uygulama 04.06.2021 Cuma Farklı yaş gruplarında ve farklı kronik/ölümcül hastalık tanısı konan çocuk ve ailesinin Veri Toplama Formları üzerinden hemşirelik bakımının planlanması/uygulanması (2 vaka) Grup Çalışması
15) Uygulama 08.06.2021 Salı 23.04.2021 Dersi Yerine Farklı yaş gruplarında ve farklı akut/kronik/ölümcül hastalık tanısı konan çocuk ve ailesinin Veri Toplama Formları üzerinden hemşirelik bakımının planlanması/uygulanması (2 vaka) Grup Çalışması Uygulama 11.06.2021 Cuma 14.05.2021 Dersi Yerine Farklı yaş gruplarında ve farklı akut/kronik/ölümcül hastalık tanısı konan çocuk ve ailesinin Veri Toplama Formları üzerinden hemşirelik bakımının planlanması/uygulanması (2 vaka) Grup Çalışması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık olarak verilecektir.
Course notes will be given weekly.
Diğer Kaynaklar: 1. Pediatri Hemşireliği (2018). Editörler: Z. Conk, Z. Başbakkal, H. Bal Yılmaz, B. Bolışık, 2. Baskı, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara.
2. Pediatri Hemşireliği Akıl Notları (2018). Editör: H. Çavuşoğlu. Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara.
3. Aile Temelli Sağlık Yaklaşımı (2015). Editörler: S. Kuğuoğlu, CB. Demirbağ, Akademisyen Tıp Kitapevi, Ankara.
4. Çavuşoğlu H (2011). Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt: 1 ve 2, Bizim Büro Basımevi, Ankara.
5. Büyükgönenç L, Törüner E (2017). Çocuk Sağlığı Hemşireliğinde Temel Yaklaşımlar, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara.
6. Dadoğlu T, Görak G (2008). Temel Neonotoloji ve Hemşirelik İlkeleri, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
7. Temel Pediatri (2010). Editörler: E Hasanoğlu, R Düşünsel, A Bideci.Güneş Tıp Kitapevi, Ankara.
8. Ekşi A (2010). Ben Hasta Değilim. İkinci baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
9. Polat O (2007).Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı – 1 (Tanımlar). 1. Baskı. Seçkin Yayıncılık, İstanbul.
10. Polat O (2007).Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı – 2 (Önleme ve Rehabilitasyon). 1. Baskı. Seçkin Yayıncılık, İstanbul.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Uygulama 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 6 7 42
Ödevler 2 16 32
Küçük Sınavlar 1 4 4
Ara Sınavlar 1 12 12
Final 1 16 16
Toplam İş Yükü 250

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. 4
2) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. 3
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 1
4) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. 4
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 3
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 4
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 4
8) Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. 4
9) Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. 3
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 2
12) Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. 2