SAĞLIK YÖNETİMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SKY4002 Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi Bahar 2 0 2 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YONCA SEVİM
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, sağlık hizmetlerinde kalite kavramı, müşteri memnuniyetini ve kalitenin ölçülmesi, ekip çalışması, sürekli iyileştirme felsefesi, kalite akreditasyon süreci ile Sağlık Bakanlığı’nın sağlık hizmetleri kalite belgelendirme süreçleri konularında bilgiler vermek olarak belirlenmiştir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
• Sağlık hizmetlerinde kalite ve kalite yönetimi kavramını açıklar,
• Sağlık hizmetlerinde müşteri memnuniyetinin önemini açıklar,
• Sağlık hizmetlerinde kalite ölçümü süreçlerini sınıflandırır,
• Sağlık hizmetlerinde kalite iyileştirmede ekip çalışmasını açıklar,
• Sağlık hizmetlerinde kalite iyileştirmede araçlarını açıklar,
• Sağlık hizmetlerinde sürekli iyileştirme felsefesini açıklar,
• Sağlık hizmetlerinde akreditasyon, belgelendirme ve kalite ödüllerini açıklar,
• Türkiye’de Sağlık Bakanlığı kalite belgelendirme süreçleri hakkındaki bilgileri yorumlar,

Dersin İçeriği

Sağlık hizmetlerinde kalite yönetimi, müşteri memnuniyeti, kalite ölçümü süreçleri, kalite iyileştirme, ekip çalışması, kalite iyileştirmede araçları, sürekli iyileştirme, akreditasyon, belgelendirme ve kalite ödülleri, Türkiye’de Sağlık Bakanlığı kalite belgelendirme süreçleri.

Derse %70 devam zorunluluğu vardır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kavramsal Temel: Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetimi-I Kaya, S. (2005). Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları. Ankara. Kohn, L.T., Corrigan, J.M., Donaldson, M.S. (2000). To Err Is Human: Building a Safer Health System. Washington, DC: National Academy Press.
2) Kavramsal Temel: Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetimi-II Kaya, S. (2005). Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları. Ankara. Kohn, L.T., Corrigan, J.M., Donaldson, M.S. (2000). To Err Is Human: Building a Safer Health System. Washington, DC: National Academy Press.
3) Sağlık Hizmetlerinde Müşteri Memnuniyeti Kaya, S. (2005). Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları. Ankara. Kohn, L.T., Corrigan, J.M., Donaldson, M.S. (2000). To Err Is Human: Building a Safer Health System. Washington, DC: National Academy Press.
4) Sağlık Hizmetlerinde Kalite Ölçüm Süreçleri-I Kaya, S. (2005). Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları. Ankara. Kohn, L.T., Corrigan, J.M., Donaldson, M.S. (2000). To Err Is Human: Building a Safer Health System. Washington, DC: National Academy Press.
5) Sağlık Hizmetlerinde Kalite Ölçüm Süreçleri-II Kaya, S. (2005). Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları. Ankara. Kohn, L.T., Corrigan, J.M., Donaldson, M.S. (2000). To Err Is Human: Building a Safer Health System. Washington, DC: National Academy Press.
6) Sağlık Hizmetlerinde Kalite İyileştirme-I Kaya, S. (2005). Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları. Ankara. Kohn, L.T., Corrigan, J.M., Donaldson, M.S. (2000). To Err Is Human: Building a Safer Health System. Washington, DC: National Academy Press.
7) Sağlık Hizmetlerinde Kalite İyileştirme-II Kaya, S. (2005). Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları. Ankara. Kohn, L.T., Corrigan, J.M., Donaldson, M.S. (2000). To Err Is Human: Building a Safer Health System. Washington, DC: National Academy Press.
8) Sağlık Hizmetlerinde Kalite İyileştirme Araçları-I Kaya, S. (2005). Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları. Ankara. Kohn, L.T., Corrigan, J.M., Donaldson, M.S. (2000). To Err Is Human: Building a Safer Health System. Washington, DC: National Academy Press.
9) Ara Sınav
10) Sağlık Hizmetlerinde Kalite İyileştirme Araçları-II Kaya, S. (2005). Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları. Ankara. Kohn, L.T., Corrigan, J.M., Donaldson, M.S. (2000). To Err Is Human: Building a Safer Health System. Washington, DC: National Academy Press.
11) Sağlık Hizmetlerinde Sürekli İyileştirme Kaya, S. (2005). Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları. Ankara. Kohn, L.T., Corrigan, J.M., Donaldson, M.S. (2000). To Err Is Human: Building a Safer Health System. Washington, DC: National Academy Press.
12) Sağlık Hizmetlerinde Akreditasyon Kaya, S. (2005). Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları. Ankara. Kohn, L.T., Corrigan, J.M., Donaldson, M.S. (2000). To Err Is Human: Building a Safer Health System. Washington, DC: National Academy Press.
13) Sağlık Hizmetlerinde Belgelendirme Kaya, S. (2005). Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları. Ankara. Kohn, L.T., Corrigan, J.M., Donaldson, M.S. (2000). To Err Is Human: Building a Safer Health System. Washington, DC: National Academy Press.
14) Sağlık Hizmetlerinde Kalite Ödülleri Kaya, S. (2005). Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları. Ankara. Kohn, L.T., Corrigan, J.M., Donaldson, M.S. (2000). To Err Is Human: Building a Safer Health System. Washington, DC: National Academy Press.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kaya, S. (2005). Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları. Ankara.
Kohn, L.T., Corrigan, J.M., Donaldson, M.S. (2000). To Err Is Human: Building a Safer Health System. Washington, DC: National Academy Press.
Diğer Kaynaklar: Kaissi, A. (2006). “An Organizational Approach to Understanding Patient Safety and Medical Error”, Health Care Manager, 25 (4): 292-305.
American Health Research Quality. (2007). Patient Safety Network, Glossary Terms.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 7 10 70
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık Kurumları Yöneticiliği rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. 5
2) Yönetim uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek; ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları öğrenmek ve uygulamak. 4
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 3
4) Sağlık Kurumları Yöneticiliği alanındaki yönetim fonksiyonları süreçlerini (yönetim ve organizasyon, halkla ilişkiler, insan kaynakları, maliyet muhasebesi, pazarlama) tanımlamak. 5
5) Toplumsal sorumululuk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 1
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve projeler planlama becerisine sahip olmak. 1
7) Toplumun tüm sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 1
8) Güncel, etkin iletişim becerilerini kullanabilmek; diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk almak. 2
9) Sağlık sistemleri konusunda ve sağlık bilişimi alanında ulusal ve ulusararası kapsamda araştırma, planlama ve uygulama becerisi kazanmak. 1
10) Sağlık ve yönetim alanında veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 5
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 2
12) Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. 4