HEMŞİRELİK (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM2002 Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Bahar 4 8 6 12

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN
Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Dersin teorik kısmı Microsoft Teams üzerinden online olarak gerçekleştirilecektir. Dersin uygulama kısmı Hibrit olacak şekilde bazı haftalar Bahçeşehir Üniversitesi Kuzey Kampüs Hemşirelik Laboratuvarında gerçekleştirilecektir. Laboratuvar kullanımı ile ilgili öğrenciler bilgilendirilecektir. Dersi alan öğrencilerden dersi takip etmeleri beklenmektedir.
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere cerrahide temel kavramları bilmeyi, cerrahi süreçte hastayı hazırlayarak süreç boyunca bakım gereksinimlerini bilmeyi ve uygulamayı, cerrahi süreç sonunda bakım ve olası komplikasyonları bilmeyi, sistemlere özgü cerrahi süreçleri bilmeyi ve bu hastalıkların bakımını sürdürmeyi amaçlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Cerrahi ve cerrahi hemşireliğinin tarihçesi, cerrahinin sınıflandırılması cerrahi gerektiren durumlar ve hasta üzerine etkilerini bilir;
2. Cerrahi alan enfeksiyonları ve önlemleri bilir;
3. Cerrahide sıvı elektrolit denge ve dengesizliğini bilir ve yorumlar;
4. Homeostazis Travma, Şok ve Hemostaz konularını bilir ve yorumlar;
5. Cerrahi semptomları bilir, değerlendirir ve yorumlar;
6. İnflamasyon, Cerrahi yara iyileşmesi ve bakımını bilir;
7. Özel durumlarda cerrahi uygulamalarını bilir değerlendirir ve yorumlar;
8. Cerrahi hastanın değerlendirilmesini bilir;
9. Cerrahide hızlandırılmış iyileşme protokollerini bilir ve güncel yaklaşımları izler;
10. Ameliyat öncesi bakımı bilir;
11. Ameliyat sırası bakımı ve ameliyathaneyi bilir;
12. Ameliyat sonrası bakımı bilir ve komplikasyonları bilir değerlendirir ve yorumlar;
13. Sistemlerin cerrahisini bilir, sistem cerrahisinde bakımı bilir değerlendirir ve yorumlar.


Dersin İçeriği

Bu ders; Cerrahinin tarihsel gelişimi, tanımı, cerrahi hemşireliğine etki eden kavramlar, cerrahi süreçte bakım, ameliyathanenin özellikleri ve çalışma koşulları, ameliyat sonu bakım ve komplikasyonların önlenmesi,cerrahi alan enfeksiyonlarından korunma, cerrahi semptomlar, kanser cerrahisi, bazı özel dal cerrahi uygulamaları içerir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Ders İzlencesinin İncelenmesi • Dersin Tanıtımı ve önemi . Cerrahi ve cerrahi hemşireliğinin tarihçesi, cerrahinin sınıflandırılması . Cerrahi gerektiren durumlar ve hasta üzerine etkileri
2) Cerrahide Temel Kavramlar Cerrahi alan enfeksiyonları ve önlemler
3) Cerrahide sıvı elektrolit denge ve dengesizliği Cerrahide asit baz denge ve dengesizliği
4) . Homeostazis, Şok ve Hemostaz . Cerrahi yara iyileşmesi ve bakımı . İnflamasyon
5) . Yaşlı, çocuk, kronik hastalıklar, fiziksel ve mental engeli olan bireylerde cerrahi değerlendirme ve bakım
6) . Cerrahi hastanın değerlendirilmesi . Verilerin yorumlanması ve cerrahi risklerin belirlenmesi
7) . Ameliyat öncesi bakım ERAS protokolü doğrultusunda
8) . Ameliyat sırası bakım . Ameliyathane süreçleri (bariatrik cerrahi..)
9) Ara Sınav . Ameliyat sonrası bakım ve komplikasyonların önlenmesi . Hipotermi
10) . Cerrahi onkoloji . Gastrointestinal sistem kanserlerinde cerrahisinde bakım
11) . Solunum sistem kanserlerinde cerrahisinde bakım .Hepatobiliyer sistem kanserlerinde cerrahisinde bakım
12) . Endokrin sistem kanserlerinde cerrahisinde bakım; -Meme -Tiroid
13) . Sinir sistemi cerrahisinde bakım . Kardiyovasküler sistemi cerrahisinde bakım
14) . İskelet sistemi hastalıkları: ampütasyonlar . Organ ve doku nakli . Dersin değerlendirilmesi ve geri bildirimler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık olarak verilecektir.
Course notes will be given weekly.
Diğer Kaynaklar: • Eti Aslan F, Karakovan A. (2020). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım. Akademisyen Kitabevi, Ankara
• Eti Aslan F. (2016). Cerrahi bakım : vaka analizleri ile birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara
• Eti Aslan F. (2014). Ağrı Doğası ve Kontrolü. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara
• Aksoy G. (2012). Cerrahi hemşireliği. Nobel Tıp.
• Akyolcu N, Aksoy N, Kanan N. (2011). Cerrahi hemşireliği uygulama rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi.
• Mills EJ. (2006). Handbook of medical-surgical nursing (Fourth edition.). Lippincott
• Williams and Wilkins. LWW, Staff SPC. (2016). Medical-Surgical Nursing Made Incredibly Easy! Vol. 4th ed. Wolters Kluwer Health.
• Karen K. Gittings, DRCAC, Rhonda M, Brogdon DMMR, Frances H, Cornelius PMRBC. (2013). Medical-Surgical Nursing Test Success : An Unfolding Case Study Review. Springer Publishing Company.
• Brady AM, McCabe C, McCann M. (2014). Fundamentals of medical-surgical nursing : a systems approach. John Wiley & Sons.
• Dentlinger N, Ramidin V. (2015).Dahili ve cerrahi hastalıklar hemşireliği = Medical-surgical nursing. Nobel Akademik Yayıncılık.
• Fiziksel inceleme. (2020). Columbia Electronic Encyclopedia, 6. Baskı , 1.
• Brown D, Edwards H, Seaton L, Buckley T. (2015). Lewis's Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier Health Sciences.
• Dirksen SR, Heitkemper MM, Bucher L. (2014). Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier/Mosby.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Derse Özgü Staj 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Sunum / Seminer 1 10 10
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 292

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. 4
2) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak.
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 1
4) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. 4
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 3
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 4
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 4
8) Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. 3
9) Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. 3
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 2
12) Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. 2